Analyse, Cruise

Cruise-industrie mag niet blind zijn voor de uitdagingen van de maatschappij

De tiende uitgave van Seatrade Europe lokte vorige week meer dan 5.000 professionelen uit de cruise-industrie naar Hamburg. Dit recordcijfer bewijst dat de sector blijft groeien. Europa is volgens Michael Thamm, voorzitter van CLIA Europe en CEO van de Costa Group, na Noord-Amerika de belangrijkste cruisemarkt in de wereld met een aandeel van circa 40 procent. De sector vertegenwoordigt in Europa een omzet van 48 miljard euro per jaar en genereert direct en indirect 400.000 jobs.

Thamm is ervan overtuigd dat de positieve trend zich de volgende jaren zal doorzetten. Dat blijkt onder meer uit de scheepsbestellingen. Het orderboek voor de volgende acht jaar telt maar liefst 114 schepen en 250.000 extra bedden. Dat betekent dat de vloot tegen het midden van het volgend decennium zal groeien tot boven de 400 schepen. Bij de nieuwbouwprojecten stelt de sector vooral een opvallende groei vast in de segmenten van de luxe- en expeditieschepen.

Duitsland naar 3 miljoen passagiers

Op basis van de onvolledige cijfers voor 2019 zullen dit jaar 30 miljoen mensen wereldwijd een cruisevakantie hebben geboekt. Het aantal Europese cruisepassagiers zal dit jaar groeien tot 7,5 miljoen. Duitsland blijft de marktleider. Volgens Karl Pojer, CEO van Hapag-Lloyd Cruises en voorzitter van CLIA Duitsland is de Duitse markt in tien jaar tijd verdrievoudigd. Vorig jaar vertrokken 2,2 miljoen Duitsers op cruise. Pojer verwacht dat het er tegen 2021 of 2022 minstens 3 miljoen zullen zijn.

Net als Pojer ziet Felix Eichhorn, de CEO van AIDA Cruises, nog een enorm potentieel voor de cruise-industrie. “In Duitsland worden elk jaar 70 miljoen vakanties van vijf dagen en meer geboekt. Slechts 2 miljoen vakantiegangers kiezen voor een cruise.”  Wybcke Meier, CEO van TUI Cruises voegde eraan toe dat uit onderzoek blijkt dat 34 procent van de Duitsers een cruisevakantie overweegt. Tegelijk geven maar 8 procent aan dat ze al ooit op cruise zijn vertrokken.

Ook Gianni Onorato, CEO van MSC Cruises drukte op de beurs zijn enthousiasme uit. “Europa biedt nog steeds mooie perspectieven voor de zeecruises, niettegenstaande een aantal uitdagingen waaronder de onzekerheid rond de Brexit. Een van de grote challenges voor de volgende jaren wordt het vinden en uitbouwen van nieuwe bestemmingen. Het creëren van nieuwe destinaties biedt bovendien een antwoord op het overtoerisme in een aantal bestaande havens.”

Communicatie en transparantie

Marine Interiors Cruise & Ferry Global Expo 2019
Conference Eröffnung Seatrade & Forum A3

Niettegenstaande het succes, mag de cruisesector niet blind zijn voor wat er omgaat in de maatschappij. Milieu en duurzaamheid treden volgens Onorato steeds meer op het voorplan. “Waar op bijeenkomsten voorheen alle aandacht uitging naar de schepen en de indrukwekkende voorzieningen, moeten sprekers nu al een derde van hun tijd wijden aan milieu en klimaat.” Voor Michael Thamm behoren de creatie van een meerwaarde, verantwoorde innovatie en duurzaam toerisme tot de belangrijkste prioriteiten van de sector. Hij riep de individuele rederijen en CLIA op de havens te benutten als ambassadeurs van de cruise-industrie en als een interface tussen de rederijen en de plaatselijke actoren op het vlak van duurzaamheid.

Michael McCarthy, voorzitter Cruise Europe: “Hiervoor hebben de havens wel hulpmiddelen nodig om inkomende vragen te kunnen beantwoorden, onder meer met betrekking tot de angst voor overtoerisme en wat de schepen uitstoten in de lucht en de zee.” De meer dan honderd havens die aangesloten zijn bij Cruise Europe zijn voor veel organisaties en de media het eerste aanspreekpunt. Zij moeten van de rederijen dan ook concrete informatie krijgen over de milieu-inspanningen zodat ze beter kunnen communiceren. Gavin Smith, SVP International Royal Caribbean Cruises: “De cruise-industrie is op menig vlak actief om de duurzaamheidsproblemen aan te pakken en haar ecologische voetafdruk te verkleinen. De sector heeft een geweldig verhaal te vertellen. Het is onze taak om dit ook naar buiten te brengen.”

Marine Interiors Cruise & Ferry Global Expo 2019
Conference Eröffnung Seatrade & Forum A3

Een betere communicatie en een grotere transparantie over de milieu-inspanningen waren twee thema’s die op het Seatrade-congres herhaaldelijk aan bod kwamen. Hoewel de cruiserederijen en de havens, overal in de wereld, hard werken aan een groene strategie, is het grote publiek hiervan te weinig op de hoogte. Dit speelt in de kaart van actiegroepen die de cruises maar al te graag als de grote boosdoeners afschilderen. Michael Thamm: “Het publieke imago van de cruise-industrie is geen weerspiegeling van waar de sector effectief voor staat.”

De cruise-industrie kampt met andere woorden met een perceptieprobleem, deels te wijten aan haar grote visibiliteit. Daarom dringt een grotere transparantie en een betere dialoog met alle partijen zich op, van politici en lokale actoren tot zelfs de actiegroepen. Op deze thematiek komt Travel Magazine uitgebreid terug in het cruisedossier in TM 435 dat op 18 oktober verschijnt.

Foto’s:

Mary Bond (moderator Seatrade Cruise), Gianni Onorato (CEO MSC Cruises), Wybcke Meier (CEO TUI Cruises), Michael McCarthy (Chairman Cruise Europe), Karl J. Pojer (CEO Hapag-Lloyd Cruises), Felix Eichhorn (CEO AIDA Cruises) en Gavin Smith (Senior VP International Royal Caribbean Cruises)

© Hamburg Messe und Congress/Alex Wöckener

Michael Thamm (Chairman CLIA Europe & CEO Costa Group)

© Travel Magazine

Comments