Cruise

Costa Toscana raakt voor de eerste keer water

Tijdens een virtueel event hebben Meyer Turku en Costa Cruises vrijdagnamiddag de Costa Toscana te water gelaten. 350 miljoen liter water vulden in acht uur het bouwdok, waarna het schip naar het afwerkingsdok werd gesleept. Na de inrichting van de publieke ruimtes en de proefvaarten komt Costa Toscana in december in de vaart. Het schip vaart tijdens haar eerste winterseizoen in Brazilië. De eerste afvaart wordt op 26 december een eindejaarscruise vanuit Santos. Begin 2022 zal Costa Toscana nog vijftien cruises vanuit Santos en Salvador de Bahia voorstellen. Op 17 april 2022 begint het schip aan zijn trans-Atlantische oversteek richting Italië.

Costa’s Chief Commercial Officer Mario Zanetti noemde de float out een belangrijke mijlpaal in de bouw van een nieuw schip. “De tewaterlating is het moment waarop het vaartuig voor het eerst de zee als zijn natuurlijke omgeving raakt. Onze hoop is dat wanneer Costa Toscana in december in de vaart komt, zij duizenden gasten mag ontvangen. Na de overhandiging van Costa Firenze een maand geleden, is deze plechtigheid een nieuw bewijs van onze verbintenis in het herstel van de cruise-industrie. Wij zijn er sterk van overtuigd dat de sector snel weer het niveau van vóór de Covid-pandemie en zelfs een hoger niveau zal bereiken.”

Voor Tim Meyer, CEO van Meyer Turku Shipyard luidt de tewaterlating een laatste fase van de bouwwerken in en zullen alle opwindende kleuren, locaties en functies hun definitieve vorm aannemen. De topman keek meteen ook vooruit naar een post-corona tijdperk. “Ik ben ervan overtuigd dat Costa Toscana haar dienst zal beginnen in een wereld waarin passagiers opnieuw voluit de wonderen van de zee en het schip kunnen beleven tijdens een cruisevakantie.”

Costa Smeralda en Costa Toscana zijn reizende ‘smart cities’ waar duurzame oplossingen en concepten voor circulaire economie worden toegepast om de impact op het milieu te verminderen. Beide schepen gebruiken vloeibaar aardgas als brandstof. Daarnaast werkt de rederij aan andere innovatieve oplossingen zoals walstroom en batterijen om op termijn een nulemissie te realiseren.

Het design is een ode aan Toscane, ontworpen door Adam D. Tihany als creatief directeur in samenwerking met een team van vooraanstaande Italiaanse architecten. Het hart van het vaartuig wordt net als op de Costa Smeralda het Colosseo, een drie dekken hoog atrium waar de shows zullen plaatsvinden. Costa Toscana beschikt over 2.600 kajuiten die een weerspiegeling moeten zijn van de Italiaanse stijl en smaak.

© foto’s Costa Cruises

Comments