Aviation

Conflict bij luchtverkeersleider Skeyes kostte al bijna 10 miljoen euro

Belgische passagiers- en vrachtmaatschappijen hebben al voor zowat 10 miljoen euro schade geleden door het sociaal conflict bij luchtverkeersleider Skeyes. Dat hebben de leden van de Belgian Air Transport Association (BATA) aangegeven tijdens een gesprek met minister van Economie Kris Peeters. De twee sociaal bemiddelaars die zijn aangesteld om het conflict te ontmijnen, brengen na de middag verslag uit bij de minister. BATA verenigt de passagiersmaatschappijen Brussels Airlines en TUI fly en enekle vrachtmaatschappijen. Zij ramen de schade door het sociaal conflict bij Skeyes, dat al wekenlang aansleept, op zowat 10 miljoen euro. “Het gaat om een ruwe schatting, gebaseerd op onder meer de kost van de vluchten die geannuleerd moesten worden door de voortdurende onderbrekingen van de dienstverlening van Skeyes”, zegt Herman Carpentier van BATA. “Daarbij komen nog imagoschade en dergelijke.” Bij Skeyes, het vroegere Belgocontrol, heerst er al lang een sociaal conflict. Sinds de aanstelling van de bemiddelaars wordt er niet meer actief gestaakt bij Skeyes, maar de luchtverkeersleiders zien het meestal niet zitten om nog vrijwillig in te springen voor zieke collega’s. Gaten in de bezetting raken daardoor niet opgevuld. Het luchtruim moest ook de voorbije dagen nog regelmatig (gedeeltelijk) gesloten worden, vooral ’s nachts. “De acties bij Skeyes hebben een directe en indirecte impact op meer dan 63.000 werknemers en de schade van de acties loopt ondertussen al op tot bijna 10 miljoen euro”, stelt minister Peeters. “We doen er alles aan om de werking van de luchtverkeersleiding in België terug op niveau te brengen. Een luchtverkeersleiding die de klok rond functioneert, is onontbeerlijk voor de Belgische economie.” Woensdag zouden de bemiddelaars opnieuw rond de tafel zitten met directie en vakbonden van Skeyes.