Analyse

BIT Milaan: 40ste verjaardag

Sedert 4 jaar is de Borsa Internazionale del Turismo, kortweg BIT, terug in de centraalgelegen FieraMilanoCity in hartje Milaan. Vorige week tekenden zo’n 1100 standhouders komende uit zo’n 100 landen present op de 40ste editie met 1 publieksdag (op zondag) en 2 vakdagen met een totaal aan 43 000 bezoekers waarvan 600 buyers uit 65 landen. Vier themathische insteken vormden het geheel van de beurs, met name ‘A bit of taste’, ‘I love Wedding’, ‘BIT 4 Job’, en ‘BE Tech’. Jaar na jaar groeit het toerisme in en naar Italië.

Door Robrecht Willaert

Tijdens de periode januari-oktober 2019 was er een stijging van 2,2% t.o.v. 2018 met 84,4 miljoen internationale reizigers goed voor 361 miljoen overnachtingen (+4,4%) en een totaal uitgaven van zo’n 40 miljard euro. Ondanks de moeilijke geopolitieke situatie en de problemen rond het coronavirus (voornamelijk Chinese toeristen die deze winter en lente weliswaar minder reizen maar nu bijna helemaal weg zijn) gaat de UNWTO ervan uit dat de groei zal aanhouden.

De Belgische inbreng was, in tegenstelling met jaren geleden, eerder bescheiden, buiten enkele professionals die vooral met kleine thematische groepen werken op regio’s zoals de Dolomieten en Puglia. Zeker na de val van de muur en de massale ‘entrée en scène’ van diverse lowcost carriers, is de Italiaanse toeristische markt enorm aan het diversifiëren. Behalve de klassieke stranden en culturele citytrips, overladen met de gebruikelijke historische rondleidingen, zijn het agritoerisme, actieve producten en de gastro-oenologische ontdekkingen meer dan ooit populair bij de Europese reisagenten, zonder daarbij de nieuwe markten uit Oost-Europa, Rusland en Zuid-Amerika te vergeten.


Wat de Italiaanse regio’s betreft, is Lombardije met Milaan en Verona als speerpunten een van de rijkste provincies van Italië met een koopkracht die ver boven het gemiddelde van de Europese Unie ligt.
Opvallend op deze beurs is de samenwerking tussen de industrie en de jonge afgestudeerden. Zo tekenden diverse hotelketens present met een standje (+tafel) om jonge afgestudeerden en oudere kandidaten te interviewen met het oog op een eventuele job. “Een geslaagd experiment” volgens de BIT-directie, die ieder jaar meer bedrijven en jonge kandidaten naar de beurs brengt.

 

De volgende editie van BITMilano op de FieraMilanoCity gaat door volgend jaar van 7 tot 9 februari.

Comments