Analyse, Studiereis

Club Med, waar Vlamingen thuis zijn

Om hen proefondervindelijk te overtuigen van de charme die uitgaat van hun vakantiedorpen en de vele mogelijkheden op zowel sportief, recreatief, cultureel als gastronomisch vlak, nam Club Med vijf Vlaamse reisagenten mee naar hun resort in Serre-Chevalier, in het hartje van de zuidelijke Alpen in Frankrijk.

80 % repeaters

Hoe aangenaam de residenten het bij Club Med wel vinden, bewijzen de 80% repeaters onder de gasten. In het Zuid-Franse vakantiedorp in Serre-Chevalier is dat niet anders. De 350 beschikbare hotelkamers kunnen er maximaal 1.200 gasten in één keer aan zonder dat de charme noch de intimiteit van het complex daar hoeft onder te lijden.
Het rijtje van Franse Club Med-vakantiedorpen in de Alpen wordt in de eerstvolgende winter vervolledigd met een fonkelnieuw clubresort Les Arcs Panoramiques waarvoor de verkoop op 14 maart 2018 start. Recent opende Club Med in Samoëns-Morillon haar clubdorp Grand Massif waarvoor de belangstelling enorm is.

Eigen kantoren

In ons land telt Club Med vijf eigen kantoren en twee franchisekantoren die hun klanten voor hun verwenvakantie laten kiezen uit maar liefst 82 zomer- en winterbestemmingen. Naast dat eigen verkoopsnet heeft nog een 250-tal reisagenten in Vlaanderen de brochure van Club Med in de etalage staan. Wie in dit aanbod zijn gading niet zou vinden, kan eventueel ook mee op het cruiseschip Club Med 2 dat in de Middellandse Zee en de Caraïben rondvaart. Ook voor rondreizen, zowel in groep als individueel, zitten je klanten goed bij Club Med! De brochure Club Med Découverte vertelt er alles over.

Jesse Lingier (Indirect Sales Executieve Flanders): “Het is duidelijk dat wij een luxeproduct in de kwalitatief hogere klasse promoten waarvoor ons select klantenbestand bereid is te betalen. We bieden hen een heus belevingsproduct aan!”

In de smaak

Dat o.a. vakantiedorp Serre Chevalier in de smaak van het Belgische cliënteel valt, blijkt uit de vaststelling dat de Waalse gasten er jaarrond de hoofdmoot van de bezetting uitmaken. In die ranking hangen de Vlaamse gasten op slechts de achtste positie en dat kan volgens commercieel directeur voor Vlaanderen Angéline Wyns en indirect sales executive Flanders Jesse Lingier veel beter: “Daarom dat we een aantal Vlaamse reisagenten de kans boden om persoonlijk te ontdekken wat we te bieden hebben.”

De deelnemers aan deze studiereis lieten zich alvast lovend uit over de all-in-formule – zelfs de fooien, alcoholische dranken en snacks zijn inbegrepen – die Club Méditerranée in al haar vakantiecomplexen hanteert. Ook het scala aan diensten en activiteiten binnen één pakket wordt door hen naar waarde geschat. En dan hebben we het nog niet over de uitzonderlijke sfeer die in de clubdorpen gecreëerd wordt….

GO en GM

Zelf is Fleurance Van der Tuijn enkele seizoenen GO (Gentil Organisateur; zoals de medewerkers van Club Med genoemd worden) geweest. In clubdorp Pragelato

-Vialattea garandeerde zij samen met haar collega’s de GM’s (Gentils Membres of gasten) een zorgeloze vakantie. Vandaag bemant zij het kantoor Club Med Anvers in Antwerpen. In het vakantiedorp Serre-Chevalier valt het haar op dat de grootschaligheid de intimiteit en de sfeer niet hindert. “Deze bestemming is bovendien perfect voor gezinnen met kinderen.” De accommodatie is klassevol en het belevingsprogramma is volgens haar uitstekend. Wat Fleurance betreft, vindt iedereen hier een vakantiebestemming met heel veel mogelijkheden.

Jaarrondbestemming

Als je het aan Gill Van Tieghem (Travel Lounge, Deinze) vraagt, dan verdient Club Med ruimere aandacht van de Vlaamse vakantieganger dan momenteel het geval is. Haar eerste contact met deze organisatie was over heel de lijn een meevaller. Het concept kan haar in alle opzichten bekoren. “De skipisten zijn zeer aantrekkelijk en in de zomers moet het in Serre-Chevalier een paradijs zijn voor wandelaars. Dankzij de betrokkenheid van de animatoren in het vakantiedorp heerst er een goede ambiance. “Men doet zijn best voor iedereen,” getuigt Gill die er ondertussen van overtuigd is dat Club Med jaarrondbestemmingen voor ieders voorkeur heeft.

“Ze zorgen voor je”

Volgens Mireille Heindryckx (Travel Experts, Aalter) heeft Club Med het verkeerde imago en denken nog te veel mensen dat de prijzen erg hoog zijn. Als het om de verhouding ‘prijs en kwaliteit’ gaat, torent deze vakantie-aanbieder volgens haar boven de concurrentie uit. “Wie met Club op vakantie gaat, kan alle beslommeringen thuis laten. Ze zorgen hier in alle opzichten voor u.”
Naar persoonlijk aanvoelen vindt ze het vakantiedorp in Serre-Chevalier te groot om er privé naar toe te trekken. Dat ligt volgens Mireille anders voor families en groepen.
Mireille stuurt ondertussen al 23 jaar klanten naar een van de Club Med-vestigingen. “En die waren bij terugkomst allemaal enthousiast over hun verblijf.” Positief vindt ze bovendien dat Club Med zich gastvrij opstelt t.o.v. een Vlaams cliënteel en dat de meertaligheid in de complexen duidelijk opgang maakt.

Op de mooiste plekjes

Annemarieke Matray (Omnia Antwerpen) heeft al verscheidene vakantiedorpen van Club Med bezocht. Ook het resort in Serre-Chevalier bevestigt volgens haar de faam van het bedrijf: “Club Med weet haar locaties goed te kiezen: ze zitten steeds op de mooiste plekjes.”

Zij is vol lof over de betrokkenheid van het personeel in deze vestiging die slechts een ‘drie tridentkwalificatie’ hanteert.

Professionele kinderopvang

Patrick Van den Bosch (Uniglobe Ilion & Universal Travel, Hoeilaart) mag zich een ervaren skiër noemen. Hij ontdekte een boeiend skigebied en een aantrekkelijk Club Med-vakantiedorp. Mooie natuur, indrukwekkende bergen, (h)eerlijke buffetten, een aangenaam gezelschap….
Tot de charmes van de formule zoals Club Med die hanteert, behoort het feit dat snel sociale contacten met andere gasten en medewerkers wordt gelegd. Ook de professionele kinderopvang zorgt ervoor dat jonge mensen worden aangezet om te gaan skiën. Aan het eind van de studiereis heeft Patrick de rekening gemaakt. Hij stelt vast dat een skivakantie bij Club Med geenszins duurder is dan elders. Integendeel, de organisatie biedt naar zijn ervaring veel kwaliteit en service die zelfs veeleisende klanten tevreden stelt.

Wie, wat waar?

Deelnemers: Annemarieke Matray (Omnia Antwerpen, Antwerpen), Mireille Heindryckx (Travel Experts, Aalter), Fleurance Van der Tuijn (Club Med Anvers, Antwerpen), Patrick Van den Bosch (Uniglobe Ilion & Universal Travel, Hoeilaart) en Gill Van Tieghem (Travel Lounge, Deinze.)

Begeleiders: Commercieel Directeur Vlaanderen Angéline Wyns en verantwoordelijke indirect sales Vlaanderen Jesse Lingier (Club Med, Brussel.)

Periode: van 8 tot 11 januari 2018

Verblijfsaccommodatie: Club Med Resort Serre Chevalier

Carrier: Brussels Airlines/bmi Regional

Fons Jacobs, senior reporter Travel Magazine

Comments