Aviation, Newsflash

BTO en de GDS distributiekosten AF-KLM: drie op een rij …

Vorige week kondigde AF-KLM de introductie van een distributiekost aan. Niet echt een verrassing na LH en BA, maar de hoogte van de extra charge is toch op zijn minst gulzig te noemen. Met de 3 grote allianties is de toon wel gezet in Europa.  Het nieuw business model met NDC wordt in versneld tempo doorgevoerd. Dit komt wel dichtbij een gecoördineerde actie.

Opvallend is dat een dergelijke disruptie in de markt plaats vindt zonder dat de nodige ict-tools bestaan om het boekingsproces efficiënt te laten verlopen.  Ook AF-KLM lanceert dit zonder dat hun nieuwe platform toegankelijk is. Klanten en de reisdistributie zijn de eerste gedupeerden.

Vreemd toch dat Amadeus het Altea platform, wat NDC compatible is, ontwikkelde voor de LH groep en dat ze voor de reisbureaus pas een oplossing kan aanbieden binnen 18 tot 24 maanden.  Het oude business model brengt teveel op en weer is de reisagent de dupe.

Veel te lang hebben we ons blind gestaard op de extra kost van 16 euro, zonder  erbij stil te staan dat het om veel meer gaat dan enkel deze DCC.  Het wegvallen van de full content verplichting, zijnde gelijke prijzen tussen de distributiekanalen kan op termijn onze credibiliteit bij klanten aantasten. Dit nieuwe model zet de hele prijstransparantie op de helling.  Benieuwd hoe Europa hierop gaat reageren in het kader van de herziening van de code of conduct van de GDS systemen.

DCC komt niet alleen, samen met New Gen ISS (strengere betalingsvoorwaarden)  en One Order (boekingsgegevens bij de airline ipv een PNR in een GDS)  is de oorlog ingezet om de gegevens van klant te bezitten. Voor sommige airlines wordt distributie een stuk van hun core business. Ze vergissen zich, klanten wensen een eerlijke vergelijkingsbasis en dit kan alleen door de distributie gebracht worden. Onze value chain is zoveel rijker dan wat een airline kan aanbieden.

De impact van deze disruptie is vele malen groter dan de invoering van de zero commissie.  Het is een onderdeel van een fundamentele wijziging in het distributielandschap. Er is werk aan de winkel om onze bevoorrechte relatie met klanten te verdedigen.

Jan Van Steen, voorzitter BTO

Comments