Bestemmingen

CroisiEurope – Riviercruise op de Loire

Een riviercruise: niks moet op het water, oude steden bezoeken, rusten, beetje lezen, gezellig aperitieven op het zonnedek, varen op het ritme van een slak. Want de Loire is een verraderlijke, grotendeels onbevaarbare rivier. Het is laveren tussen de zandbanken en boeien, ‘s nachts soms met de hulp van sterke schijnwerpers. Op sommige plekken is de stroming dan weer sterker dan de kracht van de motoren. De MS Loire Princesse, een raderboot met schoepen, is speciaal ontworpen voor deze rivier en de enige boot die kan en mag varen op bepaalde trajecten.

Stroomafwaarts, stroomopwaarts

Het klinkt raar, maar de Loire is de langste rivier van Frankrijk en toch nauwelijks bevaarbaar. Meer nog, het is een ’fleuve sauvage’, een wilde rivier, zo leren de Franse kindertjes het op school. Stroomversnellingen, zandbanken en wisselende waterstanden maken dat de Loire in niets te vergelijken is met de majestueuze Rijn. Het was dan ook een huzarenstukje van CroisiEurope om speciaal een cruiseschip te laten ontwerpen om die grillige rivier te temmen. De MS Loire Princesse ligt aangemeerd aan de Pont Anne de Bretagne in Nantes, vertrekpunt voor een zevendaagse cruise die ons eerst naar het estuarium aan de Oceaan brengt en ons vervolgens naar de mooiste kastelen van Frankrijk voert. Vanop de brug bewonderen we het nieuwe schip: 90 meter lang, 15 m breed, slechts 48 kajuiten, allen met een balkon, en een 35-koppige bemanning. Omdat er zo weinig diepgang is in de rivier, heeft de rederij gekozen voor een raderboot, zoals op de Mississippi. Grote schoepen maaien gestaag het water weg, de snelheid is ongeveer 8 km/u. Alle troeven dus om te onthaasten. Tien nationaliteiten aan boord, overzeese buitenlanders zijn jong, allicht aangetrokken door de charme van de oude kastelen, Franse passagiers zijn eerder zestig.

De indrukwekkende scheepswerven van Saint-Nazaire

Vrijwel dagelijks heb je keuze tussen twee soorten excursies, dynamisch (met een fietstocht bijvoorbeeld) of gewoon een bezoek aan een kasteel of een wijnproeverij. Nantes, de oude hoofdstad van Bretagne, heeft een prettige middeleeuwse stadswijk, met smalle straatjes en vakwerkgevels. Maar de stad heeft ook duchtig te lijden gehad onder de Anglo-Amerikaanse bombardementen die duurden tot 11 mei 1945, drie dagen later dan de officiële einddatum van de oorlog. Waarom hier zo hevig is gevochten, begrijpen we als we op dag 2 stroomafwaarts richting Saint-Nazaire varen. De havenstad was bekend om zijn scheepswerven, tijdens de oorlogsjaren hadden de nazi’s de haven uitgebouwd als thuisbasis voor hun U-Boten. Onmogelijk om die loodsen na de oorlog te vernietigen, de daken in beton zijn acht meter dik. Tien jaar geleden hebben de Fransen er dan maar een museum van gemaakt, met het verhaal over de glorietijd van les paquebots, zoals de ‘France’ en ‘La Normandie’. Je kunt er reconstructies bewonderen van de luxueuze kajuiten, bars en restaurants, met authentiek zilverwerk en porselein incluis. Grandeur et décadance, maar historisch blijf je toch een beetje op je honger zitten, als je het museum vergelijkt met ons Red Star verhaal in Antwerpen.

Na de middag was er een bezoek aan de moderne scheepswerven, Les Chantiers de L’Atlantique want vandaag bouwen ze hier vredelievende cruiseschepen.

Koninklijke stroom

Het is tot ‘s anderendaags wachten op het getijde om met de sterke zeestroming mee, weer het binnenland in te varen. Wij deden deze tocht tijdens de bloedhete zomerdagen in juli en het is volop genieten van de frisse bries op de Loire. Onderweg nog een uitstapje naar Guérande, ondermeer bekend van ‘le fleur de sel’, en in Nantes bewonderen we Les Machines, een ludieke reconstructie van de utopische uitvindingen van Jules Verne. In Ancénis meren we aan voor de nacht, en zoals zal blijken, voor meer dan één nacht. Door de droogte is het waterpeil van de Loire zo fel gezakt dat verder varen tot Bouchemaine niet meer mogelijk is. Geen been gebroken, alle verdere excursies gebeuren nu per bus, de afstanden zijn niet groot.

De volgende dagen zijn de beroemde kastelen van de Loire aan de beurt. Hiervoor hebben de talrijke Amerikanen, Australiërs en Scandinaven aan boord, deze cruise geboekt. Brissac, Azay-le-Rideau, Villandry, les incontournables de la Loire, zoals de Fransen het zo mooi kunnen formuleren.

Pioniers van de riviercruises

De MS Loire Princesse (5 ankers) is een raderboot (2016), met 48 kajuiten en biedt plaats aan 96 passagiers. De Loire cruises bestaan in 6 of 7-daagse tochten, en vertrekken wekelijks in Nantes vanaf 3 april 2020 met een laatste afvaart op 23 oktober 2020. Vanuit België zorgt CroisiEurope België voor transfers naar Nantes met Brussels Airlines vanuit Zaventem, of met de TGV via een overstap in Parijs.

Villandry

Comments