Analyse

Costa bekroont beste reisagenten

Door Patrick Parez, Senior Cruise Editor

1.800 reisagenten-partners uit 32 landen namen aan boord van de Costa Favolosa tussen Marseille, Barcelona en Savona deel aan de 26ste editie van de Protagonisti del Mare. President Neil Palomba: “De Costa Group heeft een ambitieus programma dat ons niet alleen zal toelaten ons leiderschap in Europa en China te versterken, maar ook onze vloot op een duurzame wijze te vernieuwen. Tijdens de Protagonisti del Mare konden we deze nieuwe ontwikkelingen toelichten, te beginnen met onder meer de introductie van de Costa Smeralda, een zusterschip gepland voor 2021 en de Costa Firenze. Daarnaast wilden we de boodschap overbrengen dat voor Costa de mensen het verschil maken. We denken daarbij in de eerste plaats aan onze partners die dagelijks met ons samenwerken om onze gasten gelukkig te maken.”

Hoogtepunt van de feestcruise was de gala-avond met uitreiking van de awards voor de beste verkopers. Voor de BeLux viel Selectair Thalassa Cruises in de prijzen als Best Agency. TUI Belgium ontving de trofee voor Best Individual Sales Increase. ATC Cruises kreeg de titel van Best New Partnership. Thomas Cook Cruises werd in de bloemen gezet in de categorie Best Partnership en Cruisopolis in Luxemburg was de laureaat in de categorie Best Exotics Sales.

“Costa mist België – België mist Costa”

Op de bijeenkomst benadrukte Georges Azouze, directeur Costa Cruises France, dat België en Luxemburg een belangrijke plaats innemen in het hart van de rederij. We zullen er hard aan werken om de markt ervan te overtuigen Costa Cruises opnieuw een plaats te geven in deze belangrijke, maar toch moeilijke markt.” Voor Azouze is het niet de bedoeling klanten van andere rederijen te stelen, maar eerder te proberen de BeLux-markt te verruimen. Cijfers van de Cruise Lines International Association (CLIA) tonen dat het aantal cruisepassagiers de jongste tien jaar met gemiddeld 5,4 procent is gestegen. De BeLux bleef de jongste jaren ter plaatse trappelen rond de 70.000 passagiers. “We komen met een zekere nederigheid en met een luisterend oor terug naar de BeLux, maar zijn overtuigd dat we een deel van ons marktaandeel kunnen terugwinnen. We willen inspelen op de noden van de Belgische en Luxemburgse markt en vragen hiervoor opnieuw het vertrouwen van de Belgische en Luxemburgse reisagenten.”

Eerder dit jaar heeft de rederij Massimo Tedesco aangesteld als sales directeur voor België en het Groothertogdom Luxemburg. Maar ook George Azouze kijkt als directeur Costa Cruises France niet toe vanuit het kantoor in Parijs en heeft intussen zelf al Belgische reiskantoren bezocht om de contacten terug aan te knopen. Maandag gaat ook Eveline Vanderstraeten terug aan de slag bij Costa Cruises. Ze was voor de sluiting van het Belgische kantoor dertien jaar lang actief bij Costa Cruises, eerst als sales voor Vlaanderen en vervolgens als sales supervisor BeLux. De jongste twee en een half jaar was ze product manager voor All Ways Cruises.

Eveline Vanderstraeten als sales manager

Eveline Vanderstraeten

Met de terugkeer van Eveline als sales manager voor de BeLux haalt Costa Cruises een waardevolle medewerker binnen die niet alleen grondig vertrouwd is met de rederij, maar ook heel wat reisagenten in de BeLux persoonlijk kent. De deelnemers aan de Protagonisti del Mare spreken alvast van een goede match omdat zij met Eveline voortaan beroep kunnen doen op een eigen aanspreekpunt, maar met Massimo tegelijk een Italiaanse contactpersoon hebben die het hoofdhuis kent.

Massimo Tedesco sluit trouwens niet uit dat het BeLux-team op het veld in 2020 met een derde persoon wordt uitgebreid. Voor de ontwikkeling van de Belgische markt kunnen de reisprofessionals op het kantoor in Parijs daarnaast rekenen op een groepsdepartement, een contact center met zes tweetalige mensen en een vijf man sterk marketingteam onder leiding van marketingdirecteur Patrice Regnier.

Goed nieuws voor de reisagenten is alvast dat Costa Cruises in juli een Nederlandstalige en Franstalige brochure lanceert voor de Belgische markt. Die zal alle afvaarten tussen juli 2019 en april 2021 omvatten, alle bestemmingen belichten en de dekplannen van alle schepen omhelzen. Ook werkt de rederij aan een nieuwe website in twee talen, afgestemd op de Belgische markt. Verder zet de maatschappij meer mensen in om het Costa Extra Business Portal verder uit te breiden en vanaf deze zomer webinars te organiseren. Op dit ogenblik zijn in de BeLux al 418 reisagenten aangesloten op Costa Extra. De reisagenten kunnen de reservatiedienst van Costa Cruises voortaan trouwens via een gratis nummer bereiken.

Azouze: “Tegen 2021 lanceert Costa Cruises vier nieuwe schepen, met nog meer nieuwe vaartuigen in de pijplijn. Dit zal heel wat extra capaciteit met zich meebrengen. De Costa Smeralda zal vanaf dit najaar 52 weken per jaar in de Middellandse Zee varen vanuit onder meer Marseille en Barcelona. De Costa Smeralda komt op 20 oktober in Hamburg in de vaart en we zullen de mogelijkheid hebben om het schip op 21 en 22 oktober in Rotterdam voor te stellen aan de Belgische reisindustrie.”

Het LNG-schip wordt gebouwd op hetzelfde platform als de AIDAnova. De binnenruimtes zullen evenwel totaal verschillend zijn. Ze moeten de vijf zintuigen prikkelen en de beste Italiaanse producten bij de gasten brengen. De Costa Smeralda neemt in de Middellandse Zee deze winter de route van de Costa Diadema over die cruises zal aanbieden vanuit Dubai en Abu Dhabi in combinatie met vluchten door onder meer Qatar. Voor de afvaarten vanuit Miami en in de Caraïben voorziet Costa Cruises volgende winter eveneens allotments op haar vluchten vanuit Charles de Gaulle (Parijs). Volgende zomer zullen zowel de Costa Smeralda als de Costa Diadema in de Westelijke Middellandse Zee varen. Op die manier kunnen de gasten zowel op zaterdag als op zondag in Marseille inschepen op de nieuwste schepen van Costa Cruises.

Foto’s via deze link.

Comments