Aviation

Brussels Airlines vervangt oudste A330’s door jongere exemplaren

Brussels Airlines vervangt, zoals eerder aangekondigd, de komende twee jaar zeven van zijn tien Airbus A330 langeafstandsvliegtuigen. Het oudste toestel heeft intussen de vloot verlaten en de eerste twee jongere toestellen zijn operationeel. De vliegtuigen werden door moederbedrijf Lufthansa tweedehands aangekocht bij Cathay Pacific Airways (4) en Singapore Airlines (3) en zijn tussen de zeven en negen jaar oud. Het gaat om A330-300CEO’s met een grotere actieradius dan de huidige Airbus A330-vloot en een hoger maximaal startgewicht dat zorgt voor meer vrachtcapaciteit. Terwijl de huidige toestellen verschillende motortypes hebben, zullen de ‘CEO’-vliegtuigen uitgerust worden met Rolls Royce Trent 700 motoren. Dit motortype dat minder brandstof verbruikt en minder lawaai en CO2-uitstoot, wordt reeds gebruikt bij verschillende andere luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group. De allereerste A330 met staartnummer OO-SFN verliet intussen op 13 november de vloot. In december volgt het toestel met kenletters OO-SFM, gevolgd door OO-SFO, OO-SFY, OO-SFV, OO-SFV, OO-SFW en OO-SFU in de loop van 2019 en 2020. De eerste twee ‘jongere’ toestellen OO-SFC en OO-SFB vliegen sinds juni dit jaar bij Brussels Airlines.