Aviation

Brussels Airlines schrapt lijndiensten naar Mumbai

Brussels Airlines zet na 6 januari de vluchten van en naar de Indiase metropool stad Mumbai stop. De lijndienst, die in maart 2017 werd gelanceerd, levert volgens de maatschappij niet de verwachte resultaten op. Brussel-Mumbai was de eerste stap voor Brussels Airlines in het verre Azië. De luchtvaartmaatschappij sprong toen in het gat dat was achtergelaten door de verhuis van de Indiase maatschappij Jet Airways van Zaventem naar Amsterdam-Schiphol een jaar eerder. Klanten die een Mumbai-vlucht hadden geboekt na de stopzettingsdatum, krijgen een alternatief aangeboden. Op 6 januari vertrekt de laatste vlucht naar Mumbai, de dag nadien keert het vliegtuig terug naar Brussels Airport. “De bezettingsgraad was in orde, maar de rendabiliteit van de route was niet wat ze moest zijn”, zegt woordvoerster Kim Daenen. Ze wijst erop dat al meermaals is gezegd dat Brussels Airlines alleen kan groeien als de winstgevendheid verbetert. “Dan moet je keuzes maken”, aldus Daenen, “en verbindingen schrappen die niet voldoende presteren.” De vluchtcapaciteit die vrijkomt door het stopzetten van Mumbai, wordt ingezet op Afrika. Dat is al langer de belangrijkste langeafstandsmarkt van Brussel Airlines. Zo zal vanaf januari dagelijks gevlogen worden op Banjul (Gambia) en zullen drie van de zeven vluchten per week naar Dakar (Senegal) rechtstreekse verbindingen in beide richtingen worden. Het interieur van de tien A330-langeafstandsvliegtuigen van Brussels Airlines wordt vernieuwd. Zo komt er voor het eerst een aparte ‘premium economy class’, naast een nieuwe ‘business class’ en een vernieuwde ‘economy class’. Het eerste vliegtuig zal in december klaar zijn. Op de korte afstand komen er eind oktober twee nieuwe bestemmingen bij: de Oekraïense hoofdstad Kiev en de Poolse stad Wroclaw.