Analyse

CLIA Belux resultaten 2017: veelbelovende tendensen

76.000 Belgen en Luxemburgers in 2017 op cruise

Antoine Lacarrière en Patrick Pourbaix tijdens de presentatie van de CLIA Belux resultaten.

Vakantiegangers in België en het Groothertogdom Luxemburg kiezen steeds vaker voor een cruisevakantie, zo blijkt uit het jaarlijks onderzoek van de Cruise Lines International Association (CLIA). In 2017 vertrokken 71.000 Belgen en 5.000 Luxemburgers op zeecruise. Het gezamenlijk aantal cruisepassagiers steeg met 3,8 procent. België deed het nog beter met een groei van 4,3 procent. Op een bijeenkomst in Brussel gaven Patrick Pourbaix, chairman CLIA Belgium en Antoine Lacarrière, CLIA Membership Manager France, Belgium & Netherlands tekst en uitleg bij de resultaten.

Middellandse Zee

De drie populairste cruisebestemmingen waren de Middellandse Zee, Noord-Europa en de Caraïben. De Middellandse Zee bleef met 32.000 cruisers de nummer één in België en Luxemburg, maar moest wel een daling incasseren ten opzichte van 2016. Het aantal cruisepassagiers uit de Belux daalde met 7,7 procent in de Westelijke Middellandse Zee en met 6,9 procent in de Oostelijke Middellandse Zee. Dit laatste heeft te maken met de problemen in Turkije, de Zwarte Zee en Egypte, waardoor er minder schepen in dit deel van de Middellandse Zee rondvaren.

Noord-Europa en de Caraïben

Noord-Europa, de op één na populairste cruisekeuze, won duidelijk aan belang. Het aantal vakantiegangers uit de Belux steeg er met 8,9 procent tot afgerond 14.000. Opvallend is het succes van het Caraïbisch gebied met een stijging van 13,2 procent. Met een totaal van 11.000 passagiers kozen circa 1.000 Belgen en Luxemburgers meer voor de Caraïben dan voor de Oostelijke Middellandse Zee. Deze keuze had te maken te maken met nieuwe bestemmingen (Cuba) en een grotere aanwezigheid van Europese rederijen (in het bijzonder MSC Cruises). Een andere opvallende vaststelling was de stijging van de expeditiecruises met 14,6 procent. Deze groei zal zich de volgende jaren ongetwijfeld verderzetten in het licht van de vele expeditieschepen die op stapel staan.

MSC Seaside, vlaggenschip van MSC Cruises.

Cruisepubliek verjongt

CLIA zag ook een duidelijke hausse van de korte cruises van twee tot drie dagen, goed voor een explosieve stijging van 141,9 procent. Dit noemt Antoine Lacarrière een duidelijk teken dat meer mensen voor het eerst een cruise uitproberen. De gemiddelde leeftijd van de reizigers bedroeg 52 jaar. 29 procent van de cruisers in de Belux waren 60 jaar of ouder. 7 procent was jonger dan 20. In de opsplitsing per leeftijdsgroep blijkt wel een verjonging van het cruisepubliek. In de leeftijdsgroepen 13-19 en 20-29 registreerde CLIA een stijging van respectievelijk 18,7 en 28,1 procent. Ook valt een duidelijke link op tussen de leeftijd en de duur van de cruise. Reizigers met een gemiddelde leeftijd van 49 jaar blijven 6 tot 8 dagen aan boord, terwijl de 60-plussers tussen de 12 en 17 dagen op zee blijven.

Bemoedigende resultaten

Patrick Pourbaix, voorzitter CLIA België en algemeen directeur België, Luxemburg en Frankrijk voor MSC Cruises: “De toename van de Belgische en Luxemburgse cruisepassagiers in 2017 is echt bemoedigend. Sinds vorig jaar blijven ze genieten van gemiddeld bijna 8 dagen aan boord van cruiseschepen en verkennen ze nieuwe regio’s en bestemmingen in of buiten Europa. Ze worden ook steeds avontuurlijker door meer voor ontdekkings- en verkenningscruises te kiezen naar bestemmingen zoals de Galapagos, Antarctica en Arctica. Dit cruisesegment is in de Belux in 2017 met meer dan 14 procent gestegen, vergeleken met 2016.”

Winnaars…

Met deze resultaten scoren België en Luxemburg zeer behoorlijk in Europa. Alleen Duitsland, Spanje, Nederland, Rusland en Polen deden beter. Duitsland bevestigde haar positie als Europees marktleider met 2,189 miljoen cruisepassagiers, een stijging met 8,5 procent. Die winst heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe schepen die AIDA en TUI Cruises lanceerden. Op de tweede plaats stonden Groot-Brittannië en Ierland met 1,959 miljoen en op drie Italië met 769.000. Groot-Brittannië noteerde een groei met 0,5 procent. In Italië vertrokken 2,5 procent meer vakantiegangers op cruise. In Spanje telde CLIA 510.000 cruisers. Na de moeilijke economische jaren gaat Spanje sinds twee jaar weer voor groei en sloot 2017 af met een winst van 6,4 procent. In Nederland vertrokken vorig jaar 110.000 vakantiegangers op cruise. Dat waren er 5,9 procent meer dan in 2016.

… en verliezers

De grote verliezers zijn Turkije (-44,3%) en Griekenland (-17,5%). Door de problemen in Turkije varen minder schepen in de Oostelijke Middellandse Zee en daarvan is Griekenland het slachtoffer. Frankrijk verloor 9,2% en eindigde op 503.000 cruisereizigers. Het negatieve resultaat bij onze zuiderburen heeft volgens Lacarrière te maken met het stopzetten van Croisières de France die in 2016 nog goed was voor circa 100.000 passagiers. Als we CDF buiten beschouwing laten, steeg het aantal cruisepassagiers in Frankrijk vorig jaar met zo’n 50.000. Opvallend is de daling van het aantal cruisepassagiers in de Scandinavische landen. Noorwegen, Zweden en Denemarken sloten het jaar negatief af.

6,6 miljoen cruisers in Europa

De Europese landen waren vorig jaar goed voor een totaal van 6.641.000 cruisepassagiers, een stijging van 2,5 procent. Pourbaix en Lacarrière zijn ervan overtuigd dat het cijfer de volgende jaren verder zal stijgen. Dat is zeker ook het geval voor België en Luxemburg waar de marktpenetratie minder dan 1 procent bedraagt. In Groot-Brittannië en Duitsland kiest daarentegen al 3,5 procent van de vakantiegangers voor een cruise. Net als voorgaande jaren cruiseten de meeste Europeanen in Europa, namelijk 75 procent. Dit percentage was iets lager in vergelijking met voorgaande jaren als gevolg van het lagere volume in de Middellandse Zee en het hogere volume in het Caribisch gebied. 50 procent van de Europeanen koos voor de Middellandse Zee en de Canarische Eilanden en 25 procent trok naar Noord-Europa en de Baltische staten.

Leeftijd bepaalt lengte van de cruise

De bevindingen van 2017 onthulden ook dat er een duidelijke relatie is tussen de gemiddelde leeftijd en de cruiselengte. Ze bevestigen dat oudere generaties de voorkeur hebben om langere tijd te cruisen. De jongste cruisers vinden we in Italië, terwijl de ‘oudste’ in Europa in het Verenigd Koninkrijk zijn, in lijn met de langste gemiddelde cruiselengte. Wat de bestemmingen betreft, liggen de kortste cruises voor Europese passagiers in de Middellandse Zee, in overeenstemming met de laagste gemiddelde leeftijd. De Baltische staten en de Canarische Eilanden verwelkomen vooral iets oudere passagiers, die voor langere tijd reizen.

Aandacht voor de reisagent

Antoine Lacarrière, CLIA membership manager België, Luxemburg, Frankrijk en Nederland.

De CLIA-activiteiten naar de Belgische reisindustrie draaiden de jongste jaren op een laag pitje. Patrick Pourbaix probeert als chairman voor ons land de B2B-activiteiten nieuw leven in te blazen en krijgt hierin nu de steun van Antoine Lacarrière. De voormalige general manager van Croisières de France werd in februari van dit jaar aangesteld als CLIA Membership Manager France, Belgium, Luxemburg and The Netherlands. Een van zijn taken bestaat erin programma’s naar de reisagenten uit te werken. Volgens Lacarrière wordt 2018 een overgangsjaar, maar is het de bedoeling om vanaf 2019 de draad weer helemaal op te nemen met workshops en andere activiteiten naar de reisagenten en touroperators alsook een aanwezigheid op beurzen (o.a. Top Resa). Uit gegevens van CLIA blijkt trouwens dat er voor de reisagenten een duidelijke rol is weggelegd in de verkoop van cruises. “In Europa gebeuren 70 procent van de cruisereservaties via fysieke reiskantoren. Bovendien stellen we vast dat de online boekingen sinds 2016 op de terugweg zijn.”

Patrick Parez, Senior Cruise Editor

 

Comments