Aviation

Brussels Airlines vond al voor ruim 50.000 reizigers een oplossing

Voor meer dan 50.000 van de 63.000 reizigers die getroffen zijn door de pilotenstaking bij Brussels Airlines, is een oplossing gevonden. “We doen er alles aan om ook de andere reizigers te bereiken”, zegt woordvoerster Kim Daenen, die klanten van de maatschappij aanraadt om niet naar de luchthaven te komen maandag. Uit onvrede met hun verloning en een gebrek aan respect leggen de piloten van Brussels Airlines maandag en woensdag het werk neer, zo lieten ze zaterdag nog eens blijken met een open brief. Daardoor worden meer dan 400 vluchten geschrapt, en dus moest de luchtvaartmaatschappij op zoek naar een oplossing voor de 63.000 getroffen reizigers. Die kregen de keuze: hun ticket volledig laten terugbetalen of hun vlucht laten omboeken. Dat is intussen al gebeurd voor meer dan 50.000 van de 63.000 reizigers. Er zijn vijf callcenters geopend die maximaal bevolkt zijn om alle mensen te kunnen bereiken. Volgens CD&V-politicus en oud-staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe spelen de piloten door hun actie met vuur. “Ze riskeren hun job niet, maar brengen die van het ander personeel in gevaar”. “De piloten moeten solidariteit opbrengen met de rest van het personeel”, zei hij zondag. Schouppe merkt op dat de eisen van de piloten aanvankelijk enkel financieel waren. Toen daar zware kritiek op kwam van de publieke opinie hebben ze een zekere bocht genomen en wezen ze op de werkdruk. “Maar dat geldt ook voor het cabinepersoneel en het andere personeel van de luchtvaartmaatschappij”, stelt Schouppe, die de piloten verwijt vanuit een corporatistische reflex te reageren. Bovendien riskeren ze hun job niet, omdat ze weten dat ze gemakkelijk elders aan de bak kunnen komen. Ze brengen wel de job van de 85 procent ander personeel in gevaar, aangezien dat personeel gemakkelijk vervangbaar is.”