Analyse

Coronavirus kan zwaar wegen op resultaten airlines en toerisme

“Maatregelen mogen niet meer schade veroorzaken dan het virus zelf”

Tientallen luchtvaartmaatschappijen van over de hele wereld vrezen dat de gevolgen van het coronavirus zwaar zullen wegen op hun financiële resultaten. Ook de toeristische sector begint zich zorgen te maken nu de lente in aantocht is en er normaal gesproken duizenden Chinese toeristen onze kant uitkomen.

Luk De Wilde, aviation reporter

Het aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus op het Chinese vasteland is nu al groter dan die van de SARS-epidemie in 2002-2003. Inmiddels circuleert het virus een achttal weken, en maakte het meer dan 1000 doden. Het aantal besmettingen blijft daarbij razendsnel oplopen, momenteel zijn dat er in China meer dan 6.000. Het SARS-virus eiste destijds 774 mensenlevens en had een grote impact op de economie. De economische groei viel terug van 10 procent naar 3,5 procent, maar nadien herstelde de economie zich opnieuw sterk. Door die sterke economische remonte is het aantal vliegreizen, achttien jaar later, van en naar China exponentieel toegenomen. Er kwamen veel luchthavens bij en de meeste luchtvaartmaatschappijen breidden hun vloot en aantal bestemmingen aanzienlijk uit. Door de uitbraak van het coronovirus is het aantal vluchten naar het Chinese vasteland en Hongkong sinds enkele weken aanzienlijk teruggeschroefd, maatschappijen uit Europa, de Verenigde Staten, Canada en Australië haalden hun Chinese bestemmingen al tot einde maart of april uit hun dienstregeling. Door de sterk afgenomen vraag schrapten ook luchtvaartmaatschappijen uit China en Hong Kong honderden vluchten. Onder hen China Southern Airlines, Hainan Airlines, Cathay Pacific, China Eastern Airlines, Air China, e.a. Hongkong Airlines en Cathay Pacific waren nog maar nauwelijks bekomen van de politieke onlusten in de bestuurlijke regio.

KLM maakte eind januari bekend tot eind februari niet meer naar Chengdu, Hangzhou en Xiamen te vliegen, en minder op Shanghai en Beijing. Vorige week maakten de Nederlanders bekend tot medio maart helemaal niet meer naar China te vliegen. Inmiddels besloten ook andere Europese carriers niet langer naar het Chinese vasteland te vliegen. Finnair zette de vluchten naar Beijing Daxing, Nanjing, Beijing Capital, Shanghai en Guangzhou stop. Naar het autonome Hongkong blijft Finnair net als de meeste andere maatschappijen wel vliegen. Air France, SWISS, Lufthansa, Austrian, British Airways, Iberia en SAS volgden. De vluchten van LH, LX en OS naar Beijing en Shanghai worden tot 28 februari opgeschort. De routes naar Nanjing, Shenyang en Qingdao zullen tot 28 maart niet meer worden uitgevoerd.

De gevolgen van de uitbraak van het coronavirus zullen zonder enige twijfel sterk voelbaar zijn in de vervoerscijfers maar ook in de financiële resultaten.

“Voor 2020 zullen we als KLM de tegenslag van het coronavirus het hoofd moeten bieden, flexibel zijn in ons netwerk en onze vloot, doorgaan met onze succesvolle strategie en het blijven verbeteren van ons product aan boord voor onze klanten”, zei KLM-topman Pieter Elbers afgelopen maandag. Nu KLM naar aanleiding van het nieuwe coronavirus wekenlang niet op China vliegt, neemt een deel van het personeel vrij of gaat het opleidingscursussen volgen. De vliegtuigen die op de routes naar China zouden worden ingezet, kunnen eerder in onderhoud of worden gewisseld met toestellen op andere routes. Dé grote vraag is hoelang het Chinese luchtruim nog zal gemeden worden. Het antwoord valt in grote mate samen met de vraag wanneer China het virus onder controle zal krijgen en wanneer het aantal besmettingen aanzienlijk zal afnemen. The New York Times meldt dat Chinese toeristen jaarlijks ongeveer 258 miljard dollar uitgeven op buitenlandse reizen. Ook dat kan niet anders dan een forse impact hebben. In Europa is China goed voor vele tienduizenden buitenlandse toeristen, het is echter moeilijk om de kostprijs in te schatten van hun wegblijven.

“De schade van maatregelen mag niet groter zijn dan de schade die het virus kan aanrichten. Misschien zijn de gevolgen wel erger, of toch van die aard dat je ze niet zou willen nemen”, stelde professor epidemiologie Annemie Vandamme (KU Leuven) deze week tijdens een bijeenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in Genève over het nieuwe coronavirus.

Het is hoe dan ook noodzakelijk dat er snel een oplossing wordt gevonden om het coronavirus het hoofd te bieden.

Comments