Aviation

Brussels Airlines excuseert zich bij reizigers en wil maandag opnieuw onderhandelen met piloten

“Sociaal overleg blijft een prioriteit voor Brussels Airlines”, dat liet de directie vrijdagnamiddag weten tijdens een persconferentie. De piloten van de luchtvaartmaatschappij zullen maandag en woensdag het werk neerleggen. Ze onderhandelden al lang over meer loon, een betere balans tussen werk en privéleven en hun pensioen. Christina Foerster, ceo van Brussels Airlines, verontschuldigt zich voor de staking bij de 70.000 getroffen reizigers en zegt dat er maandag een nieuw verzoeningsvoorstel op tafel komt, maar ze zegt er meteen bij dat er weinig financiële marge is. De staking zou ongeveer 10 miljoen euro kosten aan het bedrijf. “Spijtig voor een bedrijf dat vorig jaar vijftien miljoen euro winst maakte”, aldus de directie. Ook bij de rest van het personeel heerst er ongerustheid. Brussels Airlines is volledig in handen van Lufthansa, die laat Brussels Airlines onderbrengen bij Eurowings, de lagenkostendivisie van Lufthansa Group. Personeel is ongerust dat Brussels Airlines op termijn zal verdwijnen ten koste van Eurowings. De directie belooft tegen “eind juni” een concreet plan voor te stellen. Naar aanleiding van de staking verklaarde een woordvoerder van Lufthansa dat “als een luchtvaartmaatschappij niet de juiste kostenpositie heeft, daar ook geen grote investeringen verwacht moeten worden”. De directie van Brussels Airlines zegt dat het de bedoeling is dat de maatschappij “groeit binnen de Eurowings-groep”, maar herhaalt ook dat “de kosten ingeperkt moeten worden”. Door de geplande pilotenactie op maandag en woensdag worden meer dan 400 vluchten van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines geschrapt. Dat levert heel wat onzekerheid op voor passagiers die al een ticket geboekt hebben. Reden voor paniek is er weliswaar niet, Brussels Airlines doet er – naar eigen zeggen – alles aan om passagiers aan een vlucht te helpen. Een vlucht omboeken naar een later tijdstip behoort tot de opties en is bovendien kosteloos. Daarvoor volstaat een telefoontje naar het callcenter van Brussels Airlines op het nummer 0902 51600 dat de klok rond beschikbaar zou moeten zijn. Helaas moet u wel wat geduld uitoefenen, het callcenter wordt op dit moment bestookt door duizenden oproepen en is overbelast. Hou er ook rekening mee dat infolijnen van Brussels Airlines kunnen verschillen per land. Voor een volledige lijst van contactgegevens surft u best naar brusselsairlines.com.