Analyse

BTL Lissabon: recordopkomst

Van 28 februari tot 4 maart vond in Lissabon de BTL (Bolsa  de Turismo de Lisboa) plaats, de jaarlijkse hoogmis voor al wie iets met toerisme te maken heeft in Portugees sprekende landen en ver daarbuiten. Als gastland werd dit jaar Marokko gekozen. Deze dertigste uitgave van de belangrijkste toeristische beurs in Portugal trok meer dan 80.000 bezoekers. Traditiegetrouw zijn de eerste dagen voorbehouden voor professionals, terwijl vanaf vrijdagavond en het weekeinde ook het grote publiek welkom is.

Innovatie

De cijfers die BTL dit jaar kan voorleggen zijn impressionant: 42 internationale bestemmingen, 1300 exposanten (200 meer dan vorig jaar, + 8%), 20 start-ups (nieuw!), 400 buyers en in totaal 1500 professionals. “Toerisme is een belangrijke motor van de nationale economie,” zei Fatima Vila Maior, directeur van de Feiras de Lisboa. “Hier kunnen aanbieders, klanten en publiek mekaar ontmoeten in een informele en interactieve sfeer. We moeten klaar zijn voor morgen: innovatie is meer dan ooit een must.” BTL heeft dat duidelijk begrepen. Zo kregen voor de eerste keer 20 startende bedrijfjes de kans om zich te presenteren, werd een job-markt georganiseerd en was er het BTL-Lab waar 10 bedrijven recente ontwikkelingen op technologisch vlak demonstreerden.”

Avontuur en natuur

Uiteraard was Portugal prominent aanwezig met verschillende regio’s en overzeese bestemmingen zoals Madeira, de Azoren, de Kaapverdische eilanden, Angola en Brazilië. Bij de niet-Portugese bestemmingen kwamen vooral Spaanssprekende landen aan bod maar ook de rest van de wereld met Japan, India, Indonesië en Zuid-Afrika op kop. Algemene trend is dat de focus meer op beleving, avontuur en natuur wordt gelegd, dan op puur strandplezier. Bestemmingen in het gebied rond de Douro, de Alentejo, de Azoren en midden Portugal, winnen elk jaar aan populariteit. Ook het hotelaanbod sluit bij die trend aan met opvallend veel wellness en avontuurlijke activiteiten (hiking, watersport of bergbeklimmen).

Meer spreiding

De onstabiele politieke situatie in een aantal landen heeft ook het toerisme in Portugal positief beïnvloed. “Sinds 2011 kennen we elk jaar een groei tussen 7 en 10%,” zegt Joao Rodeia, verantwoordelijke van Turismo de Portugal in België en Luxemburg. “Toch hebben wij minder van de situatie geprofiteerd dan bijvoorbeeld Spanje. Ik zie daar twee redenen voor. Zo zijn we geen typisch all-in land, waardoor klanten die Turkije of landen in Noord-Afrika links lieten liggen, niet naar ons kwamen en bovendien zitten onze hotels in de bekende regio’s redelijk vol tijdens het zomerseizoen. De regio Lissabon is nog altijd onze topbestemming met 35% van de toeristen, gevolgd door de Algarve met 22%. We merken wel een stijgende belangstelling voor bestemmingen in het noorden en centrum. Daarom willen me meer promotie maken voor een ‘andere manier’ van vakantie dan strand en zee. Ik denk aan fietsvakanties, wandeltochten, natuurbeleving of sportieve uitdagingen. Op die manier spreiden we het publiek over het hele land en trekken we ook meer jongeren aan.”

Belgen vind je overal

Vorig jaar boekten 258.000 Belgen een vakantie in Portugal, goed voor 881.000 overnachtingen. “Opvallend is dat je Belgen in al onze regio’s tegenkomt,” lacht Joao Rodeia. “Ze kiezen zowel voor noord als zuid, voor strand en natuur, voor Madeira en de Azoren. Globaal kiezen meer Nederlandstaligen dan Franstaligen voor Portugal, al komt de balans meer in evenwicht. Daar hebben de 3 bestemmingen die door Ryanair vanuit Charleroi worden bediend, zeker iets mee te maken.”

TAP houdt stand

In de snel wijzigende luchtvaartwereld houdt TAP, de nationale Portugese luchtvaartmaatschappij, goed stand. “Dat we deel uitmaken van de Star Alliance groep, helpt ons,” zegt Etienhe Mota,  account manager voor TAP binnen Aviareps. “Maar we proberen ook onze eigenheid te behouden met een persoonlijke service voor een faire prijs. Onze grootste troef is Lissabon als hub naar Brazilië en het zuiden van de Verenigde Staten. Vanuit Brussel biedt TAP vier vluchten per dag naar Lissabon aan tijdens het zomerseizoen, drie vluchten in de winter. De maatschappij blijft ook investeren in nieuwe toestellen en heeft pas een aantal A319’s in dienst genomen.”

Stemmen van Belgische buyers

De belangrijkste Belgische TO’s stuurden hun vertegenwoordigers. We laten er enkelen aan het woord.

Carmen  Van den Bossche, managing director Caractère: “Dit is misschien niet de grootste beurs, maar voor ons een heel belangrijke. Ik zoek vooral beleving en cultuur. Dan zit je goed in Portugal. Er is nog zoveel te ontdekken. Zo ga ik op verkenning voor een ‘megalieten tour’. Het klopt ook dat het eco-aspect steeds aan belang wint. Mensen zoeken rust in de natuur, zonder dat ze luxe en comfort moeten opgeven. Ik heb in elk geval veel ideeën opgedaan die een goede basis vormen voor de volgende jaren.”

Christine Feyaerts, sales director van F4R Spaces, moest ook een welgevulde agenda afwerken. “Ik vertegenwoordig vooral hotels en zoek mogelijkheden voor het MICE-gebeuren. Momenteel sta ik sterk in Griekenland en Marokko maar wil mijn activiteiten uitbreiden naar Portugal. Ik heb veel en belangrijke contacten kunnen leggen. Deze beurzen zijn er om de weg voor te bereiden, de concrete follow-up moet later komen.”

Dirk De Waegeneire, managing director Adagio is ook een vaste gast in Lissabon. “Wij zijn gespecialiseerd in Portugees sprekende landen, ” zegt hij. “Dan is dit de place to be. Belangrijk is dat we hier de banden met onze bestaande leveranciers kunnen aanhalen en nieuwe ideeën kunnen opdoen. Als ik alles wat ik heb gezien en genoteerd ook moet uitvoeren, dan ben ik nog wel een aantal maanden bezig (lacht). Een aantal mogelijkheden voor watersport vond ik zeer interessant en daar gaan we zeker iets mee doen.”

Griet Esselens, managing director van Motivart zocht en vond ideeën voor incentives. “Leuk was dat de minder bekende regio’s van Portugal hier massaal aanwezig waren. Ik denk BV aan de Alentejo of Aveiro. Streken die ook makkelijk te bereiken zijn met het vliegtuig. Aveiro profileert zich als het Venetië van Portugal. Misschien is het goed dat we het echte Venetië even gerust laten en hier nieuwe horizonten ontdekken. Wat mijn klanten willen is een combinatie van rust, cultuur, avontuur en gastronomie. Portugal heeft het allemaal.”

Facts

* BTL vond plaats van 28 februari t/m 4 maart  in de Feira de Lisboa, waar het 35.000 m2, verdeeld over vier paviljoenen, in beslag nam.
* We vlogen comfortabel in de nieuwe A319 van TAP
* 2 nachten sliepen we  in het viersterrenhotel Turim Avenida Liberdade.

Rob Jans, senior reporter Travel Magazine

Comments