Newsflash

Christian Heinzmann overleden

© Gerrit Op de Beeck

Een duizendpoot heeft ons verlaten: only the good ones die too early.

Gisteren overleed Christian Heinzmann na een moedige maar ongelijke strijd tegen een ongeneeslijke ziekte. Christian werd 65 jaar. Christian Heinzmann werd op 2 april 1953 geboren te Antwerpen. Na studies marketing en communicatie ging hij in deze hoedanigheid onder meer aan de slag bij British Leyland, Holiday Inn en Hertz. Zijn ware jongensdroom was echter de luchtvaart en hij zou uiteindelijk de rest van zijn leven actief blijven bij meer dan een handjevol airlines, waar hij telkens weer een primordiale rol – veelal die van redder – vervulde. Voor zijn laatste job in de luchtvaart streek Christian Heinzmann op 19 november 2012 neer in de Roemeense hoofdstad Boekarest als ceo van de staatscarrier Tarom. Zijn taak bestond erin om de luchtvaartmaatschappij te moderniseren, te privatiseren en vooral winstgevend te maken. “De moeilijkste, maar tevens de meest uitdagende job uit heel mijn loopbaan”, zei hij in een interview met Travel Magazine 332 van 10 mei 2013 (zie foto van Gerrit Op de Beeck).

Aan een aantal collega’s/vrienden vroeg Travel Magazine om een reactie n.a.v. van diens overlijden.

Een absolute verdediger van de luchtvaart

Leo Hellemans (ex-KLM): “Toen ik  het overlijden vernam van Christian Heinzmann moest ik even gaan zitten. Persoonlijk heb ik nooit met hem direct samengewerkt maar als luchtvaartexpert, heb ik zijn carrière altijd nauwlettend en op de voet gevolgd. Als mens kende ik hem veel beter omdat hij lid was van de Manhattanclub, een vereniging waar een tiental managers van de toeristische reiswereld elke maand informeel samenkwamen en alle problemen van de sector met een open mind bespraken. Christian was een van de graag geziene leden, omdat hij altijd fantastisch kon vertellen. Als polyglot kon hij in een zeer hoofse taal de meest onmogelijke problemen duidelijk en eenvoudig uiteenzetten. Ook zijn moppen, altijd spits en een tikkeltje aangebrand, – maar nooit erover -, waren schering en inslag. Zelf vond ik dat hij diplomaat had moeten worden, een job waarvoor hij 100% geschikt zou zijn geweest. Altijd keurig in het pak, begaafd met een correcte uitspraak, hoofs in zijn manier van denken en doen en niet gespeend van een gezonde dosis humor.

Op professioneel gebied ken ik weinig mensen die een gelijkaardig  CV bezitten. Als pas afgestudeerde van de Ecole de Management du groupe EFAP in Parijs,waar hij zijn diploma Marketing and Communications behaalde, begon hij in 1978 zijn carrière bij Hertz rent-a-Car.  Hij werd er Sales & Marketing Director BeLux en bleef er tot 1988. Dat was zijn langste verblijf bij één en hetzefde bedrijf. Van dan af werd hij een onverbeterlijke jobhopper met een maximum duur van 3 à 5 jaar bij telkens een andere luchtvaartmaatschappij: Air Europe, Trans European Airlines, Sobelair, Constellation International Airlines, VLM, Luxair, Albanian Airlines, Tarom en nog wat strategisch werk voor GMG Airlines in Dhaka (Bangladesh) volgden mekaar in snel tempo op. Altijd ging het om een topfunctie als lid van de Board. De enige uitzondering  – en totale miskleun – was zijn aanstelling in 2002 als gedelegeerd bestuurder van de NMBS. Het was de toenmalige minister Isabelle Durant die hem vroeg Etienne Schouppe op te volgen. Na een week vol spanning, tegenwerking en zelfs bedreigingen, hield Christian het voor bekeken en diende hij zijn ontslag in.

Overal waar hij aan de slag ging, moest hij de boel proberen te redden. Dat lukte soms, maar niet altijd. Crisismanager is een zeer zwaar beroep. Soms was er te veel tegenwerking van overheidswege of was de situatie al te veel verziekt om nog te kunnen rechttrekken.  Maar Christian heeft elke job met een onwaarschijnlijke inzet en toewijding aangenomen en verdedigd alsof het om zin eigen bedrijf ging. Daarvoor wil ik hem hulde brengen en gedenken als een van de verdedigers van de luchtvaart. Luchtvaart die hem zo nauw aan het hart lag. Zelf wou hij piloot worden, maar een lichte vorm van kleurenblindheid, vergalde die droom.”

Een goedlachse airline professional

Bart Brackx (ex Jetair & TUI-topman): “Het is natuurlijk al een hele poos geleden… Jetair was nog niet eens verhuisd naar het Jetcenter. We schrijven 1995. We werkten samen tijdens het partnership dat Jetair met Sobelair had, en dan heel even tijdens een korte passage in het team van Annemie. Maar als airliner was de roep van de airline sector te groot en werd Constellation zijn nieuwe uitdaging. Ik herinner mij Christian als een aangename, vriendelijke en goedlachse airline professional waarmee het aangenaam samenwerken was. We zagen elkaar misschien niet vaak meer, maar de sfeer was in elk geval steeds hartelijk. Die herinneringen zullen mij steeds bijblijven.”

Ronny De Clercq (ex LuxairTours): “Christian, het is ondertussen al een tijdje geleden, onze prettige samenwerking  bij Jetair. Ik zal me je steeds herinneren als een bijzonder optimistisch man die altijd klaar stond om te helpen en oplossingen aan te reiken. Ik wens jou een serene rust toe en je vrouw en familie veel sterkte.”

Robrecht Willaert (Travel Magazine): “Christian was een onvergetelijke Antwerpse storyteller. Van zijn historische interventies in de informele Manhattan-club (met even informele leden als Leo Hellemans (KLM), Bea Desmet (Sheraton), Sylvain Kempeneers (EU-Commissie), George De Veirman (SN), Ronny Kuyl (Omnium Tours), Walter Baeke (Travel Express), Edgar Schneider (toenmalig Transair), Frans De Boeck (Boeykens Reizen, Dendermonde) en o.a. ook ondergetekende), over onze legendarische VLM-wedding flight ex-Antwerpen naar Jersey (en terug op 13 augustus 2000 waarvoor Antwerp Airport 2u extra open bleef), tot ons laatste bezoek samen met fotograaf Gerrit Op de Beeck in Boekarest bij Tarom (mei 2013) sprak Christian altijd en overal vol enthousiasme over zijn unieke ervaringen zoals alleen hij ze kon beleven. Zijn ongebreidelde levenslust was even exemplarisch als zijn onvervalste “ars fabulatoria” om figuren, situaties en ontmoetingen à la Christian kleurig in de verf te zetten. Wij allen zullen je missen.”

Christian Heinzmann was gehuwd met de Amerikaanse-Cubaanse Anastasia en heeft twee zonen, Oliver en Christopher. Aan zijn familie en zijn vrienden biedt Travel Magazine zijn oprechte deelneming aan.

Comments