Newsflash

Corona – Updates

Vrijdag 27 maart 2020

Coronabesmetting op Celebrity Apex in St. Nazaire

Op Celebrity Apex zijn zeven bemanningsleden positief getest op het coronavirus en in quarantaine geplaatst. Volgens de Franse media zijn 78 andere crewleden die in rechtstreeks contact kwamen  eveneens in isolatie geplaatst. Celebrity Apex wordt momenteel volledig ontsmet en geen enkel bemanningslid mag het vaartuig verlaten. Het schip van Celebrity Cruises is afgewerkt, maar bevindt zich nog steeds op de Chantiers de l’Atlantique in St. Nazaire.  1.407 bemanningsleden kunnen niet naar huis ten gevolge van de Franse coronamaatregelen. Het is mogelijk dat werknemers of onderaannemers van de Franse scheepswerf de infectie aan boord hebben gebracht.

Ook aan boord van Celebrity Infinity in Florida is een bemanningslid positief getest. De man werd meteen in isolatie geplaatst en is intussen afgevoerd naar een ziekenhuis. De Amerikaanse kustwacht heeft 13 bemanningsleden van de Costa Magica en Costa Favolosa voor de kust van Miami geëvacueerd en overgebracht naar een intensive care-afdeling van een ziekenhuis in Florida. In Italië is een bemanningslid van de Costa Luminosa met ernstige corona-verschijnselen overgebracht naar een ziekenhuis in Savona. Het is al de achtste opvarende van het schip die in een ziekenhuis moet worden opgenomen nadat het schip afgelopen weekend arriveerde in Savona. In Sardinië is een bemanningslid van de MSC Splendida geëvacueerd. De persoon was al drie dagen ziek en zijn gezondheidstoestand ging erop achteruit. En in Australië zijn meer dan 1.000 cruisepassagiers in quarantaine op de Ruby Princess nadat 133 passagiers positief testten voor Covid-19.

Intussen is ook duidelijk dat de grote cruiserederijen – in tegenstelling tot de luchtvaartmaatschappijen – niet of amper kunnen profiteren van de massale steunmaatregelen die het Amerikaanse parlement heeft goedgekeurd. Die bepalen namelijk dat alleen maatschappijen met hun zetel in de Verenigde Staten en waarvan het gros van de medewerkers in de VS aan de slag is, van deze steun kunnen genieten. Dit sluit rederijen als de Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises en Norwegian Cruise Line Holdings uit. De beslissing gaat in tegen verklaringen van de Amerikaanse regering dat de cruise-industrie een belangrijke hoeksteen van de toeristische economie vormt en zij bereid was de maatschappijen op korte termijn te helpen.


Donderdag 26 maart 2020

Twee weken in quarantaine voor wie aankomt op Brussels Airport

Elke reiziger die aankomt op Brussels Airport, krijgt sinds vandaag een brief met instructies. Hij of zij moet veertien dagen in thuisquarantaine. “De federale overheid heeft besloten dat elke aankomende passagier vanaf woensdag 25 maart een informatieblad moet krijgen waarop de in België geldende social distancing regels staan en die het medisch advies meegeeft aan elkeen die aankomt om zichzelf 14 dagen thuis in quarantaine te plaatsen. Brussels Airport werkt hier graag aan mee en zorgt voor de goede uitvoering hiervan”, aldus de woordvoerster van de luchthaven. Ook “een naaste” die de passagier gaat oppikken op de luchthaven, “is onderworpen aan dezelfde voorwaarden”, zo staat in de instructies. Wie dus een familielid een lift naar huis geeft, moet ook 14 dagen in afzondering. Ook nieuw in de luchthaven is dat passagiers die vanuit Italië of Spanje aankomen, voortaan langs Pier B moeten passeren. Dat is de toegang waar normaal reizigers uit niet-Schengen landen aankomen en waar dus een paspoortcontrole van kracht is.

‘Staatsbedrijf Alitalia wordt aanzienlijk kleiner’

“Alitalia is van strategisch belang en wordt weer de nationale luchtvaartmaatschappij van Italië”, zo maakten Italiaanse media al eerder bekend”. Maar dat zal dan in een veel kleinere omvang zijn dan voorheen. Zo blijkt uit documenten die sky-TG24 kon inkijken. In de nieuwe Alitalia zou nog plaats zijn voor slechts 3.000 in de plaats van de huidige 11.000 personeelsleden. De vloot zou in het nieuwe bedrijf nog een 30-tal vliegtuigen tellen, amper een kwart van de huidige vloot van 113 vliegtuigen. De regering en de buitengewone commissaris Giuseppe Leogrande werken aan een mini-Alitalia. In de visie van de regering moet Alitalia nationaal en openbaar eigendom zijn, maar met een zeer kleine omvang, althans in de beginfase. “Alitalia wordt opnieuw het vlaggenschip van Italië”, luidt het mantra van de regering. Na 3 jaar impasse met het ontbreken van nieuwe investeerders, het opdrogen van de eigen middelen en talloze tussenkomsten van de overheid is het doel om de newco in iets meer dan een maand operationeel te krijgen.


Woensdag 25 maart 2020

Costa en MSC Cruises verlengen opschorting tot 30 april

Eerder heeft Costa Cruises al beslist de opschorting van de afvaarten te verlengen tot eind april. De rederij wijst op de noodsituatie door de wereldwijde pandemie van Covid-19 en de invoering van inperkingsmaatregelen zoals de sluiting van de havens en de beperkingen op het personenverkeer. Hierdoor kunnen cruiserederijen niet echt functioneren. Costa Cruises neemt maatregelen om de betrokken reisagenten en klanten te informeren over deze wijzigingen. Zij zullen een voucher krijgen voor het volledige bedrag dat de klant reeds heeft betaald (alleen diensten gekocht bij Costa) voor de geannuleerde cruises. Deze voucher kan binnen 12 maanden worden gebruikt voor vertrekdata tot uiterlijk november 2021. Ook MSC Cruises deelde vorige week mee de activiteiten stil te leggen tot 30 april.

Royal Caribbean Cruises schort zeker tot 12 mei alle afvaarten op

Royal Caribbean Cruises heeft beslist de hervatting van haar afvaarten zeker met een maand uit te stellen. AzamaraCelebrity CruisesRoyal Caribbean International en Silversea Cruises hopen nu hun cruises op 12 mei te kunnen hervatten. In AlaskaCanada en New England zijn de afvaarten al zeker tot en met 1 juli opgeschort. Dit heeft te maken met de beslissing van Canada om alle havens zo lang te sluiten, maar ook met de verdere verspreiding van het coronavirus in Noord-Amerika. In Singapore hoopt de maatschappij vanaf 1 juni opnieuw afvaarten te kunnen aanbieden. In de mededeling spreekt Royal Caribbean nergens over Europa en de Caraïben. In een reactie excuseert de rederij zich voor het ongemak. Alle gasten worden ingelicht over de beslissing. Passagiers kunnen de afvaarten annuleren en krijgen dan het volledige cruisebedrag terugbetaald of opteren voor een Future Cruise Credit. In dat geval kunnen ze rekenen op een vergoeding van 125% te gebruiken voor een volgende cruise tot en met 31 december 2021. De commissie voor de reisagenten blijft gegarandeerd voor de vervallen afvaart EN het nieuwe vertrek indien de klant kiest voor een FCC.

De beslissing hing al enkele dagen in de lucht. Vandaar dat de rederij deze week gestart is met het repatriëren van een deel van de bemanningen aan boord van de schepen. De hoofdzetel in Miami bekijkt welke mogelijkheden er zijn om de crew members te laten terugvliegen.


Dinsdag 24 maart 2020

United Airlines: blijf up to date!

Passagiers en reispro’s kunnen alle corona-updates van United Airlines blijven volgen via hun agency platform (United Jetstream) via jetstream.united.com – dit om te voorkomen dat snel verouderde communicatie blijft staan.


Maandag 23 maart 2020

Corendon annuleert alle reizen tot 1 juni 2020

Corendon heeft vandaag besloten om al haar vakanties met vertrek tot 1 juni 2020 te annuleren. Dit besluit is het gevolg van het actuele reisadvies van zowel de Belgische als Nederlandse overheid, waarbij niet-noodzakelijke reizen naar het buitenland voorlopig worden afgeraden. Bovendien zijn op vrijwel alle vakantiebestemmingen verregaande maatregelen genomen om verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te beperken. De getroffen klanten worden vandaag per e-mail over dit besluit geïnformeerd. Het gaat om ongeveer 80.000 vakanties bovenop de ruim 40.000 die al eerder werden geannuleerd.


Vrijdag 20 maart 2020

TUI annuleert alle vliegreizen met vertrek tot en met 30 april

Om meer duidelijkheid te creëren voor haar klanten, heeft TUI besloten alle geboekte vliegreizen met een afreisdatum tot en met 30 april 2020, te annuleren. Vanuit diverse bestemmingen is ook al aangegeven dat hotels voorlopig niet of pas later opengaan. Voor de annulering van een vliegreis (zowel een pakketreis als een vliegticket) wordt aan de klant een voucher uitgereikt.

Tegelijk blijven ook de versoepelde voorwaarden van de omruilgarantie bij pakketreizen van kracht. Concreet betekent dit dat de reiziger t.e.m. 31 mei eenmalig zijn vakantie kosteloos mag omboeken, zelfs tot één dag voor vertrek.

Alle details hierover zijn terug te vinden op de FAQ pagina van de TUI website: https://www.tui.be/nl/coronavirus.

Alle reizigers van touroperator TUI ten laatste zondag weer thuis

De operatie waarbij TUI haar klanten vanuit hun bestemming met speciaal ingelegde vluchten naar België terugvliegt, verloopt vlot. Hierdoor zijn op een aantal bestemmingen al alle pakketreizigers vertrokken en worden op andere bestemmingen de laatste vluchten uitgevoerd. Tegen ten laatste zondag zal de touroperator al haar pakketreizigers terug naar België hebben overgevlogen.

Systeem van vouchers goedgekeurd

Minister van Werk Nathalie Muylle heeft tijdens de persconferentie van de federale regering maatregelen aangekondigd voor de reis- en evenementensector. Iedereen die een pakketreis heeft geboekt en betaald tot 6 april, heeft recht op een reisvoucher en dat voor de totale kostprijs van de reis. De voucher is minstens één jaar geldig. Uit diverse reacties blijkt dat de reisindustrie deze maatregel beschouwt als een bijzondere krachttoer van de vakverenigingen VVR, UPAV, FBAA en ABTO, onder wiens impuls het systeem van vouchers werd gerealiseerd. Ondanks de aanhoudende crisis haalt de reisindustrie – voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus – even opgelucht adem. Wat de evenementensector betreft, gaan aangekochte tickets automatisch over, indien events of bijv. concerten worden uitgesteld. Wie op de nieuwe datum om diverse redenen niet aanwezig kan zijn, krijgt zijn geld terug. Ook wanneer het event niet zou plaatsvinden, krijgt de consument zijn geld terug.

De georganiseerde reissector roept om systeem van vouchers te steunen

De georganiseerde reissector is verheugd te vernemen dat minister Muylle het systeem van vouchers als alternatief terugbetalingsmiddel bij annulatie van pakketreizen door het coronavirus ondersteunt. Wij roepen de Europese Commissie, de consumentenverenigingen en de Belgische Overheid op om deze maatregel ten volle te steunen en zo de rechten van de consument te beschermen en te verzekeren in deze periode van ongekende crisis.

Naast het menselijk leed dat het coronavirus met zich meebrengt, maakt de georganiseerde reissector een nooit geëvenaarde economische crisis mee. Zonder een systeem van vouchers kan de georganiseerde reissector niet lang meer overleven.

In de huidige omstandigheden van massale verplichte annulering van de pakketreisovereenkomsten, is er onvoldoende liquiditeit ter beschikking om de terugbetaling van de reizigers te verzekeren. Indien onze bedrijven in cash dienen terug te betalen, gaat de volledige reissector (reiskantoren, tour operatoren én garantieverzekeringen) onmiddellijk failliet.

Reizigers annuleren immers hun geboekte en betaalde reizen in een ongeziene grootorde en snelheid. En dit niet enkel voor de komende weken, maar ook voor de rest van het jaar. Tegelijkertijd wordt er geen enkele nieuwe boeking geregistreerd. Daarnaast hebben de bedrijven in de georganiseerde reissector hun buitenlandse leveranciers en de luchtvaartmaatschappijen betaald, maar krijgen geen terugbetaling voor deze annuleringen.

We vragen om begrip en inzicht van Europa, de overheid en de consumentenverenigingen dat, indien de reisorganisatoren massaal failliet gaan, ook de garantieverzekeringen en dus het hele financiële garantiesysteem mee failliet gaat. In dat geval zal de consument geen enkele bescherming meer genieten. Bij annulering van de reis komt de contractuele verbintenis tot een einde waardoor de consument in geval van faillissement van de reisorganisator of reiskantoor sowieso niet meer verzekerd is en zijn geld kwijt is.

Met het systeem van vouchers behoudt de reiziger net wel zijn rechten want de reis wordt als het ware uitgesteld. Hij kan later zijn reis opnieuw boeken en blijft ondertussen beschermd bij de verzekering insolvabiliteit door de speciale dekking van de voucher.

De consument is veel meer gebaat en beschermd bij het voortbestaan van de georganiseerde reissector en het gebruik van deze vouchers.

De georganiseerde reissector rekent op de steun van de overheid om deze broodnodige overlevingsmaatregel te kunnen invoeren en zo het voortbestaan van de sector een kans te geven. Steun dit vouchersysteem zodat de consumenten niet in de kou komen te staan.


Donderdag 19 maart 2020

Stand van zaken CLIA-cruiserederijen

Nu we door de coronacrisis regelmatig nieuwe beperkingen in ons dagelijks leven onder ogen moeten zien, stelt de Cruise Lines International Association (CLIA) met trots vast dat de cruisegemeenschap nauw samenwerkt om deze serieuze uitdaging aan te gaan. CLIA-manager Paul Nuyens: “Iedereen werkt de klok rond om aan de nieuwe beperkingen te voldoen en doet er alles aan om klanten op de hoogte te brengen met de meest recente informatie. Al veranderen de ontwikkelingen voortdurend, onze klanten moeten zich gerustgesteld voelen, dat onze sector gefocust blijft op hun veiligheid, gezondheid en welzijn. De cruise-industrie is een sterke, hechte gemeenschap met gedreven professionals. Dankzij de voortdurende samenwerking zijn we bedreven in het aanpakken van uitdagingen en we zullen samen blijven werken om ook deze uitzonderlijke uitdaging te overwinnen.”

Voor de meest recente verklaringen en veelgestelde vragen over COVID-19 raadpleeg je cruiseexperts.org. Via onderstaande links vindt u de laatste updates van alle aangesloten cruiserederijen in verband met de coronacrisis.

Emirates schort vluchten tussen Brussel en Dubai op

Emirates schort als gevolg van de coronacrisis weldra ook zijn vluchten op tussen Brussel en Dubai. De twee dagelijkse vluchten op de route: EK184/EK183 en EK182/EK181 worden opgeschort van 26 maart tot 30 juni 2020.

THAI schort vluchten op tussen Brussel en Bangkok

THAI International Airways schort zijn vluchten tussen Brussel en Bangkok en vice versa tijdelijk op, meer bepaald van 3 april tot 30 april 2020. THAI vliegt op de route nog tot 2 april (laatste vlucht) om alle gestrande passagiers terug te brengen en. Op 1 mei zouden de operaties hervat moeten worden.

MSC: stopzetting vlootactiviteiten tot 30 april

MSC Cruises heeft vandaag bevestigd dat alle nieuwe afvaarten van de hele vloot worden stopgezet tot 30 april. De schepen die op dit moment nog op zee zijn, zullen hun huidige reisroute afronden en hun gasten naar de haven van ontscheping brengen en vervolgens ook hun activiteiten stopzetten. Met de beslissing die MSC Cruises vorige week nam om alle vlootactiviteiten voor een periode van minstens 45 dagen stop te zetten, wil het bedrijf deze maatregelen steunen en de doeltreffendheid ervan stimuleren. MSC Cruises biedt gasten die door deze buitengewone beslissing zijn getroffen de mogelijkheid om 100% van de betaalde reissom voor hun geannuleerde vakantie om te boeken naar een andere datum, plus een extra boordkrediet dat op een toekomstige cruise naar keuze gebruikt kan worden en dat op elk moment tot eind 2021. Op dit moment worden nieuwe vertrekken van cruises ingepland die – naar verwachting – vanaf 30 april weer hervat worden.

Lufthansa Group verlengt herboekingsperiode en biedt 50 euro korting

Door de uitzonderlijke omstandigheden heeft de Lufthansa Group – Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines en Air Dolomiti – besloten om:

  • Tickets te herboeken tot 31 augustus en naar een nieuwe bestemming,
  • Een korting toe te kennen van 50 euro voor iedere herboeking (en herboekingskosten blijven uiteraard nihil),
  • De herboeking ook mogelijk te maken indien ze de klantenservice contacteren na de oorspronkelijke reisdatum,
  • De herboekingen te laten voltrekken via de klantendienst of via reisagentschappen; alsook via com, swiss.com and austrian.com (onder constructie).

Deze verdere versoepeling komt er na de oorspronkelijke aankondiging van 13 maart waarin reizigers reeds meer tijd kregen om gecancelde en bestaande vluchten te herboeken, eventueel op een latere datum. De waarde van het ticket blijft dezelfde en er kan gereisd worden tot 31 december 2020. Echter, kan er nu gewijzigd worden tegen 31 augustus i.p.v. tegen 1 juni 2020. Indien de herboekte vlucht duurder uitvalt (ook na implementatie van de 50 euro discount) door een nieuwe bestemming, klasse, etc., dan zal het surplus aangerekend worden.

Wat met de terugbetalingen van luchtvaartmaatschappijen?

De beroepsverenigingen stellen momenteel alles in het werk om oplossingen te verkrijgen van de luchtvaartmaatschappijen. De Europese Unie heeft deze ochtend immers uitspraken gedaan over de aanvragen van laatstgenoemden. Didier Reynders, Europees commissaris voor consumentenrechten, heeft vandaag aan de media gemeld dat de luchtvaartmaatschappijen de tickets van geannuleerde vluchten moeten terugbetalen. Hij was enigszins wazig in zijn stelling over de pakketreizen uit het ministerieel besluit dat gisteren is bekendgemaakt. Toch blijft de richtlijn hetzelfde als wat gisteren werd aangekondigd met betrekking tot de reis-vouchers. Het is duidelijk dat de terugbetaling van alle geannuleerde vluchten niet houdbaar is voor de luchtvaartindustrie. De VVR en de UPAV trachten met de luchtvaartpartners te overleggen om oplossingen te vinden waarmee ook deze sector kan herstellen. Meer informatie over de beslissingen op Europees niveau volgen.

Brussels Airlines brengt meer dan 9.500 Belgen naar huis vanuit 14 landen

Door de wereldwijde coronacrisis en de vraag van de Belgische autoriteiten aan alle Belgen die op vakantie zijn om naar België terug te keren, brengt Brussels Airlines meer dan 9.500 landgenoten terug naar huis op 56 repatriëringsvluchten. Brussels Airlines heeft gisteren aangekondigd dat het tussen 21 maart en 19 april al haar lijnvluchten tijdelijk opschort als gevolg van de coronaviruscrisis. Tot vrijdag blijft de maatschappij een klein deel van haar vluchtaanbod uitvoeren om landgenoten en haar vluchtbemanningen naar huis te brengen. Bovendien houdt de maatschappij in de dagen erna vliegtuigen klaar om Belgen die zich momenteel in het buitenland bevinden te repatriëren, in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. De eerste vluchten uit Agadir en Marrakesh in Marokko, vier in totaal, zijn gisteren geland met elke 180 passagiers aan boord. Op dit moment zijn er 56 repatriëringsvluchten gepland om meer dan 9.500 Belgen vanuit 14 landen naar Brussel te brengen, waaronder Gambia, Marokko, Spanje en Portugal. Naarmate de situatie evolueert, blijft Brussels Airlines op verzoek van de autoriteiten stand-by voor meer repatriëringsvluchten.

Tunesië: COVID-19 maatregelen

Ook Tunesië neemt maatregelen tegen de verspreiding van het COVID-19 virus dat de wereld teistert en de toeristische sector in zijn hart raakt. De Tunesische autoriteiten hebben het risico verhoogd van inkomende Europese bestemmingen naar niveau 3 van 4. België behoort ook tot deze lijst. Andere landen die op deze lijst staan, zijn Frankrijk, Spanje, Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Oostenrijk, enz. Italië staat momenteel op risiconiveau 4. Alle reizigers die Tunesië inreizen vanuit deze landen, moeten zichzelf voor veertien dagen in quarantaine plaatsen. De zeevaartgrenzen van het land zijn reeds gesloten sinds 14 maart en blijven al zeker gesloten tot 4 april.

Ook in de luchtvaart verandert er heel wat. Het aantal vluchten is gedecimeerd, en dient om te repatriëren. Tunisair annuleert al zijn commerciële vluchten (sinds gisteren, 18 maart), maar gaat wel Belgen en niet-Tunesiërs repatriëren die zich nog in het land bevinden. Ook TUI zet vluchten in om zijn reizigers te repatriëren. Dat betekent dat reizigers kunnen terugkeren op een andere vlucht dan oorspronkelijk gepland. TUI heeft contact opgenomen met al zijn klanten die in Tunesië verblijven of verbleven.

Communicatie VAB

Bruno Vanhecke (VAB): “In navolging van de tijdelijke afwijking van de pakketreiswetgeving wenst VAB aan de klanten, die een voucher ontvangen in het kader van deze wijziging n.a.v. het coronavirus, uitzonderlijk de aanvangsdata van de tijdelijke reisbijstand en tijdelijke annulatieverzekering van deze getroffen verzekerden in de periode van 01/03/2020 tot 31/05/2020 te verschuiven, voor zover klanten hiermee een nieuwe reis boeken binnen de geldigheid van deze voucher.”

Voorwaarden

Consumenten die reeds een terugbetaling ontvangen hebben in het kader van de pakketreiswetgeving vallen buiten deze regeling.
Er wordt geen enkele terugbetaling gedaan bij lagere reissom of minder aantal dagen. Toeslagen worden wel in rekening gebracht.
Bewijslast voucher alvorens polis te wijzigen.
Er mag geen schadeaangifte gebeurd zijn op het initiële contract.
Voor Vlaanderen kunnen reisagenten contact opnemen met Luc De Backer en Bruno Van Hecke, voor Brussel & Wallonië is dit Patrick Verhulle.
We zullen u verder begeleiden om dit operationeel in goede banen te leiden en om al jullie vragen hieromtrent te beantwoorden.

Joker Reizen annuleert alle groepsreizen tot eind mei

Touroperator Joker heeft gisteren, woensdag 18 maart, beslist om alle groepsreizen tot einde mei te schrappen, aldus Luc Callewaert, general manager. “We kijken hiermee verder in de toekomst. Denken dat alles in april opgelost zal zijn, is een utopie. Het is beter om nu reizen te annuleren dan later.” De to wil aldus vermijden dat klanten hopen op een reis die waarschijnlijk toch geannuleerd zal worden. Joker zal haar reizigers terugbetalen in waardebonnen, die ze kunnen aanwenden tijdens de boeking van een nieuwe reis.

Hurtigruten houdt wereldwijd alle schepen tegen de kade

Hurtigruten heeft alle afvaarten stilgelegd. Eerder had de rederij reeds alle expeditieschepen tot 28 april uit de vaart genomen. Nu is ook de kustdienst tussen Bergen en Kirkenes opgeschort tot 19 april. In samenwerking met de Noorse overheid blijven twee schepen in de vaart met een aangepast binnenlands vaarschema. Dit is volgens CEO Daniel Skjeldam noodzakelijk om de elementaire bevoorrading van de kleine leefgemeenschappen langs de Noorse kust te garanderen. Volgens de topman was dit een moeilijke beslissing en een emotioneel moment voor het team. “Ik ben er niettemin van overtuigd dat dit de enige verantwoorde beslissing is in deze buitengewone crisis waarmee de wereld vandaag wordt geconfronteerd.” (19-03-2020)

Cruiseschepen als tijdelijke ziekenhuizen?

Nu alle cruiseschepen tijdelijk uit de vaart zijn, gaan stemmen op om enkele schepen te gebruiken als tijdelijk ziekenhuis voor coronapatiënten of als quarantaine voor mensen die zijn blootgesteld aan het virus, maar weinig symptomen vertonen. In Italië is alvast beslist een ferry van Grandi Navi Veloci (GNV), een ferrydochter van de MSC-groep, om te vormen tot tijdelijk ziekenhuis in de haven van Genua. De MSC Group wil daarbij helpen een oplossing te vinden voor het tekort aan ziekenhuisbedden in Italië. Italiaanse kranten menen te weten dat onderzocht wordt om drie ferry’s te herinrichten. Het gaat om schepen met telkens een 500-tal kajuiten. De ombouw zal een tiental dagen in beslag nemen. Indien het coronavirus zich verder verspreid wordt overwogen om de MSC Opera in te zetten als hospitaalschip. De MSC Opera beschikt over 1.071 kajuiten.

In ander nieuws heeft Norwegian Cruise Line beslist voor het merendeel van haar landpersoneel een vierdagenweek in te voeren. De maatregel gaat in op 30 maart en duurt voorlopig tot midden juni. Op die manier hoopt de rederij kosten te besparen.

Lees al het cruisenieuws in de gebruikelijke rubriek.


Woensdag 18 maart 2020

INDABA 2020 afgelast

Mmamoloko Kubayi-Ngubane (minister van Toerisme in Zuid-Afrika) heeft beslist om de vakbeurs INDABA 2020 af te gelasten. “Deze beslissing is voor velen een grote teleurstelling, maar in deze tijden moeten we onze verantwoordelijkheid nemen en de gezondheid van iedereen voorop stellen,” aldus Sisa Ntshona (CEO South African Tourism). Op de website www.southafrica.net kan je terecht voor heel wat interessante informatie en updates over de situatie in Zuid-Afrika.

Tenerife: informatiedienst

De Dienst voor Toerisme van Tenerife start met een speciale informatiedienst voor toeristen die op het eiland verblijven. Hier kunnen jullie terecht voor alle informatie of oplossingen voor het verlaten van Tenerife. Deze dienst kan je bereiken per telefoon [(0034)922 255433 / (0034) 922 392037 / (0034) 922386000],  e-mail of via de virtuele assistente Goio.

MSC Cruises vormt schip om tot varend ziekenhuis

© MSC Cruises

Via hun filiaal Grandi Navi Veloci (GNV) heeft MSC Cruises voorgesteld om een ferry ter beschikking te stellen en die om te vormen tot een varend ziekenhuis. Met dit voorstel wil MSC Cruises een oplossing bieden voor het mogelijke tekort aan bedden ten gevolge van Covid-19. Voor dit project worden drie GNV-schepen voorgesteld : Supreme, Superba (elk 567 hutten) en de Splendid (473 hutten). De cruiserederij heeft ook het idee opgevat om MSC Opera (1071 hutten) ter beschikking te stellen.

NMBS Internationaal: bereikbaarheid

Het B2B-team van NMBS Internationaal blijft bereikbaar via telefoon en e-mail.

Opmerkelijk: easyJet vervroegt verkoop winterseizoen ‘20/’21

EasyJet vervroegt de publicatie van het vluchtschema voor winterseizoen 2020/21, naar eigen zeggen om klanten de kans te geven om vroeger te kunnen boeken met enorme besparingen op vluchten tussen 25 oktober 2020 en 28 februari 2021, maar uiteraard ook om de eigen cashflow voldoende hoog te houden.

Alle vluchten voor het herfstseizoen van 2020 en het winterseizoen van 2021 (meer dan 90 miljoen stoelen op 147.000 vluchten) zullen maximaal €39,60 kosten voor een enkele reis, inclusief belasting en toeslagen. “Klanten kunnen ook hun bestaande plannen wijzigen als zij dit willen, of een nieuwe vakantie boeken, met de zekerheid dat er geen wijzigingskosten worden toegepast”, aldus Robert Carey, cco van easyJet. Alle klanten kunnen tot 24 maart de data van hun aanstaande vluchten veranderen naar elk moment vóór 28 februari 2021. Een bijzonder initiatief, maar geen onbelangrijke marketing-gimmick van de snuggere low cost carrier, dat volgt na de aankondiging van het ministerie van Buitenlandse Zaken om alleen voor essentiële verplaatsingen naar het buitenland te reizen.

Coronavouchers goedgekeurd door kabinet

11u00. Zopas is de maatregel voor het gebruik van coronavouchers ter vervanging van annulaties naar aanleiding van de mondiale crisis officieel goedgekeurd door het kabinet Muylle. Dit is een bijzonder belangrijke realisatie die VVR, UPAV, FBAA en ABTO met de steun van alle andere beroepsverenigingen hebben bekomen.

Concreet betekent dit dat er vanaf nu een juridisch kader is gecreëerd waarbij de gedupeerde reiziger in kwestie deze voucher niet meer kan weigeren. Voor de reisagent wil dit zeggen dat er niet langer cash moet gebruikt worden om verplicht geannuleerde reizigers terug te betalen.

Hieronder vind je de tekst van het ministerieel besluit.
Het besluit gaat van kracht op het moment van publicatie in het Staatsblad, de praktische uitwerking volgt dan snel.

VVR/UPAV waarschuwt ten slotte nog: “Voor reizen die vertrekken na de verplichte lockdown bestaat er wettelijk geen verplichting om de reis met je klant te annuleren. Wenst de reiziger toch te annuleren voor een vertrekperiode na de lock-down, dan is dat met respect voor je geldende annuleringsvoorwaarden. We houden er aan dat we hier geen precedenten willen creëren.”

Tekst van het Ministrieel Besluit tot het gebruik van vouchers in het geval van annulering in het kader van de COVID-19-crisis

Wanneer een pakketreisovereenkomst zoals bepaald in de wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten om reden van de coronacrisis wordt opgezegd, ofwel door de reisorganisator, ofwel door de reiziger, is de reisorganisator gerechtigd hem een tegoedbon ter waarde van het betaalde bedrag te verstrekken in plaats van een terugbetaling.

Deze tegoedbon voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • De tegoedbon vertegenwoordigt de volledige waarde van het bedrag dat de reiziger reeds had betaald;
  • Aan de reiziger wordt geen enkele kost in rekening gebracht voor het afleveren van de tegoedbon;
  • De tegoedbon heeft een geldigheid van minstens één jaar;
  • De tegoedbon vermeldt uitdrukkelijk dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis

– De reiziger kan de tegoedbon die voldoet aan de voorwaarden, zoals hierboven beschreven, niet weigeren.
 
– De reisorganisatoren houden permanent een bestand bij van alle afgeleverde tegoedbonnen, van hun waarde en de titularis ervan.
 
De verzekeringsovereenkomst betreffende de bescherming tegen insolventie bij de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten dekt de terugbetaling van deze tegoedbonnen.
 
Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt en treedt buiten werking op de dag dat de beperkende maatregelen op reizen worden opgeheven en uiterlijk drie maanden na zijn inwerkingtreding.

VVR & UPAV: “Solidariteit en juist handelen” & informatie mbt domiciliëring en commissies

In een gezamenlijke brief van VVR en UPAV (link onderaan dit bericht) communiceren beide vakverenigingen over de huidige stand van zaken en bespreken ze enkele te nemen maatregelen voor reisbureaus. VVR & UPAV: “De huidige COVID-19 crisis is ongezien en treft onze sector bijzonder hard. Binnen het kader van deze crisis is het bewaken van de cashpositie voor iedereen van kritisch belang. Solidariteit en juist handelen is dan ook de enige weg voorwaarts om als sector te overleven.”

“Herevalueer uw domiciliëringen”

VVR en UPAV vragen de reisagentschappen om hun domiciliëringen te herevalueren.

VVR en UPAV geven als raad:

  • Domiciliëringen van reizen die niet kunnen uitgevoerd worden niet uit te voeren.
  • Mogelijk de termijn van de domiciliëringen te her-evalueren.
  • Samen flexibel naar oplossingen te zoeken met de klant en reisagent

VVR en UPAV geven in hun brief ook belangrijk advies mee in verband met commissies, om de liquide middelen zoveel mogelijk te beschermen.

Lees de volledige communicatie hier.

Air Antwerp schort vluchten op van 22 maart tot en met 10 april

Luchtvaartmaatschappij Air Antwerp schort vanaf zaterdag alle vluchten tussen de luchthaven Deurne en Londen City op. Tot en met vrijdag 20 maart zal de maatschappij zoveel vluchten uitvoeren volgens het gewone vliegschema, zodat passagiers naar huis kunnen terugkeren. Maar als gevolg van het reisadvies van de federale regering en de buitengewone maatregelen die de Nationale Veiligheidsraad heeft genomen, is Air Antwerp genoodzaakt al zijn vluchten tijdelijk op te schorten, en dit van 22 maart tot en met 10 april 2020. Passagiers met een Air Antwerp-boeking (WP-code) voor een vlucht tussen 22 maart en 10 april‚ kunnen hun reservering kosteloos wijzigen of annuleren door contact op te nemen met Air Antwerp Customer Services. Air Antwerp verwacht zijn vluchten op zondag 12 april 2020 te kunnen hervatten.

ANVR-congres uitgesteld

Ondertussen meldt de Nederlandse beroepsvereniging ANVR dat hun congres in Marokko, gepland voor november 2020, niet zal doorgaan. In deze periode worden immers alle voorbereidingen getroffen om vluchten, hotels, congreslocaties en sponsors vast te leggen. Het jaarlijkse event wordt doorgeschoven naar volgend jaar.

De Corona-voucher komt eraan

Het kabinet van minister Muylle gaat vandaag een officiële aankondiging doen van de lancering van de zogenaamde Corona-voucher als ondersteuning van de reisindustrie. Het oorspronkelijke idee komt van de Italiaanse regering. Dit is nadien opgepikt door de Franse touroperatorvereniging SETO, ECTAA, en de ABTO in een joint effort met VVR, UPAV, FBAA, BTO en FIT. Het joint committee heeft van zowel de verzekeringsmaatschappij Amlin als van het GfG Reizen de verzekering gekregen dat dit als echte omzet aanzien wordt, en niet als een cadeaubon. Het kabinet en de verschillende beroepsverenigingen gaan vandaag hier verder over communiceren, al schept ook Radio 2 via ‘De Inspecteur’ al iets meer concrete informatie over de voorwaarden en maatregelen

720 Belgen vanuit Marokko naar België

Buitenlandse Zaken meldt dat er vandaag vier chartervluchten ingezet worden om 720 gestrande Belgen in Marokko te repatriëren. Nadat Marokko strenge maatregelen nam naar aanleiding van het coronavirus, dreigden deze reizigers gestrand te raken in Marokko. Daarom zet de Belgische regering vier vluchten in: twee vanuit Agadir en twee vanuit Marrakesh om Belgen terug te halen. Wie zich eerst meldde, kreeg eerst een plaats op de vlucht. In totaal zitten nog zo’n 2.400 Belgen in Marokko, alles wordt in het werk gesteld om deze tegen het einde van de week terug te halen. De Duitse overheid heeft gisterenavond bekendgemaakt dat er op dit ogenblik nog 35.000 vakantiegangers in Egypte zitten. Deze worden in de loop van de week teruggehaald door de Duitse regering d.m.v. vluchten uitgevoerd door Condor, Lufthansa en TUI fly Duitsland.


Dinsdag 17 maart 2020

ECTAA: “Werken samen om oplossingen te vinden”

Er moet snel een oplossing worden gevonden voor de massale annuleringen van reizen als gevolg van de reisadviezen en het sluiten van bepaalde grenzen. De annulering van reizen leidt momenteel tot een exorbitante uitstroom van liquide middelen, die in de zeer nabije toekomst zou kunnen leiden tot de insolventie van duizenden reisondernemingen (touroperators en reisbureaus).

Pawel Niewiadomski, voorzitter van de ECTAA, zei: “Overheden en de industrie werken samen om oplossingen te vinden voor zowel de klanten als de reisorganisaties. Dit is in het belang van ons allemaal: klanten, reisorganisaties, leveranciers en overheden. Ook klanten worden gedupeerd wanneer reisbureaus failliet gaan en er geen geld is voor terugbetaling”.
Bovendien verzoekt de ECTAA de Commissie om de lidstaten in staat te stellen gebruik te maken van de mogelijkheden van artikel 107, lid 3, onder b), van het VWEU om met spoed financiële steun te verlenen aan touroperators, reisbureaus en de gehele reiswaardeketen (vervoer, accommodatiediensten en andere dienstenleveranciers).

KLM: geüpdatet netwerk met routewijzigingen

KLM voert heel wat netwerkwijzigingen door. Bekijk alle details via deze link.

Air Belgium: vluchtverbod Antillen

Air Belgium verwacht de aankondiging van een vluchtverbod naar en vanuit de Antillen vanaf aanstaande zondag 22 maart 2020.

  • Het vluchtschema van deze vluchten is gelijk aan het schema uitgevoerd door Air Belgium voor haar lijnvluchten elke woensdag en zaterdag sinds 07 december 2019.
  • De extra vlucht op vrijdag 20 maart 2020 is gepland maar nog niet bevestigd.

Aangezien de sanitaire context en de crisistoestand op internationale schaal precair zijn, worden de vluchten na zaterdag 21/03 afgeschaft en zodra de situatie het opnieuw toelaat, worden deze opnieuw gepland. Deze vluchten worden hoofdzakelijk uitgevoerd voor de vervroegde terugkeer van passagiers die in de Antillen wonen en naar huis wensen terug te keren en voor de geplande en vervroegde terugreis van de Belgische, Franse en Europese inwoners. Air Belgium raadt alle andere reizigers die naar Guadeloupe en Martinique moesten vertrekken aan hun reis naar een latere datum te verzetten. De maatschappij kan momenteel de vluchten na 21/03 niet garanderen. Om uw geplande reis te wijzigen, gelieve de klantendienst te contacteren via email op:  customerservice@airbelgium.com

Gelieve te noteren dat de aanvragen om de vluchten uit te stellen, zullen behandeld worden nadat de terugreis voor de passagiers van deze week verzekerd is.

Reizen Spillemaeckers: 2 dagen per week

De acht reisbureaus van Reizen Spillemaeckers blijven voorlopig – via het stelsel van de technische werkloosheid – twee dagen per week, met  name op maandag en vrijdag, fysiek open. Het hoofdkantoor in Boom is iedere dag open, behalve op zaterdag en op zondag.

Copco Travel dicht tot 3 mei

De zeven verkoopspunten van Copco Travel, o.l.v. zaakvoerder Yves Coppens, evenals zijn touroperator filiaal Woni Safari’s in Ekeren zijn op dit ogenblik niet meer ‘openbaar’ operationeel en dit tot en met 3 mei, in het stelsel van ‘overmacht’. Yves Coppens: “Ik heb voor dit stelsel gekozen vooral omwille van het feit dat de gezondheid van mijn medewerkers absolute prioriteit geniet. Daarom heb ik zelf voor een eigen lockdown gekozen, met iedereen in ‘overmacht’ werkloos, thuis.” De zaakvoerder zelf werkt achter gesloten deuren fysiek op het kantoor in Ekeren in overbruggingsrecht.

© Brussels Airlines

Brussels Airlines schorst alle vluchten

Gezien de buitengewone omstandigheden veroorzaakt door de wereldwijde Coronavirus-crisis heeft Brussels Airlines besloten om haar vluchtactiviteiten tijdelijk op te schorten vanaf zaterdag 21 maart 2020. Tussen nu en dan zullen de vluchtactiviteiten van Brussels Airlines geleidelijk en op een gecontroleerde en gestructureerde manier worden teruggeschroefd om passagiers en bemanningen naar huis te brengen.

De beslissing van Brussels Airlines om al haar vluchten tussen 21 maart en 20 april tijdelijk op te schorten is ook genomen naar aanleiding van de maatregelen die door verschillende autoriteiten zijn opgelegd, zoals het negatieve reisadvies van de Belgische autoriteiten, dat Brussels Airlines volledig begrijpt, en het toenemende aantal nationale autoriteiten in Europa en daarbuiten die geen vluchten naar hun grondgebied meer toestaan.

Europa-Park: verschuiving seizoensopening

Met het oog op de actuele ontwikkelingen inzake het coronavirus blijven zowel Europa-Park als ook Waterwereld Rulantica naar verwachting tot 19 april 2020 gesloten.

Deze dringende maatregel heeft de familie Mack genomen, omdat de veiligheid en gezondheid van gasten en medewerkers de hoogste prioriteit zijn. De onderneming staat in nauw contact met experts, overheden en politiek om ook de medewerkers en hun families te ondersteunen.

Corendon repatrieert

Zowel gisteravond als vandaag zet Corendon extra vluchten in naar Brussels Airport en Schiphol om haar vakantiegangers op de Canarische Eilanden te repatriëren. Het gaat hierbij om zo’n 1.000 vakantiegangers. De reisleiding van Corendon begeleidt op de verschillende eilanden de repatriëring.

TUI Retail dicht

TUI Vilvoorde © TUI

In navolging van de aangekondigde overheidsmaatregelen, nemen ook de TUI reisbureaus maatregelen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk tegen te gaan. De 104 TUI-shops van de organisatie sluiten tijdelijk hun deuren. Ze blijven wel bereikbaar via telefoon of email zodat de dienstverlening aan klanten kan blijven doorgaan. Vooralsnog is de sluiting voorzien tot en met 31 maart.

Inge Goedefroo, Head of Retail TUI Belgium, in een reactie aan Travel Magazine: “We blijven gewoon bereikbaar, want zeker in deze tijden moeten klanten bij hun reisbureau terecht kunnen. Deze maatregel stelt ons in de gelegenheid om klanten persoonlijk te woord te blijven staan en tegelijkertijd de geldende gezondheidsadviezen op te volgen. We realiseren ons dat dit besluit impact heeft op onze klanten maar zeker ook op onze medewerkers in de reisbureaus. Met deze oplossing staan de gezondheid en veiligheid van klanten én medewerkers centraal. En dit zonder grote impact op de dienstverlening, want al onze medewerkers blijven iedereen telefonisch of per email te woord staan.”

Wat bij andere spelers?

Ook diverse andere reisorganisatoren (zoals onder andere Imagine Travel, Transeurope…) vragen hun personeel om van thuis uit te werken om de eventuele besmettingsgevaren maximaal te vermijden. Collega t.o.’s (zoals Joker Reizen en Connections) vragen ondertussen ook bij de RVA technische werkloosheid aan voor het getroffen personeel. Hamvraag vandaag is hoe lang het nog wachten is op een algemene lockdown van het land en hoe dit gedefinieerd zal worden? Vele waarnemers gaan ervan uit dat na de vertrouwensstemming vanmiddag in het federale parlement de regering Wilmès II morgenmiddag of -avond een algemene lockdown zou kunnen instellen.

Wordt vervolgd.

Geen cruisepassagiers meer aan land in Zeebrugge

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft Port of Zeebrugge een reeks maatregelen aangekondigd. De bedoeling is de kernprocessen en kritische functies te garanderen en het scheepvaartverkeer maximaal te laten functioneren. Tegelijk worden nieuwe maatregelen van kracht. Zo is in overleg met de Nationale Veiligheidsraad beslist dat cruiseschepen wel nog mogen aanmeren en ook kunnen bevoorraad worden in de haven van Zeebrugge. Zowel passagiers als bemanningsleden mogen echter het schip niet meer verlaten. Dat betekent meteen ook dat de haven alle scheepsbezoeken tot nader order verbiedt.

Voor meer cruisenieuws (en de impact van COVID-19) check onze cruiserubriek (voor abonnees)


Maandag 16 maart 2020

Corendon annuleert alle reizen

Door de recente ontwikkelingen inzake het alomtegenwoordige virus, ziet Corendon zich genoodzaakt om alle pakketreizen en vluchten van Corendon en Corendon Dutch Airlines (CND), Corendon Airlines (CAI), en Corendon Airlines Europe (CXI) te annuleren. Dit geldt voor vertrekken vanuit België, Nederland, en Duitsland, en dit vanaf 15 maart tot 31 maart 2020. Deze maatregel is ook geldig voor alle reizen die uitgevoerd worden in samenwerking met KLM, Transavia, Turkish Airlines en Brussels Airlines. Corendon heeft een document rondgestuurd waarin enkele veelgestelde vragen beantwoord worden en enkele richtlijnen die u dient te volgen bij het klantencontact. Dit document kunt u hier raadplegen.

FTI Ticketshop: tijdelijke sluiting telefoonlijnen

FTI Ticketshop: “Vanwege de huidige situatie en de enorme extra werkdruk die deze crisissituatie met zich meebrengt, hebben we besloten onze telefoonlijn tijdelijk te sluiten tot en met woensdag 18 maart, 18:30 uur. De situatie zal woensdag om 12.00 uur opnieuw worden beoordeeld.

Stuur uw vragen voortaan alleen nog maar naar het volgende e-mailadres (operations team): ticketshop@fti-ticketshop.be
In geval van nood is uw verkoopcontactpersoon Kevin Camusel kevin.camusel@fti.com ook beschikbaar om u te helpen.”

Aruba: inreisverbod

Jaap Ellis, sales & marketing manager Europe, Aruba Verkeersbureau: “De Arubaanse regering heeft het ingrijpende, maar noodzakelijke besluit genomen om alle inkomende reizen (m.u.v. terugkerende inwoners) te staken. Het inreisverbod treedt op maandag 16 maart 2020 rond middernacht in werking en eindigt op 31 maart 2020. Deze maatregel is aan verandering onderhevig en het is goed mogelijk dat aanvullende voorzorgsmaatregelen getroffen zullen worden.

Wat houdt dit specifiek in:

  • Voor iedereen, met uitzondering van Arubaanse inwoners, gaat een inreisverbod van kracht. Bezoekers kunnen het eiland niet betreden.
  • Bezoekers die momenteel op Aruba zijn, kunnen het eiland verlaten.
  • Inwoners die op dit moment in het buitenland op reis zijn, kunnen terugkeren naar Aruba.
  • Voor alle inwoners op Aruba geldt op dit moment een negatief reisadvies.”

CP-PV volgt richtlijnen, parken sluiten

Center Parcs volgt de voorschriften van de Nederlandse, Duitse en Franse overheden en gezondheidsautoriteiten.

Center Parcs: “Naar aanleiding van de aangekondigde uitzonderlijke maatregelen, kunnen wij onze vakantieparken helaas niet meer exploiteren en moeten wij alle Nederlandse vakantieparken van Center Parcs sluiten vanaf maandag 16-3-2020 12.00 uur.”

  • Het gaat om: De Huttenheugte, Parc Sandur, De Eemhof, Park Zandvoort, Port Zélande, De Kempervennen, Het Heijderbos, Limburgse Peel en Het Meerdal.
  • De restaurants werden gesloten vanaf zondagavond 15-3-2020, 18.00 uur.
  • Alle gasten op de Nederlandse parken werden vriendelijk gevraagd de parken te verlaten voor maandag 16-03-2020, 12.00 uur.
  • De maatregelen gelden tot en met 6 april 2020.
  • CP informeert hun gasten per sms en e-mail, dan ontvangen ze een digitale voucher ter waarde van hun originele reservering die zij kunnen gebruiken voor het boeken van een volgend verblijf.
  • Center Parcs vraagt u om hun website te bezoeken, deze wordt regelmatig bijgewerkt met de meest actuele informatie.

De Pierre & Vacances residenties in Spanje en Andorra worden gesloten van zondag 15 maart 2020 tot 1 april 2020.
Voor P&V residenties in Frankrijk begon de sluiting  zondag 15 maart 2020 en loopt deze tot en met 14 april 2020.

Rendez-vous Canada afgelast

Destination Canada en de Tourism Industry Association of Canada (TIAC) hebben de jaarlijkse vakbeurs Rendez-vous Canada 2020 afgelast. Die moest normaal doorgaan in Quebec (stad) van 5 tot 8 mei.

CroisiEurope: geen cruises tot 15 april

Getroffen klanten krijgen een “full credit for cruise” op een latere datum, plus een 100 euro voucher extra voor een latere riviercruise.

Ryanair: hele vloot aan de grond?

Maandagmiddag berichtte Europa’s grootste low cost carrier Ryanair in de nabije 7 tot 10 dagen heel zijn vloot aan de grond te zetten en waarschuwde tezelfdertijd tot 80% van alle vluchten in april en mei stop te zetten of zelfs een volledige halt toe te roepen indien de situatie verslechtert.

VVR: “Onze leden zuurstof geven”

De vakverenigingen zoals VVR en UPAV, etc. doen er alles aan om zijn leden te helpen en te informeren in deze moeilijke tijden: “Het creëren van zuurstof door te werken aan een oplossing voor de verstikkende Pakketreizenwet, wat ook door onze minister tijdens dezelfde uitzending werd aangegeven, heeft een minder grote budgettaire impact.

  • Dinsdag ontmoetten de collega’s van UPAV en FBAA reeds de Waalse regering.
  • Woensdag ontmoetten we samen het Brussels bevoegde kabinet.
  • Woensdagnamiddag ontmoetten we binnen de schoot van Toerisme Vlaanderen en onder leiding van Peter De Wilde de bevoegde Vlaamse Kabinetten.
  • Vrijdag hadden we overleg met het Kabinet Muylle.
  • Zaterdag en zondag werd achter de schermen naarstig verder gewerkt om tot een degelijk onderbouwde en becijferde nota te komen.
  • Dinsdag (morgen, red.) zal VVR samen met UNIZO, HORECA Vlaanderen en FBAA binnen het kader van de TaskForce mee verder werken aan concrete maatregelen die tot oplossingen moeten leiden in deze voor iedereen uitdagende tijden.

Er werden ook de nodige initiatieven vanuit een verzamelde sector die als een stem spreekt genomen met duidelijke nota’s naar de relevante ministeries, kabinetten en overheidsdiensten. Een positieve evolutie waaraan we volop verder werken.”

Toerisme-problematiek in ‘De Zevende Dag’

In de Zevende Dag van zondag 15 maart werd aandacht geschonken aan een aantal getroffen sectoren van het corona-virus, waaronder cultuur, horeca en toerisme. Vanuit onze sector wordt aan de overheden gevraagd om flexibiliteit te bieden om het gebrek aan cashflow op te vangen. Ook het gebrek aan Europese wetgeving i.v.m. annulaties, verzekeringen en pakketreizen, werd behandeld. Er wordt gekeken om een task force op te richten die de mogelijkheid bestudeert om een Rampenfonds op te richten om ondernemers en werknemers in de getroffen sectoren te ondersteunen. Grote vraag blijft echter wanneer deze uitkomst zich zal realiseren.

U kan de aflevering herbekijken via https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-zevende-dag/2020/de-zevende-dag-d20200315/#autoplay=4352&asset=/content/dam/vrt/2020/03/02/de-zevende-dag-r2020-a0009-depot_WP00167770

“Groot aantal luchtvaartmaatschappijen eind mei failliet”

Vanwege de nieuwe pandemie van het coronavirus (COVID-19) zullen de meeste luchtvaartmaatschappijen ter wereld eind mei failliet zijn en alleen een gecoördineerde actie van de overheid en de industrie kan een ramp nog voorkomen, stelt luchtvaartadviesbureau CAPA (Center for Aviation ) in een mededeling maandag. Over de hele wereld hebben luchtvaartmaatschappijen een drastische vermindering van hun activiteiten aangekondigd na de uitbraak van het coronavirus. De kasreserves raken snel op omdat zowat overal ter wereld vliegtuigen werkloos aan de grond staan en de vluchten die wel nog worden uitgevoerd minder dan halfvol zijn. “Vooruitboekingen worden ruimschoots voorbijgestoken door annuleringen”, stelt CAPA.

Brussels Airlines rekent op financiële steun

Brussels Airlines vraagt de overheid om financiële steun. De draconische maatregelen die verschillende Europese landen en de VS nemen om het coronavirus af te remmen, laat diepe sporen na in de luchtvaart. Ook Brussels Airlines is, net zoals bijna alle andere maatschappijen, zwaar geraakt. Meer en meer landen sluiten de grenzen waardoor vliegen bijna onmogelijk wordt. Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur van SN Airholding, rekent volgens het zakenblad Trends op financiële steun van de overheid.

TUI Group schort meerderheid activiteiten op & staatshulp

Hannover © Christian Wyrwa

De huidige situatie evolueert constant, en de TUI Group staat erop dat de veiligheid en het welzijn van zijn klanten en werknemers te allen tijde gewaarborgd wordt. Daarom heeft de TUI Group beslist om, conform de richtlijnen van de overheid, tot nader order het overgrote deel van zijn activiteiten op te schorten.  Het gaat om alle reisactiviteiten, met inbegrip van de pakketreizen, cruises en hotelactiviteiten. Deze tijdelijke opschorting wil zijn steentje bijdragen aan het algemene welzijn van de wereldbevolking en de collectieve inspanningen om de gevolgen van COVID-19 in te dijken.

De TUI Group ziet zich genoodzaakt om ingrijpende maatregelen te treffen inzake cost cutting om de negatieve impact van COVID-19 te beperken. Dit noopt de toerismegroep er ook toe om staatshulp aan te vragen, om zo het bedrijf te helpen om de operaties zonder grote problemen te kunnen hernemen, na de crisis.

VVR update: kantoorsluiting & ‘overmacht’

VVR informeert zijn leden over de huidige toestand van Corona. Om duidelijkheid te scheppen met betrekking tot wie mag zijn deuren openen en wie niet, geeft de VVR info via het Ministerieel besluit houdende de afkondiging van de federale fase en het Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen. Verder wordt er ook doorverwezen naar de website van de RVA om info te raadplegen rond tijdelijke werkloosheid.

VVR laat weten dat een van de resultaten van de verschillende overlegmomenten de voorbije dagen is dat er mogelijk een verdere versoepeling komt van het begrip ‘overmacht’. VVR: “Wij blijven in alle geval aandringen op maximale ondersteuning, eenvoudige procedures, en heldere en eenduidige communicatie.”

Cruises: overzicht annuleringen

Niet alleen in de Verenigde Staten, maar wereldwijd houden rederijen schepen aan de kade als een gevolg van het coronavirus en de sluiting van havens en quarantainevoorschriften die worden ingevoerd. Een overzicht. Let op dit is een tijdopname. De situatie wijzigt dag aan dag.

AIDA Cruises en Costa Cruises hebben tot begin april hun afvaarten geannuleerd. Indien de restricties niet verlengd worden, hervat Costa Cruises vanaf 3 april geleidelijk haar afvaarten. AIDA Cruises hoopt op 5 april haar programma te kunnen hervatten.

  • AmaWaterways heeft de start van haar Europees riviercruiseseizoen uitgesteld tot 26 april. De afvaarten op de Mekong hervatten in principe op 23 maart.
  • Avalon Waterways en alle andere brands van de Globus-groep gelasten alle afvaarten tot 30 april af.
  • Carnival Cruise Line heeft alle afvaarten opgeschort tot 10 april.
  • De schepen van Celestyal Cruises blijven uit de vaart tot en met 1 mei.
  • Crystal Cruises heeft alle afvaarten met de Crystal Serenity geannuleerd tot 21 april. De Crystal Symphony komt pas op 8 mei terug in de vaart.
  • Cruise & Maritime Voyages heeft tot 24 april alle afvaarten geschrapt.
  • Cunard schrapt alle afvaarten tot 11 april.
  • Disney Cruise Line heeft alle vertrekken met haar vier schepen voorlopig geannuleerd tot 12 april.
  • Bij Fred. Olsen Cruise Lines varen de schepen niet meer uit tot 23 mei.
  • Hapag-Lloyd Cruises schort tot 28 april alle afvaarten op.
  • Holland America Line en Seabourn schrappen wereldwijd alle cruise-activiteiten voor 30 dagen. De maatschappijen hopen vanaf 15 april opnieuw gasten te kunnen ontvangen.
  • Marella Cruises heeft alle vertrekken geschrapt tot 28 maart.
  • MSC Cruises heeft alle afvaarten in de Emiraten stopgezet voor de rest van het seizoen. In de Middellandse Zee en de Franse Antillen zijn de cruises opgeschort. In de Verenigde Staten vertrekken de volgende 45 dagen geen schepen meer. Ook in Zuid-Amerika en Zuid-Afrika gaan de schepen na hun huidige cruises tijdelijk uit dienst. Check de website voor verdere updates.
  • Norwegian Cruise Line Holdings (Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises) hebben alle inschepingen tot 11 april afgelast.
  • Ponant schrapt tijdelijk alle afvaarten. De rederij heeft nog geen datum voor de heropstart meegedeeld.
  • Princess Cruises houdt haar schepen voor 60 dagen uit de vaart en wil op 11 mei haar activiteiten hervatten.
  • Bij Royal Caribbean Cruises zijn alle afvaarten van Azamara, Celebrity Cruises, Royal Caribbean International en Silversea Cruises wereldwijd geschrapt tot en met 10 april 2020.
  • Scenic Group (Scenic Luxury Cruises en Emerald Cruises) stopt alle zee- en riviercruises tot en met 30 april. Op de Mekong heeft de maatschappij tot midden mei (het einde van het seizoen) alle vertrekken geannuleerd.
  • Viking Cruises schrapt tot 1 mei alle zee- en riviercruises.
  • Virgin Voyages stelt de lancering van de Scarlet Lady uit tot 15 juli. Na enkele introductiecruises begint het schip op 7 augustus aan haar lanceringsseizoen.
  • Windstar Cruises schort alle afvaarten op tot eind april. De rederij hoopt op 1 mei terug te kunnen starten.

Verder heeft Canada beslist om tot juli alle schepen met meer dan 500 passagiers te bannen. Deze maatregel heeft niet alleen een invloed op de cruises in Canada/New-England, maar ook op de afvaarten in Alaska. De Amerikaanse cabotage-regels bepalen namelijk dat schepen die niet onder Amerikaanse vlag varen op returncruises vanuit de Verenigde Staten minstens één buitenlandse haven moeten aanlopen. Nu havens als Vancouver en Victoria gesloten zijn, vervallen dan ook de cruises in het gebied.

Nieuw-Zeeland weert tot 30 juni alle schepen op haar grondgebied. Daarnaast moeten bezoekers van alle landen in Australië en Nieuw-Zeeland 14 dagen in quarantaine. Frans-Polynesië weert tot 11 april alle cruiseschepen. Monaco verbiedt het aanmeren van schepen tot eind april. In Noorwegen is er geen algemene ban. Havens als Bergen, Oslo, Bodo, Stavanger en Alesund ontvangen wel schepen voor de bevoorrading, maar cruisepassagiers mogen niet van boord. Ferrydiensten, inclusief de kustdienst van Hurtigruten blijven operationeel, maar transitpassagiers kunnen in bepaalde havens niet aan land gaan. In- en uitschepen kan wel. Deze termijnen kunnen worden verlengd afhankelijk van de evolutie van de coronacrisis. Singapore stelt de aanloop van cruiseschepen voor onbepaalde tijd uit.

Zaterdag 14 maart 2020


Update TUI: alle pakketreizen gaan niet door

“Gevolg gevend aan het advies van de FOD Buitenlandse Zaken dat Belgische burgers afraadt naar het buitenland te reizen, heeft TUI Belgium besloten om tot nader order geen pakketreizigers meer naar hun vakantiebestemming te brengen. Voor de pakketreizigers die momenteel op hun vakantiebestemming verblijven, zal TUI fly de terugvlucht naar België blijven uitvoeren. Elke reiziger wordt zo snel mogelijk persoonlijk geïnformeerd. Op de vluchten naar de bestemmingen, waarop geen vertrekkende pakketreizigers zullen worden meegenomen, kunnen wel ticket-only-klanten meevliegen. TUI fly kan echter geen garantie bieden dat de door hen geboekte terugvlucht naar ons land zal kunnen worden uitgevoerd. Reizigers die vervroegd uit vakantie wensen terug te keren, kunnen dit doen voor zover plaatsen beschikbaar zijn op eerdere terugvluchten. Reizigers die nog niet zijn vertrokken vanuit België, zullen een voucher ontvangen waarmee zij een TUI-reis met een latere vertrekdatum kunnen betalen.
Deze maatregelen gelden voor alle vliegvakanties die TUI Belgium aanbiedt.
De TUI-klantendienst wordt op dit moment overstelpt met vragen en er wordt met man en macht gewerkt om iedereen te woord te staan.”

Buitenlandse Zaken raadt alle reizen naar het buitenland af

‘Wereldwijd treffen landen maatregelen om het coronavirus in te dammen en de pandemie een halt toe te roepen. Zoveel landen nemen quarantainemaatregelen of sluiten hun grenzen dat geen normale doorgang gegarandeerd kan worden. Het risico voor Belgische burgers om geblokkeerd te raken is zo hoog dat alle reizen naar het buitenland worden afgeraden’, schrijft de federale overheidsdienst op haar website.
Wie zich in het buitenland bevindt, moet zich in eerste instantie tot de lokale autoriteiten, hun touroperator of luchtvaartmaatschappij richten voor assistentie. In geval van nood kunnen Belgen de Ambassade van België van het land waar ze zich bevinden contacteren.
Voor een aantal verzekeringsmaatschappijen is enkel een negatief reisadvies een reden om een geboekte reis gratis te annuleren. Wie een reis boekte, checkt het best zijn annuleringsverzekering.
Buitenlandse Zaken: “De reisadviezen worden per land regelmatig bijgewerkt in functie van de evolutie van de situatie en de beschikbare informatie. Iedereen wordt uitgenodigd om ze te raadplegen indien nodig.” Check dus best per land het advies van BuZa.

Corendon annuleert alle reizen tot 31 maart

Touroperator Corendon annuleert al zijn reizen en cruises met vertrek vanaf morgen/zondag tot en met woensdag 31 maart. De beslissing is het gevolg van de vergaande maatregelen die nu wereldwijd worden genomen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Over vertrekdata na 31 maart 2020 wordt in een later stadium een besluit genomen. Vakantiegangers die nu op vakantie zijn, vliegen vooralsnog op hun reguliere datum terug.

Statement VVR: overleg overheden

De VVR zat vrijdag 13 maart samen met UPAV, FBAA, ABTO, FTI, BATM, BTO om te overleggen met regionale en federale overheden, teneinde snel maatregelen af te kunnen dwingen. Zo wil de VVR de sector de broodnodige ademruimte geven om in de huidige omstandigheden verder te kunnen werken.

VVR: “De huidige situatie waarbij soms paniek, onbegrip en externe druk leiden tot agressie is begrijpelijk maar niet wenselijk. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en vragen dan ook iedereen om mekaar te blijven respecteren, begrip te tonen, samen te zoeken naar oplossingen en zo versterkt uit deze crisis te komen.

We informeerden jullie eerder over de verschillende stappen die we ondernamen op de verschillende niveaus teneinde onze eisen over te brengen bij de relevante overheden en ministeries. Deze werden vandaag (gisteren 13 maart, red.) ook uitvoerig overgebracht (we zullen deze dan ook zeer binnenkort separaat op onze website publiceren). We doen dit ook verder met UNIZO, die, voor de aandachtige luisteraar, tijdens het ochtendnieuws onze sector duidelijk vermeldden als een sector in nood. Zij nemen onze vragen dan ook mee naar de taskforce om zo voor al onze ondernemers de nodige ademruimte de creëren.

We zullen de situatie steeds van dichtbij blijven opvolgen, net zoals onze overheid dat doet. Dat betekent dat we echt dag per dag en week per week de situatie zullen moeten evalueren en mogelijk bijsturen. We volgen binnen het kader van dit geheel dan ook de adviezen van de FOD BUZA en behouden ook helder het standpunt dat reizen die kunnen uitgevoerd worden niet kosteloos geannuleerd kunnen worden.”

Vrijdag 13 maart 2020


TUI en de impact van het coronavirus

© TUI

“Als reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij ondervindt TUI, net als de rest van de sector, de effecten van de coronacrisis”, antwoordt de TUI-directie op een telefonische vraag van de Travel Magazine-redactie. “De financiële voorsprong die TUI had bij de start van het boekjaar, loopt gaandeweg terug. Op de korte termijn heeft dit uiteraard een onmiddellijk effect op de resultaten. TUI vertrouwt er ondertussen op dat op middellange en lange termijn de klanten kunnen vasthouden aan hun reisplannen. Desalniettemin ziet TUI zich verplicht om interne maatregelen te nemen om zich voor de toekomst te wapenen.”

TUI BeNeLux heeft vandaag ter attentie van het personeel een aantal maatregelen bekendgemaakt om het hoofd te bieden aan de huidige situatie. Zoals het on hold zetten van openstaande vacatures, en tijdelijke contracten worden ad hoc geëvalueerd en zowel interne als externe events worden tot nader order uitgesteld.

Tijdelijke werkloosheid België

“In België wordt voor zowel de touroperator, de retail als de airline gekeken naar tijdelijke werkloosheid wegens overmacht en wegens economische oorzaken. De aanvraag voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht kan op korte termijn gebeuren op basis van de verminderde bedrijfsactiviteit naar aanleiding van corona. Deze aanvraag wordt gedaan in afwachting van de goedkeuring van de aanvraag voor tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken. De toekenningsprocedure hiervan duurt ongeveer een maand. Ook bij toewijzing van deze regeling wordt door de Western Region Board per afdeling bepaald welke collega’s hier onder zullen vallen”, aldus TUI, deze middag aan de TM-redactie.

Connections voert gedeeltelijk technische werkloosheid in

© Connections

Bij Connections zijn alle werknemers druk in de weer om de klanten bij te staan bij de wijziging van hun reisplannen. Ondanks de verhoogde werkdruk, en teneinde het hoofd te bieden aan de financiële uitdagingen waar het bedrijf, net als alle reisorganisaties voor staat, heeft Connections unaniem beslist dat alle medewerkers vanaf maandag 16 maart in het regime van deeltijdse werkloosheid stappen. Deze tijdelijke maatregel wordt toegepast a rato van 40% van de normale werkuren. “Ook in deze moeilijke tijden, stellen wij alles in het werk om voor onze klanten paraat te staan. De Connections travel shops zijn zaterdag niet toegankelijk voor het publiek maar blijven wel bereikbaar via email en telefoon,” aldus Frank Bosteels (Senior Business Development Manager Connections).

Gault & Millau: speciale webpagina voor ‘Take Away’

Gault & Millau wil de horecasector steunen tijdens de coronacrisis. Daarom lanceert de culinaire gids vanaf dit weekend een speciale webpagina genaamd ‘Chef’s Take Away Collection’ met restaurants uit de Gault & Millau selectie die afhaalmaaltijden voorzien. Zo willen ze ervoor zorgen dat de klanten de komende weken de weg vinden naar de restaurants en dat de restaurants op die manier gesteund kunnen worden.

De selectie vindt u hier.

BEA Awards uitgesteld

De organisatie van de BEA Awards heeft laten weten dat het evenement zal worden uitgesteld. Het jaarlijkse event telt meer dan 1.000 personen, en gezien de huidige maatregelen moet de organisatie noodgedwongen het evenement uitstellen. Jean-Paul Talbot, medeorganisator: “Naast het wettelijk kader, hebben de evolutie van de pandemie en de gevolgen ervan voor de activiteiten van de evenementensector ons ertoe gebracht om ons event uit te stellen.” De nieuwe datum wordt later gecommuniceerd.

Air Transat: geen wijzigingskosten gemaakte boekingen

Na de mededeling over het flexibiliteitsaanbod, die op 4 maart werd gecommuniceerd, en die opgezet werd om reizigers de mogelijkheid te bieden hun volgende reis naar Canada met vertrouwen te boeken, kondigt Air Transat aan dat het zijn klanten die voor 4 maart 2020 hebben geboekt voor een reis die voor 30 april 2020 is gepland, de mogelijkheid biedt om hun bestaande boeking kosteloos te wijzigen, en dit op alle tarieven, inclusief Eco Budget.

© Center Parcs

Alle Belgische Center Parcs en Sunparks tijdelijk gesloten

Door de uitbraak van het coronavirus zullen alle Belgische Center Parcs en Sunparks tijdelijk sluiten. De bungalowgroep volgt met deze beslissing de laatste richtlijnen die werden opgelegd door de Federale Regering. De parken zijn vanaf heden tot 3 april gesloten. Het gaat enkel om de Belgische vestigingen, de Nederlandse, Franse en Duitse parken blijven echter tot nader order open.
Gasten die reeds hebben geboekt bij de Belgische Center Parcs en Sunparks zullen gecontacteerd worden via e-mail of sms en de bungalowgroep vraagt om geen telefonisch contact op te nemen met hen.

Hoe zit het met de reisverzekeringen?

Naar aanleiding van het uitbreken van het coronavirus heeft Assuralia, het overkoepelend orgaan van de Belgische verzekeringsmaatschappijen, alle reisverzekeringen en hun voorwaarden in een persbericht op een rijtje gezet.
Indien je klant zijn reis wil annuleren, zijn er enkele voorwaarden aan verbonden. In gebieden waar het virus zich reeds verspreid heeft, is annulatie nog niet per se geldig. Wanneer er geen sprake is van een negatief reisadvies. Sommige verzekeraars kunnen wel verzekeren tegen annulatie mits uitgebreide polis (en/of een negatief reisadvies).
Als de klant besmet is geraakt met het virus tijdens de reis, zullen de meeste reisbijstandverzekeraars de medische kosten (zoals hospitalisatie of doktersbezoeken) dekken.
Bij een hospitalisatieverzekering kan de klant (ongeacht plek van de besmetting) steeds beroep doen op de hospitalisatieverzekering. Dit volgens de voorwaarden van hospitalisatieverzekering van de klant.

Assuralia raadt klanten aan aandachtig hun verzekeringspolissen te lezen en contact op te nemen met hun verzekeraar. Voor meer informatie ivm de verzekeringen, klik hier.

Spanje: sluit havens voor cruises

Gisteren heeft de Spaanse Raad van Ministers besloten om alle havens voor cruises te sluiten tot en met 26 maart. Dit naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus. Het gaat voornamelijk over cruises die uit Italië komen. Onder meer de MSC Grandiosa die normaal vannacht in Barcelona moest aanmeren zal nu met zijn passagiers koers zetten naar Marseille, Genua en Civitavecchia.

VVR: overleg met FOD Economie

“Vraag klanten even geduld”

Vandaag (13 maart) om 10 stond een overleg gepland tussen VVR en de FOD Economie en Consumentenzaken om een gemeenschappelijk standpunt te bepalen. VVR: “We worden geconfronteerd met een uitzonderlijke situatie en het wetgevend kader is hier duidelijk niet aan aangepast. Wij raden je ten zeerste aan om met jouw klanten contact op te nemen en hen even geduld te vragen totdat we een duidelijk standpunt van de federale overheid hebben”

Skigebieden dicht

Alle skigebieden in Tirol, Vorarlberg en Salzburgerland zullen vanaf zondag 15 maart gesloten worden. Ook de meeste accommodaties zullen sluiten vanaf maandag 16 maart. Deze beslissing werd genomen om de gezondheid van zowel gasten, medewerkers als bewoners te beschermen.

Disney: parken sluiten

Het entertainmentbedrijf Disney heeft bevestigd dat het wereldwijd al zijn parken zal sluiten. Ook de schepen van de Disney Cruise Line zullen niet uitvaren tot het einde van de maand maart. Dit naar aanleiding van de wereldwijde uitbraak van Covid-19. Nadat alle parken in Azië de deuren gesloten hebben, sluiten nu ook Disneyland Parijs, Disney World in Florida en Disneyland Californië. De hotels van Disneyland Parijs en Disney World blijven echter wel open tot nader order.

Ook Universal Studio’s liet weten dat het zijn deuren tijdelijk gaat sluiten. Hoewel er nog geen besmettingen zijn gemeld, zegt het bedrijf dat dit besluit een voorzorgsmaatregel is.

Ponant Explorers © Philip Plisson

Ponant: tijdelijke maatregelen zorgeloos boeken

Naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus zal Ponant zijn boekingsbeleid herzien om passagiers meer flexibiliteit en zekerheid te bieden omtrent de boekingen. Klanten die cruises boeken met vertrekdatum 2020 zullen slechts 10% voorschot moeten betalen. Reizigers kunnen kosteloos annuleren tot 30 dagen voor vertrek en nieuwe boekingen van cruises met vertrekdatum in 2020, 2021 en 2022 kunnen geannuleerd worden tot 90 dagen na bevestiging en klanten kunnen een terugbetaling of tegoed krijgen voor een toekomstige cruise. Voor reeds geboekte cruises wordt de betaling van het saldo met 30 dagen voor vertrek versoepeld.

Comments