Analyse

Club Med Les Arcs Panorama: zomerprogramma

Na Club Med Grand Massif vorig jaar, werden dit jaar 60 reisagenten, journalisten en influencers uitgenodigd in het Club Med Les Arcs Panorama van 27 tot 29 juni. Op het programma: ontdekken, zien, herontdekken en onmisbare activiteiten voor wie ‘s zomers naar de bergen trekt.

door Aurélie Dumont, reporter Staff Magazine

De bergen worden de place to be in de zomer. Zeker als het aan Club Med ligt, dat elk jaar zijn zomeraanbod diversifieert. Na Valmorel, Serre Chevalier en Grand Massif Samoëns Morillon, heeft Club Med met Les Arcs Panorama er een nieuw vakantiedorp in de Franse Alpen bij. Het 4 tridents resort ligt in het hart van Les Arcs 1600 op 1.750 meter hoogte. De opening dateert van 16 december jl. en is nu dus aan zijn eerste zomerseizoen toe. Ondanks de hedendaagse inrichting en architectuur, wat liefhebbers van hout en open haarden misschien wat afschrikt, biedt het hotel heel wat faciliteiten.

Het nationaal park van de Vanoise ligt op een steenworp van het vakantiedorp.

Zoals altijd spaarde Club Med kosten noch moeite om zijn klanten een prachtige locatie en aangepaste infrastructuur aan te bieden. Het panorama van 360° met zicht op de besneeuwde bergtoppen van de Tarentaise en de Mont Blanc zijn uniek. Het dorp Bourg-Saint-Maurice is vlot bereikbaar vanuit het station Les Arcs. Michel Giraudy, burgemeester van Bourg-Saint-Maurice verwacht zich aan 10% meer bezoekers deze zomer met gunstige gevolgen voor de lokale economie.

Het resort beschikt over twee restaurants (La Pierre Blanche en le 1789 Gourmet Lounge met terras), een spa ‘Cinq Mondes’, twee zwembaden (één binnen, één buiten) en zoals bij elke Club Med voldoende faciliteiten voor kinderen. Er wordt dan ook ingezet op families met kinderen. Club Med breidt graag zijn infrastructuur uit en past zijn activiteiten aan voor kinderen, ouders en grootouders. In Les Arcs Panorama kunnen de klanten gratis gebruik maken van de kids clubs of van de monitors die zich actief ontfermen over de kinderen om ze de regio te laten ontdekken aan de hand van aangepaste activiteiten. Het resort beschikt ook over Bread&Co, het restaurant waar families terecht kunnen en de kinderen koken voor de ouders. Dit concept werd door Club Med gelanceerd in 2017. Naast families wil de CEO van Club Med, Henri Giscard d’Estaing de nieuwe generatie jongeren of de ‘millennials’ aanspreken. Jongeren van 15 tot 34 hebben hele andere vakantiegewoontes dan oudere generaties, ze gaan op zoek naar stilte, idyllische landschappen en avontuur. Anders gezegd: als dit is wat ze zoeken vinden ze het bij Club Med. Een laatste doel is om ook meer internationale klanten aan te trekken. Momenteel is zo’n 27% afkomstig uit het buitenland in de zomer, dat is 4% meer dan het jaar ervoor, een percentage dat nog mag toenemen.

Verschillende activiteiten en à la carte

De à la carte-activiteiten zoals paardrijden, plezieren klein en groot.

De 60 journalisten en reisagenten afkomstig uit 13 landen kregen de kans om enkele activiteiten uit te testen in Les Arcs Panorama. Onder andere een wandeling in het hart van de Rosuel-vallei, een paradijs voor natuurliefhebbers met zicht op de gletsjers, een indrukwekkende biodiversiteit, met bloemen omzoomde wandelpaden en met een beetje geluk een ontmoeting met een marmot. De klassieke activiteiten aangeboden door Club Med vind je ook in Les Arcs Panorama: fitness, aquagym, yoga… maar er is meer. Er zijn heel wat andere mogelijkheden. Mountainbike is incontournable in de streek als zomeractiviteit. Fietsen kan je in het resort krijgen en is inbegrepen in de prijs. Zo kan je de kleinste paadjes verkennen op twee wielen, samen met een van de acht monitors.

Wie van kicks houdt, kan aankloppen bij de parapente-school van Bourg-Saint-Maurice. De ontdekkingsduovluchten vertrekken vanuit Les Arcs. Er zijn nog meer activiteiten à la carte beschikbaar zoals paardrijden of wakeboarden. Er zitten nog enkele activiteiten in de pijplijn in samenwerking met lokale gidsen. Binnenkort zullen ook themawandelingen zoals foto-, bloemen- en plantenwandelingen beschikbaar zijn.

‘My Club Med’ app: meer autonomie

De 433 kamers hebben een moderne inrichting.

Zoals hierboven vermeld, is wandelen één van de belangrijkste activiteiten. Het is bovendien inbegrepen in het pakket. Sommige routes worden begeleid door een gids, meteen beschikbaar bij het wandelcentrum van Club Med. De ‘My Club Med’ app is nu beschikbaar voor klanten die ter plaatse hun vakantie in alle vrijheid willen beleven. Heel wat routes werden door lokale gidsen speciaal in de regio rond de Club Med-dorpen uitgestippeld. Ze werden eerder opgenomen in de Mhikes app, maar nu zijn ze dus geïntegreerd in de My Club Med applicatie. Naast de talrijke wandelpaden wordt ook specifieke informatie gedeeld over de flora en fauna en worden quizjes georganiseerd voor kinderen. Daarnaast zijn gedetailleerde foto’s van de paden beschikbaar, dewelke ook de jongere gasten moeten in staat stellen om actief deel te nemen aan de wandelingen. Het is op dit moment nog te vroeg om een balans op te maken, maar na een jaar zijn de eerste cijfers van Le Grand Massif Samoëns Morillon alvast veelbelovend voor wat betreft het aantal zomer-recreanten in de bergen. Met 2.000 beschikbare kamers tijdens het zomerseizoen, is Club Med als geen ander geplaatst voor het aanbieden van gevarieerde en kwalitatieve vakanties. Club Med is ervan overtuigd dat zomervakanties in de bergen integraal onderdeel zijn van de toekomst. Club Med zal op dat vlak dan ook blijven investeren, o.a. met de opening van nieuwe complexen in Noord-Amerika en Azië, maar ook in Frankrijk. Henri Giscard d’Estaing, CEO van Club Med, onderstreepte dat het de bedoeling is om de bergresorts zowel in de winter als in de zomer operationeel te houden. De volgende afspraak staat alvast eind dit jaar gepland voor de inhuldiging van het vakantiedorp in Alpe d’Huez (na renovatie). Het etablissement zal zijn eerste zomerseizoen draaien in de zomer van 2020, gevolgd door La Rosière in 2021.

Comments