Cruise

CLIA vraagt dringend cruiseoplossing voor Venetië

De Cruise Lines International Association (CLIA) verwelkomt de verklaringen van de burgemeester van Venetië voor een dringende oplossing zodat grotere cruiseschepen toegang hebben tot de cruiseterminal via een alternatieve route die het Giudeccakanaal vermijdt. CLIA is al geruime tijd actief betrokken bij de discussies over het gebruik van het Vittoria Emanuele-kanaal als voorkeursalternatieve oplossing. De organisatie heeft simulaties gemaakt en onderzoek verricht ter ondersteuning van deze aanbeveling. CLIA dringt er bij alle partijen in Venetië op aan conclusies te trekken en snel te starten met het voorbereidend werk voor het Vittoria Emanuele-kanaal. “De cruise-industrie heeft hard gewerkt met de burgemeester van Venetië, de regio Veneto, het havenbedrijf en andere actoren om haalbare oplossingen te vinden om grotere cruiseschepen toe te laten de Marittima-ligplaatsen te bereiken zonder door het Giudeccakanaal te varen. De ontwikkeling van het Vittorio Emanuele-kanaal is de beste en meest voorzichtige manier om grotere schepen uit de buurt van Giudecca te houden,” aldus CLIA-voorzitter Adam Goldstein.

Uit cijfers van CLIA blijkt intussen dat de onzekerheid die al sinds 2013 heerst economisch nefast is voor Venetië. Het aantal cruise-aanlopen is tussen 2013 en 2017 jaarlijks gemiddeld met 4 procent gedaald tot 466. Het passagierscijfer zakte in dezelfde periode zelfs met 5,8 procent van 1,815 tot 1,427 miljoen. CLIA berekende dat de dogenstad hierdoor 73 miljoen aan inkomsten uit verteer van passagiers en bemanningsleden misliep. Daarnaast liep ook de economische omzet van de rederijen in vijf jaar tijd met 50 miljoen euro terug. De daling van de aanlopen heeft volgens de cruise-organisatie een duidelijke impact op de hotelovernachtingen, omzet in de restaurants en winkels en de tewerkstelling in Venetië.

© foto Venezia Terminal Passegeri

Comments