Analyse, Cruise

Costa Smeralda: Il Bel Paese sul mare

In het weekend (21-22 december 2019, nvdr.) is de Costa Smeralda vanuit Savona vertrokken voor haar eerste betalende cruise richting Marseille, Barcelona, Palma de Mallorca, Civitavecchia en La Spezia. Het nieuwste vlaggenschip van Costa Cruises wil een eerbetoon zijn aan Italië. Tegelijk luidt het schip voor de rederij een volgend tijdperk in met een totaal vernieuwd interieur, een nieuwe indeling van de publieke ruimtes en een aandrijving op vloeibaar aardgas.

Door Patrick Parez, Senior Cruise Editor

De Costa Smeralda is geïnspireerd op de stijl, de gastvrijheid en de warmte van Italië. Het schip wil in alle aspecten de sfeer van het ‘Bel Paese’ tot leven brengen. Deze hommage begint al bij de naam die verwijst naar de Smaragdkust van Sardinië. De namen van de dekken en de publieke ruimtes aan boord zijn stuk voor stuk genoemd naar beroemde plekken en pleinen in Italië. Het kloppend hart is het Colosseo, een drie dekken hoge zone, centraal op het schip, waar shows worden opgevoerd. Het Colosseo is een typische Italiaanse piazza, omzoomd met bars die mousserende Ferrariwijn of Campari-cocktails serveren. Grote LED-schermen aan de muren en de koepel vertellen in elke aanleghaven een nieuw verhaal.

Hetzelfde concept lag aan de basis van de Piazza Trastevere, omgeven door winkels, bars als Bacaro Venezia of Gelateria Amarillo, acrobaten en straatmuzikanten. Het pleinconcept vinden we ook terug op het buitendek met de Piazza di Spagna, geïnspireerd op de Spaanse Trappen in Rome en de ideale plek om gasten van alle leeftijden te entertainen. De vierde ontmoetingsplaats is de Beach Club, het overdekte solarium met zoutwaterzwembad. Nieuw in deze zone is tevens het Nutella Café, de stek voor liefhebbers van chocoladedesserts.

Ook andere Italiaanse partners hebben hun eigen themabar met het allereerste illy Caffè op zee, Campari Bar, Aperol Spritz Bar en Ferrari Spazio Bollicine. Het schip telt maar liefst 19 bars en 16 eetgelegenheden waaronder vier hoofdrestaurants en nieuwigheden als Tutti a tavola, een gezinsrestaurant met entertainment, Ristorante LAB (Laboratorio del Gusto), een culinaire studio waar de gasten hun eigen diner bereiden onder begeleiding van Costa-chefs, Pizzeria Pummid’Oro en Teppanyaki. Andere voorzieningen zijn onder meer de Sole Mio Spa met 16 behandelingskamers, het AquaPark met glijbanen, vier zwembaden en ruimtes voor kinderen en tieners, inclusief de Baby Club voor de allerkleinsten, jonger dan drie.

Designmuseum

© Costa Cruises

De grote nieuwigheid is het Costa Design Collection Museum (CoDe) dat het Italiaanse design in al zijn facetten belicht. Dit 400 m² grote museum laat het beste zien van wat het land te bieden heeft op uiteenlopende vlakken als mode, design, gebruiksvoorwerpen, transport en film. Passagiers worden er uitgenodigd om enkele belangrijke momenten in de geschiedenis van het Italiaanse design opnieuw te beleven. Niet alleen het museum, maar het volledige schip biedt een ‘Made in Italy’-designervaring met meubilair, verlichting, bekleding en accessoires, ontworpen door prestigieuze Italiaanse namen.

Voor de aankleding  van de Costa Smeralda sloeg de rederij resoluut een nieuwe richting in. De flamboyante decors van de Carnival-architect Joe Farcus behoren definitief tot het verleden. Vier internationale architectenkantoren onder de leiding van hospitality designer Adam D. Tihany bogen zich over de binneninrichting. Die is gestoeld op de geschiedenis en de tradities van het merk, maar ook op hun persoonlijke visie op stijl. Een mooi voorbeeld zijn de hoofdrestaurants die ogen als een moderne brasserie. De 2.612 kajuiten en suites kregen een retrostijl aangemeten met kleuren en geometrische patronen die verwijzen naar Milaan. Nieuw voor Costa zijn de ‘Terrace by the Sea’-hutten met overdekte lounge of veranda waar gasten kunnen ontspannen of genieten van het uitzicht van de zee.

De Costa Smeralda is gebouwd op hetzelfde platform als de AIDAnova. Hoewel de binneninrichting heel verschillend is, merkten we toch ook heel wat herkenbare elementen op. Het Colosseo bijvoorbeeld is helemaal geïnspireerd op het Theatrium bij de zusterrederij. Voor het solarium heeft Costa Cruises met de Beach Club zelfs de benaming overgenomen. De Terrace by the Sea-hutten zijn dan weer gebaseerd op de verandahutten met lounge bij AIDA. De Superba Bar is Costa’s versie van de Lanai Bar en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Vloeibaar aardgas

De grootste technologische innovatie op de Costa Smeralda is het gebruik van vloeibaar aardgas. De keuze van LNG betekent een grote stap vooruit op het gebied van milieubewustzijn en een betere luchtkwaliteit. De uitstoot van zwaveldioxide en fijnstof wordt zowel in de haven als op zee tot bijna nul herleid, terwijl ook de uitstoot van stikstofdioxide en koolstofdioxide fors vermindert. De Costa Group nam meer dan vijf jaar geleden als eerste cruiserederij de beslissing om schepen op vloeibaar aardgas te bouwen en heeft daarmee een nieuwe standaard gezet binnen de sector. Na de AIDAnova die eind 2018 in de vaart kwam, is de Costa Smeralda het tweede LNG-cruiseschip in de wereld.

Neil Palomba, President Costa Cruises: “Met de ingebruikname van de Costa Smeralda wordt het gebruik van LNG in de cruisesector geleidelijk aan werkelijkheid. Costa Group was de eerste die in deze nieuwe technologie geloofde en investeerde in de bouw van vijf nieuwe LNG-schepen. Costa is dan ook een koploper in duurzaam toerisme. We ondernemen verantwoord en zetten een nieuwe koers uit om stapsgewijs een radicale verandering door te voeren. LNG garandeert een aanzienlijke vermindering van onze impact op het milieu zonder dat de veiligheid in gevaar komt, die voor ons een topprioriteit is. We zijn blij dat Barcelona de eerste haven was die de Costa Smeralda heeft verwelkomd, want deze haven is sinds lange tijd een thuishaven en zal een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van de LNG-technologie voor onze schepen.”

De Costa Smeralda zal om de twee weken in Spanje haar tanks vullen met vloeibaar aardgas. Barcelona wordt een belangrijke haven voor de ontwikkeling van de LNG-technologie in de cruisesector. Met de AIDAnova, Costa Smeralda en de P&O Iona die in het voorjaar van 2020 wordt gelanceerd, zullen zich volgende zomer al drie LNG-cruiseschepen van de Carnival Corporation in Barcelona bevoorraden. Dit aantal zal in 2021 verder groeien met de Costa Toscana en AIDAcosma. De Helix-terminal die Carnival vorig jaar opende in Barcelona, werd trouwens speciaal ontworpen voor de ontvangst van LNG-schepen.

Op dit ogenblik zijn al meer dan twintig LNG-cruiseschepen in aanbouw. Deze technologie staat evenwel nog in haar kinderschoenen en stelt de scheepswerven voor grote uitdagingen. Zowel de AIDAnova als de Costa Smeralda liepen tijdens de bouw vertraging op. Ook Carnival Cruise Line heeft zopas aangekondigd dat haar eerste LNG-schip Mardi Gras pas half november, drie maanden later dan verwacht, de scheepswerf in Finland zal verlaten.

De Costa Smeralda meet 184.037 brutoton, is 337 meter lang en kan maximaal 6.554 passagiers en 1.678 bemanningsleden accommoderen. Met de komst van het nieuwe schip, telt de vloot van Costa Cruises 14 schepen die alle onder Italiaanse vlag varen. De Costa Group (AIDA Cruises, Costa Cruises en Costa Cruises Asia) omvat in totaal 29 schepen. Dit cijfer maakt de leidinggevende positie van de cruisemaatschappij in Europa en China duidelijk.

 

Comments