Analyse

BTO pleit voor een garantiefonds voor luchtvaartmaatschappijen

Bestemming van het jaarlijkse BTO-congres (Belgian Travel Organisation) was Bilbao, de sterk groeiende attractiepool in Spaans Baskenland. Tijdens geanimeerde sessies werd door de deelnemers stevig gediscussieerd over de snel wijzigende toekomst van de reisindustrie en vooral dan de relatie met de luchtvaartmaatschappijen en het NDC (New Distribution Capability) programma dat door IATA werd gelanceerd. ’s Avonds mochten de teugels even gevierd worden tijdens een bezoek aan het schitterende Guggenheim museum en een “pintxos “ toer door de oude stad.

BTO werd precies dertig jaar geleden opgericht als een beroepsvereniging van reisagenten en telt nu de grootste spelers op de Belgische markt als leden. “Op elk niveau proberen wij de belangen van onze leden te verdedigen,” onderstreept Bernard Tuyttens, secretaris-generaal. “Zo zijn we aanwezig in het Garantiefonds, in de Geschillencommissie en houden we contact met Vlaamse, federale en Europese politici over wettelijke initiatieven voor de toeristische sector. Ook voor IATA zijn we een belangrijke gesprekspartner.”

Onzekerheid troef

“Het is niet de eerste keer dat onze sector voor grote uitdagingen staat,” zegt voorzitter Jan Van Steen. “Telkens hebben we een oplossing gevonden. Vandaag durf ik dat niet meer te voorspellen. Europa heeft een heel nieuw speelveld gecreëerd en de gewijzigde boekingspolitiek van de grote luchtvaartmaatschappijen –met de Lufthansa Group en de International Airlines Group(AIG) op kop- zorgen voor een onzekere toekomst. Hoe zal de ticketing in de toekomst verlopen? Gaan de kleinere airlines de grote volgen of niet? Gaat de klant elke stap zomaar aanvaarden? Allemaal vragen waarop we nu geen antwoord kunnen geven. Daarbij komt nog een razendsnelle en complexe technische ontwikkeling: een computer kan vandaag 1 miljoen data in 1 seconde verwerken. Hoe gaan we daarmee om?”

Geen tussenschakel meer

Jarenlang werd in de reisindustrie gebruik gemaakt van het GDS-netwerk (global distribution system) voor transacties tussen de reisagenten, luchtvaartmaatschappijen, hotels en autoverhuurbedrijven. Het systeem laat neutrale vergelijkingen toe tussen de verschillende aanbieders en diensten en maakt het mogelijk een gepersonaliseerd aanbod voor de klant uit te werken. Een mooi maar ook een duur systeem. Om de kosten te drukken, opteren steeds meer luchtvaartmaatschappijen voor een direct selling politiek waardoor de tussenschakel van GDS wordt overgeslagen. Zo voerde de Lufthansa groep op 1 september 2015 een Distribution Cost Charge (DCC) in. Iedereen die een ticket boekte via het GDS-systeem moet een bijkomende kost van 16 EURO betalen. Een politiek die vanaf 1 november jl. gevolgd werd door Iberia en British Airways met een toeslag van 9,5 EURO per enkele vlucht. Vanaf april 2018 volgt ook KLM / Air France. “Dit is geen gezonde evolutie,” reageert BTO-voorzitter Jan Van Steen. “Door deze manier van werken wordt de reiziger of het bedrijf aan één luchtvaartmaatschappij gebonden. Dat is net het tegendeel van een vrije consumentenkeuze. Van een onpartijdig aanbod van alle airlines is geen sprake meer.”

New Distribution Capability (NDC)

Binnen IATA werd de NDC ontwikkeld, een nieuwe data transmissie standaard die de manier waarop alle producten van airlines verdeeld worden naar TMC’s ( travel management companies) , zakenklanten en toeristen wijzigt. Tegelijk wordt een nieuw betalingssysteem (New Generation IATA Settlement Systems) geactiveerd met kortere betalingstermijnen maar met strengere, grotere waarborgen. Na de presentatie door Juan Antonio Rodriguez (IATA) ontspon zich een felle discussie waaruit grote twijfels over opzet en werking van NDC bleek. Dezelfde kritische benadering was ook te horen in de presentatie van Pascal Struyve, president van BATM ( Belgian Association of Travel Management) over de verwachtingen van de zakenreiziger. “Natuurlijk is de kostenfactor van belang, maar meer en meer staat beleving, gecombineerd met efficiëntie centraal,” onderstreept hij. “In dat proces hebben we nog altijd een TMC nodig. Daar kan men een aanbod op maat maken naargelang de behoeften van een klant. Wie precies krijgt wat hij wenst, komt terug. Rechtstreekse lijnen met de aanbieders van de verschillende onderdelen, zijn voor mij geen optie. In dat opzicht zie ik GDS nog niet meteen verdwijnen. “

Conclusie

Het laatste woord laten we graag aan voorzitter Jan Van Steen. “Wanneer de IATA een systeem invoert, kunnen wij niet anders dan volgen. Op deze manier voelen we ons echter met de rug tegen de muur gezet. Door de klant rechtstreeks aan te spreken wil men hem binden aan één airline terwijl een objectieve keuze uit àlle luchtvaartmaatschappijen net de toegevoegde waarde is die een reisbureau of travel managementbedrijf aan de klant kan bieden. Onderhandelingen zijn altijd een kwestie van geven en nemen. Ik heb de indruk dat de luchtvaartmaatschappijen nu vooral nemen en heel weinig geven. Door hun eis voor een kortere betalingstermijn gebruiken ze ons als ‘bank’ want geen enkele klant is bereid om zijn tickets vroeger dan noodzakelijk te betalen. Voor de kleine spelers onder ons kan dit een groot probleem vormen. We hebben ook gezien wat er de laatste tijd met luchtvaartmaatschappijen is gebeurd. Als BTO pleiten we dan ook heel sterk voor de oprichting van een garantiefonds voor luchtvaartmaatschappijen!”

Zo hoor je het ook eens van een ander

Bij alle deelnemers waren alleen erg positieve geluiden te noteren over het congres. Een paar stemmen:

Veerle Denaux, vice president BTO (FCM Travel Solutions) : ”Ik vond het een zeer vruchtbare meeting. Precies omdat er zoveel op ons afkomt, is het goed om tijdig geïnformeerd te worden. Belangrijk was ook dat alle partijen rond de tafel zaten en er inbreng was van zowel corporates, IATA, airlines als travel trade.”

Jean François De Mol ,vice president BTO (BCD Travel) : “Ja, het ging er soms heftig aan toe. Vooral het IATA hoofdstuk botste op veel weerstand. Logisch ook, we voelen ons gepakt. Zeker de kleinere spelers onder ons, zijn het kind van de rekening. Dat we de technische ontwikkelingen moeten volgen, akkoord. Alleen is het maar de vraag of het op deze manier moet.”

Alain De Pauw (HRG): “Alle troeven blijven in de handen van de luchtvaartmaatschappijen. Neem nu de betalingspolitiek met kredietkaarten. Volgens IATA zijn we vrij om een kredietkaart te kiezen maar de airline behoudt wel het recht sommige te weigeren… Dit ruikt sterk naar willekeur. ‘

Arjan van der Leeden (ATPI): “Voor mij een perfect congres. Een leerrijke vergadering met goede suppliers die hun visies uiteen zetten. Tevens een inspirerende kennismaking met een mooie stad en dat allemaal op twee dagen: meer moet dat niet zijn. Ik vind het ook erg positief dat we, ook al zijn we op sommige domeinen elkaars concurrenten, zo open over de uitdagingen die de reisbranche nu kent konden spreken. Deze uitdagingen voor de toekomst zijn groot, ik ben ervan overtuigd dat in een gewijzigde vorm de zakenreisagenten deze kunnen doorstaan.”

Wie, wat, waar

  • BTO congres in Bilbao op 14 en 15 november met als thema ‘The Future of the Travel Agency and the relationship suppliers and the indirect travel distributioin’
  • We sliepen een nacht in het uitstekende NH Hesperia Ria de Bilbao, met zicht op het Guggenheim museum
  • Brussels Airlines vloog ons comfortabel naar Bilbao en bracht ons ook weer veilig thuis.
  • Deelnemers: Jan Van Steen, president BTO, (Omnia Travel); Veerle Denaux, vice president BTO (FCM Travel Solutions); Jean François De Mol, vice president BTO (BCD Travel) ; Bernard Tuyttens, secretaris- generaal BTO; Alain De Pauw (HRG); Arjan van der Leeden (ATPI); Tania ter Ossepiantz (Brussels Airport); Olaf Leenders (Amadeus); Patrick Demaerschalk (Alpha card, Amex); Anna Smets (AXA assistance); Bart Geeroms (NMBS Europe) ; Frederic Dechamps (Brussels Airlines)
  • Sprekers: Pascal Struyve, president BATM ( travel managers association) Richard Kelly ( HRG) en Juan Antonio Rodriguez (IATA)

Comments