Inflight Report

Cathay Pacific: BRU-HKG

Maatschappij: Cathay Pacific
Route: Bruxelles – Hong Kong
Toestel: Airbus 350-900
Reisklasse: Business
Vlucht: Mei 2018

Achtergrond
Cathay Pacific (CX) werd opgericht in 1946 en maakt deel uit van de Cathay Pacific Group, samen met Cathay Dragon en AHK Air Hong Kong (cargo).

Cathay Pacific Group is gebaseerd in Hongkong en de drie airlines bedienen meer dan 200 bestemmingen in Azië, Noord Amerika, Australië, Europa en Afrika met een vloot die uit meer dan 200 toestellen bestaat.
Cathay Pacific (die de internationale long-haul vluchten uitvoert) is stichtend lid van OneWorld Global Alliance, waartoe ook Cathay Dragon zich heeft aangesloten op 1 november 2007.

Er werken zo’n 18.650 mensen voor Cathay Pacific en Cathay Dragon in Hongkong (Cathay City). Wereldwijd stelt de groep zo’n 33.000 mensen tewerk.

Cathay Pacific maakt gebruik van 5 types toestellen
• Boeing 777-200 (5)
• Boeing 777-300 (12)
• Boeing 777-300ER (53)
• Airbus A330-300 (36)
• Airbus A350-900 (22)

De maatschappij heeft tevens een order geplaats voor zes extra A350-900, twintig A350-1000 en eenentwintig B777-9X.

Cathay Pacific breidt uit! De vier vluchten per week tussen Brussel en Hongkong zijn pas het begin. Sedert maart vliegt de maatschappij ook naar Kopenhagen (seizoen), Dublin (vanaf juni), Washington DC (vanaf september) en Kaapstad (vanaf november, seizoen).

Check-in
De check-in aan de business-balie van Cathay Pacific op Brussels Airport verliep erg snel. Er waren twee balies voorbehouden voor business-klanten, en twee voor passagiers in Premium Economy. Hierdoor gaat het aanschuiven erg snel, ook wanneer je met meerdere tegelijkertijd arriveert aan de check-in. De bagage werd correct afgehandeld en het baliepersoneel wees ons vriendelijk de weg richting de lounge waar we in afwachting van onze vlucht naar Hongkong konden relaxen.

Lounge & boarding
Als business passagier bij Cathay Pacific krijg je toegang tot The Suite, de lounge van Brussels Airlines, gelegen in Pier B. Al moeten we toegeven dat die een beetje teleurstelde en eerder de uitstraling had van een chique kantine: te veel tafels en stoelen die te dicht bij elkaar staan. Het verschil wordt nog groter wanneer we deze lounge vergelijken met die van Cathay Pacific in Hongkong, waar de klant pas echt als koning wordt onthaald.
Boarden ging net zoals de check-in erg vlot en snel. Een minuut nadat we aan de gate stonden, zaten we al op het vliegtuig met een glaasje champagne in de hand. Het personeel aan boord bracht eveneens een handdoek zodat men zich kon verfrissen alvorens we aan de 12 uur durende vlucht begonnen!

Stoel

© Cathay Pacific

De Airbus 350-900 bestaat uit drie reisklassen met in totaal 280 zetels: Business Class (38 zetels), Premium Economy (28 zetels) en Economy (214 zetels). Het toestel is uitgerust met de laatste nieuwe producten en technologieën: van de stoelen tot het inflight entertainmentsysteem! Het is daarenboven mogelijk om tijdens de vlucht internetverbinding te hebben. Daartoe presenteer CX drie formules, afhankelijk van de vluchtduur of de verbinding: vluchten +6u (19,95 dollar), vluchten van 6u en minder (12,95 dollar) of één uur internetgebruik op alle vluchten (9,95 dollar).

De business klasse van Cathay Pacific heeft een 1-2-1 configuratie en alles is aanwezig om de reis zo aangenaam mogelijk te maken: veel beenruimte, groot scherm, menu beschikbaar in 7 talen, kleine reiskit, kwaliteitsvolle koptelefoon,… En met een handige klik op de knop vorm je je stoel om tot een bed van 190 cm. Een kwaliteitsvol deken en klein kussen maken het compleet en zorgen ervoor dat je op een comfortabele manier kan slapen of rusten.

© Cathay Pacific

De opbergruimtes voor handbagage en ander klein gerief springen niet meteen in het oog doordat ze erg goed geïntegreerd zijn met de stoel en samen een harmonieus geheel vormen, uitgewerkt in de sobere kleuren van de maatschappij (beige en turquoise). Ook de afstandsbediening voor het scherm is ingebouwd in de stoel. Tot slot zal  je je tijdens de vlucht niet snel vervelen dankzij het zeer uitgebreide inflightsysteem! De laatste films, televisieseries (soms een volledig seizoen!), muziek,… je zou bijna tijd tekort komen!

Service

We waren allen erg tevreden over de aangeboden service aan boord: zeer duidelijk verstaanbaar Engels en steeds met de glimlach! Het personeel is erg aandachtig voor de wensen van de passagiers waardoor de service erg persoonlijk is.

Catering

Tijdens de vlucht werden twee maaltijden aangeboden (vertrek vanuit BRU om 13u10, aankomst HKG om 6u55+1): lunch en ontbijt. De lunch start met een assortiment kleine broodjes, de keuze uit vier voorgerechten (waarvan één vegetarische optie). Het hoofdgerecht is erg verfijnd en de maaltijd eindigt met een kaasbord of een zoet dessert (2 keuzes). Europese of Chinese gerechten: de keuze is aan de klant en de kwaliteit is super!

Ook wat het ontbijt betreft, is er meer dan voldoende keuze. Tijdens de vlucht zijn snacks (nootjes) beschikbaar, alsook een mooi aanbod aan dranken (alcoholisch of non-alcoholisch).

Vlucht

Tijdens de vlucht was er af en toe wat turbulentie, maar over het algemeen verliep de vlucht erg rustig. De uurregeling van de vlucht naar Hongkong is ideaal om bij aankomst (7u ’s morgens) nog een hele dag te kunnen genieten van de stad. Wel moet je tijdens de vlucht proberen te slapen, wat niet voor iedereen even eenvoudig is. Maar het bed, deken, kussen, oogmasker en oortjes helpen je om de vlucht zo rustig mogelijk te maken.

Bagage

Dankzij het priority-label op onze bagage, was die in Hongkong als eerste op de band. Terwijl we nog voorbij de douane moesten passeren, lag de bagage al op ons te wachten.

Andere leuke verrassing bij aankomst is de aankomstlounge van Cathay Pacific. We moesten namelijk wachten op twee andere passagiers die met een andere vlucht in Hongkong zouden arriveerden. Ook hier is alles voorzien om een maximaal comfort aan de klanten te geven: een ontbijtbuffet, douches, klein salon, internetverbinding…

Ons advies

Naar onze mening, is de directe verbinding Brussel – Hongkong van Cathay Pacific een zeer mooi nieuw product. Wat de business class betreft, hebben we nergens iets op aan te merken: moeilijk om het beter te doen wat het toestel, de verzorgde service, het afgewerkte inflightsysteem,… betreft. Alles is aanwezig!

Travel Magazine kreeg ook de kans om de Premium Economy van Cathay Pacific uit te testen tijdens inhuldigingsvlucht op 28 maart 2018 tussen Hongkong & Brussel. Klik hier om de twee vliegervaringen te vergelijken.

Meer info over Cathay Pacific: www.cathaypacific.be

Margaux Descamps, Staff Reporter Travel Magazine

Comments