Cruise

Costa zet bestemmingen, gastronomie en duurzaamheid op het voorplan

Costa Cruises past haar identiteit aan met een gemoderniseerd logo en extra aandacht voor de gastronomie, de bestemmingen en de duurzaamheid. In het nieuwe logo vertegenwoordigt de gele achtergrond van de iconische ‘C’ de aarde en de hogere blauwe helft de zee. Het nieuwe lettertype omschrijft de maatschappij als cleaner, modern en digitaal. De gele schoorstenen van de rederij maken niet langer deel uit van het embleem.

Managing director Mario Zanetti: “Na de heropstart van de schepen wilden we ons aanbod vernieuwen en innovaties introduceren waarvan het belang zo groot is dat we kunnen praten over een nieuwe manier van reizen met Costa. We willen dat de mensen die met ons op vakantie gaan unieke en verrijkende ervaringen beleven, door een meer authentieke en diepere ontdekking van de bestemmingen. Daarom hebben we onze routes opnieuw ontworpen met langere tussenstops, een nieuw restaurant gecreëerd waar de gasten drie verschillende menu’s kunnen proeven, gekoppeld aan de bestemmingen en ons aanbod aan excursies volledig onder de loep genomen.”

De schepen blijven langer in de havens en zullen vaker overnachten op de bestemming. Daarbij aansluitend heeft Costa Cruises haar aanbod aan excursies herbekeken. De klemtoon ligt op langere uitstappen en aandacht voor bezienswaardigheden en locaties die minder vaak aan bod komen. De bedoeling is de passagiers een verrijkend bezoek voor te stellen dat aansluit bij de lokale cultuur en tradities. Tegelijk wil de maatschappij een grotere economische return realiseren voor de plaatselijke gemeenschappen.

Aan boord van de schepen wordt het gastronomisch aanbod aangepast met de inbreng van drie sterrenchefs met internationale faam: de Italiaanse chef Bruno Barbieri, de Spaanse kok Angel Leon en de Franse Michelin-chef Hélène Darroze. Gasten kunnen voortaan elke avond kiezen voor een ‘Destination Dish’. Dit gerecht, samengesteld door een chef, is gebaseerd op een traditioneel recept van de bestemming die het schip de volgende dag aanloopt.

Daarnaast creëerden de drie chefs een eigen menu voor het nieuwe specialiteitenrestaurant Archipelago. De drie vijfgangenmenu’s zijn gebaseerd op de zeeën en bestemmingen die tijdens de cruise worden bezocht. Vanuit duurzaamheidsoogpunt worden de grondstoffen tevens zoveel mogelijk bij plaatselijke producenten ingekocht. Het restaurant wil een intieme sfeer creëren met koper en drijfhout, verzameld door de Guardians of the Coast, een milieu-educatief programma voor de bescherming van de Italiaanse kust, ondersteund door de Costa Crociere Foundation. Bovendien doneert Costa een deel van de opbrengst van elk diner aan deze stichting die milieu- en sociale projecten ondersteunt. Archipelago is vanaf heden beschikbaar op de Costa Smeralda en binnenkort ook op andere schepen binnen de vloot.

Het duurzaamheidsaspect loopt steeds meer als rode draad door het Costa-product met LNG-voortstuwing die minder schadelijke stoffen uitstoot, het gebruik van lokale producten, een sensibilisering van de gasten om voedselverspilling tegen te gaan, het schenken van overschotten aan de voedselbanken en meer authentieke excursies op mensenmaat.

Gasten kunnen kennismaken met de nieuwigheden op de vijf schepen die momenteel al terug in de vaart zijn: de Costa Smeralda en Costa Firenze in de westelijke Middellandse Zee, de Costa Luminosa en Costa Deliziosa in de oostelijke Middellandse Zee en de Costa Diadema die cruises van tien nachten aanbiedt in Spanje en Portugal.

© foto’s Costa Cruises

Comments