Cruise

Contactloos is het sleutelwoord

Social distancing’ en ‘touchless’ zijn belangrijke begrippen om cruisen veilig te houden. Vooral het horecagebeuren aan boord van de schepen houdt voor de rederijen flink wat uitdagingen in. Dat bleek donderdag op de tweede dag van het Seatrade Cruise Virtual-evenement. Volgens Jacques Van Staden, VP Food and Beverage MSC Cruises, werd de capaciteit in de restaurants met 10 tot 12 procent verminderd om meer ruimte tussen de tafels te creëren. Grotere ingrepen waren nodig in het buffetrestaurant waar bij de rederij in anderhalf uur tot 3.000 gasten passeren. Hiervoor werd een circulatieplan uitgewerkt en de organisatie totaal herbekeken met meer individuele porties. Gasten mogen zich niet meer bedienen aan de buffetten, drankautomaten of condimententafels. Al deze punten moeten bemand worden, wat de inzet van extra personeel inhoudt.

Virgin Voyages die deze zomer haar debuut maakt in Groot-Brittannië, heeft geen buffetten op haar schepen. Dit betekent dat alle gerechten op bestelling worden bereid of afgewerkt. Dit lost niet alleen het congestieprobleem op, maar beperkt volgens de rederij ook de voedselverspilling. In de aanloop tot de lancering heeft de rederij de inrichting van de restaurants aangepast met schotten tussen de tafels. Frank Weber, SVP Hotel Operations Virgin Voyages: “Het resultaat is beter dan verwacht. Deze tussenschotten maken deel uit van het design en het plan is om ze na de coronapandemie te behouden.”

Contactloos betekent ook dat de restaurantreservaties digitaal gebeuren en drank- en menukaarten van de tafels zijn verdwenen. Gasten kunnen het aanbod bekijken via apps op hun smartphone. Daarnaast verloopt het contact met de receptie steeds vaker via apps die zowel een tekst- als chatfunctie hebben. Een bijkomend voordeel is dat de gasten permanent online zijn, wat de rederij dan weer toelaat aan contact tracing te doen en bij te houden hoeveel gasten zich in elke ruimte bevinden.

Virgin nam ook de roomservice onder de loep. De rederij schrapt het gebruik van dienstbladen die achteraf blijven rondslingeren in de kajuit of gangen. Alle bestellingen worden geleverd in individuele verpakkingen. Volgens de hotel-verantwoordelijken mag de aandacht tijdens deze pandemie geen moment verslappen. Dat geldt zeker in de keukens waar social distancing onmogelijk is. Mocht één lid van de brigade positief testen, zal hij meteen meerdere collega’s besmetten en op die manier de hele werking in het gedrang brengen.

Bemanning

Een bijkomende uitdaging is in dit verband de vaccinatie van de crew. De ideale formule zou eruit bestaan dat de rederijen toegang krijgen tot de vaccins en die zelf kunnen toedienen. Op dit ogenblik zijn de voorraden hiervoor te schaars en zijn de maatschappijen aangewezen op de nationale vaccinatieprogramma’s. De sector praat onder meer met de overheid op de Filipijnen om de zeelui als een prioritaire groep te beschouwen.

Zolang niet elk bemanningslid is gevaccineerd nemen de rederijen geen enkel risico. Crewleden worden getest vóór ze op het vliegtuig stappen, vóór ze in quarantaine gaan en wanneer ze finaal inschepen op het schip. Ook wanneer ze in dienst zijn, worden de werknemers minstens wekelijks getest en wordt hun temperatuur dagelijks gemeten. Diverse rederijen wenden de quarantaineperiode trouwens aan om online-trainingen te verzorgen en de bemanningsleden al vertrouwd te maken met de nieuwe sanitaire voorschriften waarmee ze op het schip rekening moeten houden.

Comments