Aviation

Brussels Airlines: naar een slankere en rendabelere carrier

Het wordt de komende jaren hoe dan ook een moeilijke evenwichtsoefening voor Brussels Airlines. Vanaf 2022 moet de maatschappij jaarlijks meer dan 160 miljoen euro besparen. Maar tegelijk wil men niet teveel aan het netwerk, bestemmingen en service-niveau inbinden. De directie van SN stelde deze morgen het besparingsplan voor aan de vakbonden op een bijzondere ondernemingsraad. De kostenbesparingsdoelstelling werd vastgelegd in het kader van het toekomstplan ‘Reboot’. Volgens dat plan zal Brussels Airlines de komende jaren evolueren naar een kleinere, maar meer winstgevende maatschappij. Het doel is om tegen 2022 een winstmarge van minstens 8% te bereiken, waarna er weer aan groei zou kunnen worden gedacht.
De kosten van Brussels Airlines bedroegen vorig jaar net geen 1,6 miljard euro. Vergeleken met dat cijfer komt het dus neer op een kostenbesparing van ongeveer 10%. De voorbije jaren was de maatschappij nauwelijks winstgevend. En ook dit jaar zit winst er waarschijnlijk niet in, zeker niet na het faillissement van Thomas Cook. Het wegvallen van de touroperator kost Brussels Airlines, dat het leeuwendeel van de reizigers van de touroperator vervoerde, meer dan 12 miljoen euro. Bij Brussels Airlines werken momenteel zo’n 4.200 mensen. De komende maanden en jaren zal er departement per departement bekeken worden welke kostenbesparende maatregelen mogelijk zijn. Daarom is het volgens SN op dit moment niet mogelijk te zeggen hoeveel jobs er zouden moeten verdwijnen. De directie engageert zich wel om banenverlies zoveel mogelijk op te vangen via vrijwillige vertrekken, al zijn ontslagen ook niet volledig uitgesloten.