Aviation

Britse regering sluit deal om Flybe te redden

De Britse regering heeft een reddingsplan goedgekeurd voor de in moeilijkheden verkerende regionale luchtvaartmaatschappij Flybe. De ministers kwamen overeen om een aflossingsplan goed te keuren dat de belastingschuld van Flybe moet verlichten. De schuld wordt op ruim 100 miljoen pond geraamd. Ondertussen zijn de eigenaars van het bedrijf, waaronder Virgin Atlantic en Stobart Group, overeengekomen om meer geld in de verliesgevende luchtvaartmaatschappij te pompen. Voor de circa acht miljoen passagiers die elk jaar met Flybe vliegen moet dit een hele opluchting zijn. Willie Walsh, ceo van IAG (British Airways, Aer Lingus, e.a.), spreekt over misbruik van openbare middelen. In een brief aan transportsecretaris Grant Shapps vraagt Walsh zich af waarom de belastingbetaler moet opdraaien voor het wanbeheer van de luchtvaartmaatschappij. Hij wijst erop dat een van Flybe’s grootste aandeelhouders, Virgin Atlantic, voor een deel in handen is van het Amerikaanse Delta Air Lines, een van ’s werelds grootste en meest winstgevende luchtvaartmaatschappijen. Flybe bedient tientallen binnenlandse routes die niet door andere luchtvaartmaatschappijen worden gevlogen, waardoor het de grootste regionale luchtvaartmaatschappij van Europa is. Met de deal krijgt Flybe een vrijstelling voor het betalen van de luchtvaartpassagiersheffing (APD) op haar binnenlandse diensten voor drie jaar, en dat voor een totaalbedrag van ongeveer 100 miljoen pond. Volgens de EU-regels mogen lidstaten geen onderscheid maken tussen binnenlandse vluchten en vluchten tussen EU-landen omdat zij het blok als één enkele luchtvaartmarkt beschouwen. Het toepassen van een lager tarief voor binnenlandse vluchten is volgens de EU-regelgeving illegale staatssteun. Maar zoals bekend stapt het Verenigd Koninkrijk weldra uit de EU.