Analyse, Cruise

Celebrity Edge maakt Europees debuut

Door Patrick Parez, Senior Cruise Editor

Een kleine delegatie Belgische reisprofessionals woonde in Southampton afgelopen week de Europese presentatie van Celebrity Edge bij. Het nieuwste schip van Celebrity Cruises liep in november 2018 van stapel en vertrok van de Chantiers de l’Atlantique meteen naar de Caraïben voor zijn winterseizoen. Celebrity Edge stak begin mei de Atlantische Oceaan terug over en spendeert haar zomer in de Middellandse Zee.

Celebrity Edge is volgens Stuart Leven, vice president EMEA & managing director RCL Cruises Ltd, in verhouding tot het aantal passagiers, het duurste schip dat Royal Caribbean Cruises ooit heeft gelanceerd. Aan de bouw van Celebrity Edge met 1.400 kajuiten, hing een prijskaartje van 1,1 miljard euro. Ter vergelijking: een schip van de Oasis-klasse van Royal Caribbean International met 2.800 hutten kost 1,4 miljard euro. Het hoge prijskaartje van de Edge-klasse heeft onder meer te maken met de vele innovaties, het materiaalgebruik en de rijkelijk aangeklede suites.

The Retreat © Celebrity Cruises

De grote nieuwigheid aan boord van het nieuwe vlaggenschip van Celebrity Cruises is The Retreat, een zeer stijlvolle zone met lounge, restaurant en zonnedek exclusief voorbehouden voor de gasten die verblijven in de suites. Celebrity Cruises trok voor het ontwerpen en aankleden van deze accommodatie internationaal gerenommeerde architecten aan. Dit resulteerde in een reeks indrukwekkende, eigentijdse en tot in de details verzorgde suites. Die zijn niet alleen de modernste suites in de cruise-industrie maar stralen bovendien een gezelligheid en huiselijkheid uit die perfect zouden passen in elke moderne woning.

Magic Carpet en Infinite Veranda

© Celebrity Cruises

Daarnaast valt vooral het Magic Carpet op. Dit platform hangt aan stuurboordzijde over het schip en doet naargelang het tijdstip dienst als tenderstation, lounge en restaurant. Volgens Lisa Lutoff-Perlo, CEO Celebrity Cruises, paste de klassieke tenderoperatie niet bij het Modern Luxury-imago dat Celebrity Cruises beoogt. Voortaan worden de gasten die wachten op de tender opgevangen in de stijlvol aangeklede Destination Gateway waar ze zelfs een drankje of een cocktail kunnen bestellen. Deze zone kan op andere momenten worden gebruikt als conferentie- of vergaderruimte. De tenders – Celebrity Cruises noemt ze Edge Launches – bevatten geen harde banken, maar heel comfortabele zetels met dikke kussens en leuningen.

Ook aan de kajuiten werd gesleuteld met de introductie van de Infinite Veranda. Met een druk op de knop wordt het balkon geïntegreerd in de hut wat een ruimtelijk gevoel met zich meebrengt. Het concept is nieuw aan boord van een zeeschip, maar bestaat al langer op riviercruiseschepen. Toch kan deze infinite veranda het gevoel van een echt terras niet vervangen.

Centraal op het schip bevindt zich de Grand Plaza met bars en open restaurants. Het atrium oogt mooi, maar zorgt er wel voor dat de muziek van de bands en dj’s in de Martini Bar soms storend overkomt in de specialiteitenrestaurants. Een zekere afscherming, zeker op het tijdstip van het diner, zou welkom zijn. Hopelijk vindt Celebrity Cruises hiervoor een oplossing op de toekomstige zusterschepen van Celebrity Edge.

Lat hoger leggen

Celebrity Edge Iconic Suite © Celebrity Cruises

Met Celebrity Edge en Celebrity Apex die in het voorjaar van 2020 van stapel loopt, mikt Celebrity Cruises niet alleen op een jonger publiek, maar legt ze bovendien op alle vlakken de lat hoger. Voor Stuart Leven positioneert Celebrity Cruises zich met deze nieuwe scheepsklasse tussen een premium- en een luxeproduct. Rudy Verburgh (Thalassa Cruises) deelt deze mening. “Ik heb het gevoel dat Celebrity zichzelf probeert te heruitvinden. Het is duidelijk dat de rederij het premium-product wil overschrijden. The Retreat vind ik echt fantastisch. Zowel het buitendek als de lounge zijn een aanrader. De grotere suites met een aparte slaapkamer, dressing en twee toegangen tot de badkamer zijn echt een perfect product.”

Ook over de binnenhutten was Rudy Verburgh aangenaam verrast. “Het is een ruime kajuit geworden met heel wat opbergruimte. In de Infinite Veranda mis ik echter toch wat de balkonbeleving. Op een zeedag heb je minder het gevoel op een balkon te zitten. Ook ontbijten op een eigen terras zit er niet meer echt in.  Wat mij wel aansprak, is dat je het raam ’s nachts iets kan openen om toch nog de frisse lucht te voelen in de kajuit. Daarnaast vind ik de Rooftop Garden een heel leuke zone waar het aangenaam vertoeven is.“

Didier Broothaers (Go for Cruise/Present Travel)

Ook collega Didier Broothaers (Go for Cruise/Present Travel) was in de wolken over de nieuwste aanwinst van Celebrity Cruises: “Celebrity Edge is schitterend qua lay-out en aanblik. Het schip is een grote stap vooruit op het vlak van Modern Luxury. Ik kom zeker en vast terug. In september heb ik trouwens een groep van een 20-tal mensen. Celebrity Edge is echter geen schip voor iedereen. De rederij wil verjongen, maar er zijn zeker in België nog oudere mensen die het allemaal te druk zullen vinden. Er weerklinkt overal muziek en ik heb geen bar gevonden waar ik ongestoord kon zitten. Dit is voor mij dan ook geen geschikt schip voor mensen die de rust willen opzoeken, met uitzondering dan van de gasten die in een suite verblijven en kunnen genieten van The Retreat.” Daarnaast vindt Didier Broothaers de prijszetting voor het nieuwste vlaggenschip van Celebrity Cruises nogal hoog. “We hebben tot twee keer toe geprobeerd een groep samen te stellen voor de Caraïben, maar telkens zijn de kandidaten gevallen over de prijs.”

Celebrity Edge maakte op 15 mei haar Europees debuut met een herpositioneringscruise tussen Southampton en Civitavecchia. Het Celebrity-schip verzorgt in het voor- en najaar cruises van 10 en 11 nachten in de Westelijke Middellandse Zee. Tijdens het hoogseizoen staan twee verschillende weekcruises op het programma.

Op de Chantiers de l’Atlantique in Saint-Nazaire heeft Celebrity Cruises intussen nog vier zusterschepen van de Edge in bestelling. Celebrity Apex komt in april 2020 in Southampton in de vaart en zal tijdens het voorjaar vanuit de Britse haven vijf afvaarten verzorgen door Noord-Europa. Daarna vaart het schip naar de Middellandse Zee. Ook Celebrity Edge keert in 2020 terug. Dat betekent dat de twee nieuwste schepen van de rederij volgende zomer in Europa varen.

Comments