Aviation

Brussels Airlines timmert aan ‘afgeslankte airline’

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de luchtvaart wereldwijd en ook Brussels Airlines ontsnapt daar niet aan. Nadat maandag bekend raakte dat SN zijn vluchten ten vroegste op vrijdag 15 mei hervat, kondigde moederbedrijf Lufthansa dinsdag een ingrijpende afslanking aan. Lufthansa wil 40 van de 763 vliegtuigen van de hand doen, ook bij de dochterbedrijven zoals Brussels Airlines, Eurowings en Austrian Airlines. Het is onduidelijk welke bijkomende maatregelen er nog komen, maar volgens onze informatie werkt Brussels Airlines aan een zwaar afgeslankte versie van de maatschappij die ze tot voor de uitbraak van de coronacrisis was.
Over de inkrimping van de vloot is nog geen beslissing gevallen, zegt woordvoerster Kim Daenen. “Het was al van bij het begin van de coronacrisis duidelijk dat er extra maatregelen nodig zijn om tegen 2022 structureel winstgevend te worden.” Hoe dan ook zal de heropstart gradueel gebeuren.
Omdat de vliegoperaties minstens tot half mei stilliggen, de vaste kosten doorlopen en er geen geen nieuwe boekingen binnenkomen, verliest de Belgische luchtvaartmaatschappij elke dag zowat 3 miljoen euro. Volgens de verwachtingen valt het bedrijf daarom in mei zonder cash. Om het dreigende cashtekort op te vangen vroeg Brussels Airlines al minstens 200 miljoen euro steun aan de federale regering. Mogelijk wordt een reddingsplan opgesteld door de Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse en Belgische overheid.
In afwachting ervan besliste moederbedrijf Lufthansa om de herstructurering van SN te “intensiveren”. Wat dat precies inhoudt, is nog niet duidelijk. Wel wordt een andere dochter, Germanwings (15 toestellen), opgedoekt.
Op zich is dat geen grote verrassing want sinds een crash in 2015 was Germanwings als merknaam grotendeels opgegaan in Eurowings. In de langeafstandsvloot van Lufthansa worden 6 van de 14 A380’s uit de vloot gehaald, verder ook 5 van de 13 B747-400’s, 7 van de 17 A340-600’s en 3 A340-300’s bij Lufthansa Cityline. Ook verdwijnen er 11 A320’s. Bij Eurowings verdwijnen er al zeker 10 A320’s uit de vloot. Het Zwitserse dochterbedrijf SWISS gaat de levering van nieuwe toestellen uitstellen en oudere vliegtuigen sneller uitfaseren.