Cruise

Bouw Icon of the Seas in full swing

Hoewel Royal Caribbean International nog maar weinig details heeft vrijgegeven over Icon of Seas, schiet de bouw van het resortschip op de Meyer Turku-werf in Finland goed op. Onlangs werden de LNG-tanks geïnstalleerd. Icon wordt daarmee het eerste schip van de rederij dat wordt aangedreven door vloeibaar aardgas. Het eerste schip van de revolutionaire scheepsklasse komt in de herfst van 2023 in de vaart. Zusterschepen zijn gepland voor 2025 en 2026.

De voordelen van LNG ten opzichte van scheepsdiesel zijn de energiezuinigheid waardoor het brandstofverbruik daalt en de vermindering van de emissies. LNG wordt vandaag beschouwd als de minst vervuilende fossiele brandstof. Ze bevat vrijwel geen zwaveldioxide en fijnstof en zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van stikstofoxiden. De lancering van deze nieuwe scheepsklasse past in de algemene doelstelling van de Royal Caribbean Group om op termijn volledig emissievrij te worden.

De tanks wegen 370 ton en zijn 27 meter lang. Volgens de rederij gaat het om de grootste LNG-reservoirs die ooit zijn geleverd in de cruise-industrie. Daarnaast zal Icon of the Seas beschikken over walstroomaansluitingen zodat het schip op de bestemmingen emissievrij kan worden aangesloten op het landnet. Icon wordt tevens uitgerust met warmteterugwinningssystemen. Deze laten toe de warmte van de motoren te hergebruiken als energie.

De Icon Class-schepen zullen een capaciteit hebben van 5.600 passagiers. Meer details zal Royal Caribbean de volgende maanden publiceren. De rederij belooft alvast dat de schepen ‘golven zullen maken met een mix van innovaties en avontuurlijke cruises die nog nooit eerder zijn gezien.”

© foto Royal Caribbean International

Comments