Analyse

CroisiEurope: uitreiking Croisi d’Or

Op uitnodiging van CroisiEurope, specialist in riviercruises, waren woensdag 27 maart een honderdtal reisagenten present op de MS Symphonie II voor een exclusieve avond party met uitreiking van de Croisi d’Or. Het rivierschip was voor die gelegenheid gemeerd aan de kade van de Brusselse Yachtclub, waar klanten twee dagen lang de gelegenheid kregen het schip te bezoeken en meer uitleg te krijgen over het vaarseizoen 2020. Om het uur werd er met behulp van video’s en foto’s een nieuwe bestemming uitgelicht. Voor meer foto’s van de party, klik hier.

Door Chris Vandendriessche
MS Symphonie II

CroisiEurope is een familiebedrijf, opgericht in 1976 en gevestigd in Straatsburg. Ze zijn Europees marktleider op de rivieren en hadden als pionier al een schip op de Douro in 2002.

Maar men werkt hard om het gamma te upgraden om nieuwe klanten aan te trekken, hoewel je niet kunt stellen dat de sector in crisis verkeert. In 2018 vervoerde CroisiEurope 203.000 passagiers, een verhoging met 9%. Met ongeveer 40.000 gasten per jaar blijven de Donau en de Rijn/Moezel topbestemmingen. De Douro (21.000 passagiers) is de rijzende ster, deze maand nog werd de MS Amalia Rodrigues plechtig ingehuldigd in Porto, en is daarmee het zesde schip in Portugal.

Schepen die al een tijdje in de vaart zijn, worden één voor één gestript en krijgen een modernere designinrichting. Soms worden ze bevorderd tot 5 ankers (sterren) met ruimere kajuiten en dito douchecabines. Een mooi voorbeeld is de MS Symphonie II die in Brussel lag, waar het aantal kajuiten van 70 werd verminderd tot slechts 48. Op alle vaarten geldt het All Inclusive concept.

CroisiEurope is een Frans bedrijf: dat de sfeer aan boord dan ook uitgesproken Frans is (onder meer via hun hoogstaande gastronomie), is daarmee een bijkomende troef op de buitenlandse markt. Het bedrijf heeft eigen agentschappen in Europese steden, zoals Brussel, Lausanne, Londen en Madrid, maar mikt ook op de overzeese markten met een agentschap in New York. Nu al is de verhouding bij de passagiers 55% Frans, 45% internationaal en de voertaal aan boord is dan ook Frans en Engels. Vervoer van en naar de vertrekhavens wordt per land individueel geregeld, zo organiseert Brussel een aantal reizen vanuit eigen land, en desgewenst Nederlandstalige begeleiding voor Vlaamse groepen.

BtoB reservation system

Vanaf juni heeft CroisiEurope Brussel een rechtstreekse bookingstool voor reisprofessionals, waardoor men meteen de beschikbare data kan checken, opties en reservaties kan boeken. De Belgische markt zorgt voor 15.000 passagiers/jaar en het gemiddelde budget per trip bedraagt 1.100 euro p.p., wat qua commissie een interessant pakket is om te verkopen.

Met 80% repeaters moet er voortdurend gesleuteld worden aan de vaarprogramma’s. Nieuw of aangepast in 2020 zijn volgende parcours:

– De Po-cruise met vertrek in Venetië vaart nu tot in Mantova via het Canal Bianco. De MS Michel Angelo ligt in Venetië vlak bij het San Marco plein, geen mooier adres om te verblijven (grote cruiseschepen liggen in de haven van Mestre). Het blijft een unieke belevenis om ’s avonds, als de grote massa de stad verlaten heeft, van boord te stappen en de verlaten stad in te duiken.

CroisiEurope heeft één schip dat ook op zee mag varen, La Belle de l’Adriatique. Voor volgende winter zijn er nu vier verschillende vaarroutes tussen de eilanden van de Middellandse zee voorzien. Sicilië en Malta, Kroatië en Istrië, Albanië en Montenegro en een tocht van Cyprus tot het Heilig Land (Israël).

Omdat de Elbe op veel plaatsen een ondiepe rivier is met veel zandbanken heeft de rederij zijn eigen raderboot laten bouwen, gelijkend op de bekende Mississippi boten. In negen dagen vaart hij van Berlijn naar Praag, met onderweg een paar toppers zoals Dresden en Leipzig.

Een succes blijken de Mekong cruises in Vietnam. Vijf boten met maximum 62 passagiers, bevaren de Mekong tot de tempels van Angkor Wat. Men kan deze cruise aanvullen met een tocht in de Halong Bayin Hanoi. Vietnam is het voormalige Franse Indochine, en de reis laat je dan ook terugblikken op dat Franse koloniale verleden in minder bezochte oorden als Hue en Danang. Overigens zijn de twee schepen van CroisiEurope de enige die mogen aanmeren in het hart van Saigon en dus kan men de stad makkelijk te voet ontdekken.

Terug van weggeweest is een cruise op de Nijl, van Luxor tot Assouan en een excursie naar Abou Simbel. Geen eigen schip hier, maar men heeft de Steigenberger Royal gecharterd, een luxueus schip met 52 kajuiten.

Thematische cruises

Wie houdt van een meer actieve en sportieve vakantie, kan elke dag een stuk vaartroute afleggen met de fiets terwijl het schip (vaak trager!) doorvaart naar de volgende bestemming. Populair langs de kanalen in Bourgogne, langs de Rijn, de Seine en de Marne. Meer aandacht voor cultuur? Dan zijn er de muziek cruises op de Donau en de Volga.

Les Péniches is nog altijd een ‘hidden secret’ formule en te weinig bekend bij het grote publiek. Met slechts 11 kajuiten en een bemanning van zes man, worden ze vaak afgehuurd voor een bedrijfsteambuilding of een incentive. Maar het is een origineel alternatief voor een reünie met familie en/of vrienden. Verschillende parcours op de kanalen van de Provence tot de Elzas.

© CroisiEurope

Comments