Analyse, Cruise

CLIA bezoekt Meyer Werft in Duitsland

Een delegatie van CLIA België, Nederland en UK & Ireland bezocht vorige week de Meyer Werft in Duitsland. De tweedaagse uitstap was een eerste gezamenlijke initiatief van de drie afdelingen van de Cruise Lines International Association (CLIA). Oorspronkelijk waren meer dan 60 reisagenten ingeschreven. Door de gevolgen van de coronacrisis, reisrestricties en de beslissing van rederijen om afvaarten te schrappen, moesten evenwel een aantal ingeschrevenen aanwezig zijn in hun agentschap. Uiteindelijk namen toch nog 40 mensen deel aan de trip. Volgens Paul Nuyens, CLIA Membership Manager België, Nederland en Frankrijk is het de bedoeling in de toekomst nog meer dergelijke gezamenlijke initiatieven te organiseren en op die manier de kennis en de networkingsmogelijkheden van de gecertificeerde reisagenten-cruiseverkopers te verhogen.

Meyer Werft

Paul Nuyens, uiterst rechts.

Paul Nuyens: “We willen de reisagenten die lid zijn van CLIA een meerwaarde aanbieden en de spelers uit de cruise-industrie met elkaar in contact brengen. We hebben dat vorig jaar in Nederland al gedaan met een bezoek aan een maritiem trainingscentrum en nu met het bezoek aan een scheepswerf. We wilden de deelnemers een beter inzicht geven over wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een cruiseschip. Er keken er toch enkelen op toen ze hoorden dat het tot 1,2 miljard euro kost om een schip te bouwen. We geven de CLIA-leden met andere woorden een bredere kijk op de hele industrie. De Meyer Werft is ook een executive partner van CLIA.”

De Meyer Werft met vestigingen in Duitsland en Finland is een van de grootste scheepsbouwers in Europa. Op de scheepswerf in Papenburg lopen dit jaar de Iona van P&O Cruises, Odyssey of the Seas van Royal Caribbean International en Spirit of Adventure van Saga Cruises van stapel. Daarnaast is de werf gestart met de bouw van de Disney Wish voor Disney Cruise Line en AIDAcosma van AIDA Cruises die in 2021 in de vaart komen. Wat de werf in Papenburg uniek maakt, is de overdekte bouwloods met een lengte van 504 meter. In deze hal kunnen gelijktijdig een volledig schip en een meer dan 100 meter lang bouwblok van alweer een volgend vaartuig worden gebouwd.

De reisagenten kregen een rondleiding in het bezoekerscentrum en een blik op deze bouwloods. Heel wat deelnemers waren verwonderd over de hoogtechnologische voorzieningen en de investeringen die de bouw van een dergelijk cruiseschip met zich meebrengen. De Meyer Werft telt 3.600 werknemers. Samen met de externe onderaannemers zijn bij de bouw van een cruiseschip tot 6.000 mensen betrokken. Klik hier voor een overzichtsbrochure van de activiteiten van de Meyer Werft.

Samenwerking

Als kleine afdelingen zullen België en Nederland steeds vaker kunnen deelnemen aan initiatieven georganiseerd door CLIA UK & Ireland. Zo was bijvoorbeeld afgesproken dat de Benelux-leden konden inschrijven voor de CLIA Conference in Groot-Brittannië waar volgende maand onder meer Orlando Ashford, de President van Holland America Line en Pierfrancesco Vago, de Executive Chairman van MSC Cruises de reisagenten zouden ontmoeten. In het licht van de coronamaatregelen zal deze bijeenkomst nu naar een latere datum worden verschoven.

Specifiek voor België staat voor oktober een workshop gepland rond het thema ‘New to Cruise’. Nuyens: “Hiervoor willen we specifiek mensen benaderen die nog geen of maar heel af en toe een cruise boeken en hen de basis van het product bijbrengen. Wat moeten ze allemaal weten over de schepen, wat zijn de belangrijkste havens en dergelijke dingen meer? Verder plannen we in mei een workshop specifiek voor de Luxemburgse markt. In november zullen we ook de internationale River Cruise Conference openstellen voor de Belgische en Nederlandse reisagenten. Ik heb de conferentie vorig jaar bijgewoond. Op de eerste dag waren er sprekers en een netwerkbeurs. Op de tweede dag konden de deelnemers toen vijf verschillende riviercruiseschepen bezoeken.”

Ook aan de opleiding van de reisagenten wordt gesleuteld. “Mijn inzet is de CLIA-leden warm te maken om bij te leren over het cruisen. Zo hadden we voor dit jaar een bezoek aan een nieuw riviercruiseschip van AmaWaterways gepland in Gent, dat we helaas door de coronacrisis hebben moeten afgelasten. Verder kunnen reiskantoren op de website tot tien profielen aanmaken. Elke medewerker kan zich dan op een persoonlijke manier en op eigen tempo bekwamen in de cruise-industrie. Wie de 30 basismodules en de 2 modules over de Middellandse Zee als bestemming doorloopt, wordt geaccrediteerd. We willen daarom het management van de ketens en eigenaars van kantoren uitleggen dat die kleine investering meer dan de moeite loont. Het CLIA-lidmaatschap komt overeen met wat ze verdienen aan één cruiseboeking. De website cruiseexperts.org wordt ook aangepast per land en zal alle CLIA-leden omvatten zodat consumenten de gecertificeerde cruise-experts in hun regio kunnen terugvinden.”

Het bezoek aan Papenburg werd afgesloten met een networkingssessie met de sponsors van het event. Dat waren bekende maatschappijen als Hapag-Lloyd Cruises, Holland America Line, Norwegian Cruise Line en SeaDream Yacht Club alsook Cruise & Maritime Voyages, AmaWaterways en Cruise & Style, het enige cruisemagazine in de Benelux. Paul Nuyens: “We willen de reisagenten kennis bijbrengen en de workshop was hiervan een mooi voorbeeld met AmaWaterways, een riviercruiserederij die nieuw is voor de Belgische en Nederlandse markt en Cruise & Maritime Voyages die in augustus 2021 met zeven schepen naar Amsterdam komt voor een parade. De rederij zal als Croisière Maritime Voyages met de Jules Verne volgend jaar ook een compleet Frans product lanceren wat dan weer belangrijk is voor de Franstalige markt.”

Ook NMBS Internationaal steunde het initiatief en bood de Belgische deelnemers een heenreis aan in Standard Premier op de Eurostar en een terugreis met de IC-trein.

foto’s © Travel Magazine en Meyer Werft

Comments