Analyse

#BETravelCongres: congres met ‘meerwaarde’

Vorige week verzamelde de VVR (Vereniging Vlaamse Reisbureaus) zo’n 140 reisprofessionals voor het #BETravelCongres in Nantes, zowat de creatieve hoofdstad van Frankrijk. Gedurende vier dagen stond alles in het teken van het centrale thema “mijn klant, mijn reisbureau, mijn meerwaarde”. De sprekers en de workshops werden in functie van dit thema gekozen. Voor het eerst profileerde het VVR-congres, onder impuls van VVR CEO Koen van den Bosch, zich onder de naam #BETravelCongres als een open congres voor de hele sector. Zo waren ook vertegenwoordigers van andere vakverenigingen present, zoals ABTO (Luc Coussement, voorzitter) en UPAV (Anne-Sophie Snyers, general secretary). Andere opvallende nieuwigheid was de aanwezigheid, en dat voor het eerst, van het TUI distributieteam, o.l.v. Thierry Coppejans, en de TUI general manager Dirk Van Holsbeke. TUI was tevens de sponsor van het afsluitende galadiner op de magnifieke site van Les Machines de l’île. De andere hoofdsponsors waren Atout France als bestemmingspartner, Brussels Airport, Ebury, Silverjet, Voyages-sncf.eu, Sunny Cars en Touring.

Het congres opende donderdag in de rooftop bar Le Nid. ’s Avonds nam de VVR de reisprofessionals mee op een dinner cruise op de Erdre. Op vrijdag werd een ganse dag vergaderd in het CCO centrum in de Tour Bretagne, gevolgd door een begeleid bezoek van de stad Nantes. Op zaterdag stonden opnieuw enkele topsprekers op het programma, deze keer in de HAB Galerie op het Île de Nantes, waarna Atout France en Pays de la Loire het gezelschap meenamen op enkele excursies in de regio. Opvallend was dat, naast het netwerking-gebeuren tijdens de vergaderingen en excursies in de regio, het congres echt focuste op een inspirerende inhoud met praktische ‘tips & tricks’ voor de reisagent.

Topsprekers & praktische workshops

Het is duidelijk dat de VVR alles uit de kast haalde om een resem topsprekers te strikken voor het #BETravelCongres. Het format en de oriëntering van de presentaties zorgde voor de nodige interactie tussen de sprekers en de deelnemers en zette voortdurend aan tot nadenken.

TM hoofdredacteur Robrecht Willaert mocht het congres op gang trappen met zijn presentatie over de toekomst van de reisindustrie in tijden waarin artificiële intelligentie en concepten als VR-reizen, Blockchain en andere technologische trends razendsnel op ons afkomen.

De academische kijk van Robrecht werd vervolgens prima geconcretiseerd door Jan Peeters van Travel360°, die het had over ‘The Tipping Point Year’. Met andere woorden: wie maakt de shift, en wie blijft achter? Want, zo zou later blijken, vandaag zijn het niet de grote vissen die de kleine opeten, maar het zijn de snelle vissen die de trage vissen opeten.

Hans Smellinckx (t-groep) gaf een vooruitstrevende kijk op digitale transformatie en marketing. Hans was kritisch en zette misschien nog het meeste van al aan tot nadenken. Hij had een belangrijke boodschap voor de reisagenten: “get yourself in safety!”

Noemenswaardig zijn ook de praktische workshops tijdens het #BETravelCongres, waar de reisagenten misschien nog het meeste konden uit leren. Marjolein Bongers zorgde voor een praktische Instagram-cursus, Pieter Weymans voor een introductie Google Analytics en Janne Gheysen hammerde op het belang van Google formulieren als middel naar meer klanttevredenheid.

‘The Day after tomorrow’

Tijdens de laatste dag van het #BETravelCongres was het uitkijken naar de komst van An Verstraete (Businesslab, 5 niveaus van klantbeleving) en Rik Vera (nexxworks, extreme klantgerichtheid in de Day after Tomorrow). We halen er enkele interessante quotes bij.

An Verstraete (Businesslab):

  • Verkoop als reisagent eerst jezelf en daarna pas de reis!
  • Klantgerichtheid is: frustraties wegnemen bij je klant.
  • Komen de klanten naar jou… of ga jij naar klanten?
  • Blijf in de picture gedurende de hele customer journey. Niet alleen bij het boeken. Zorg voor voldoende contactmomenten tussen het moment van boeken en de afreis.
  • Kijk kritisch naar de kwaliteit van je producten en het niveau van beleving en comfort.
  • Hoe snel kan jij reageren op een offerte-aanvraag? Hoe vervelend is het voor je klant als hij moet wachten?
  • Wat doe je als reisagent om de zintuiglijke ervaring van je klant te bevorderen? Geuren uit Bali, een koffietje met bonen uit Sao Tomé?
  • Een bepaalde standaard in service naar je klant moet je volhouden om de continuïteit te vrijwaren. Zorg voor kleine attenties die naast de reis ook je service uniek maken.
  • Zet je persoonlijke touch opnieuw in de verf, durf je te profileren zoals je echt bent, ook al is daar een hoekje af. Mensen houden ervan!

Rik Vera (nexxworks):

  • In the new world, it is not the big fish which eats the small fish, it’s the fast fish which eats the slow fish.
  • Innovatie is niet alles weggooien! Innovatie is vertrekken vanuit de basiselementen en daarmee alles opnieuw opbouwen.
  • Tracht als reisagent te zijn waar je klanten zich bevinden. Ook op sociale media!
  • Find a red ocean: er lopen nog altijd heel wat gefrustreerde klanten rond in de reisbranche!
  • Maak op een slimme manier gebruik van je klant. Dankzij de kracht van verbonden netwerken wordt hij de sales en marketing van je bedrijf!
  • Deel jullie ervaringen als reisagent onderling, om zelf een snelle vis te worden!
  • De manier waarop jij je klant kent is vandaag veel belangrijker dan de pure productkennis.
  • Dwing je klant niet in een bepaalde reiservaring.
  • Volg specifieke hashtags op sociale media als research van wat er leeft bij de klant.
  • Klanten nemen beslissingen op basis van emoties. Tracht verdriet, afkeer, woede en angst bijgevolg niet te triggeren.
  • Digitalisering zal er voor zorgen dat wij als mens enkel nog het fijne werk zullen mogen doen: glimlachen!

Uitreiking ‘Den Tone’

Net voor het begin van de gala-avond werd voor de 14de keer ‘Den Tone’, de trofee voor reisfiguren met een grote verdienste ten aanzien van de VVR, uitgereikt door Antoon Van Eeckhout, de stichter en huidig penningmeester van de VVR. De trofee, een kunstwerk van keramiste Sabine Deroo uit Gent, ging dit jaar naar vader en dochter Bart en Fien De Baere, respectievelijk secretaris-generaal en office manager van de VVR.

Het congres in één krachtige zin

Benieuwd wat de deelnemende reisagenten, sponsors en organisatoren er zelf van vonden? TM vroeg hem om #BETravelCongres in één sterke quote te omschrijven. Hun antwoorden lees je hier.

Koen van den Bosch (CEO VVR): “Om op basis van een rijk verleden een vernieuwde toekomst te bouwen met als ingrediënten content, networking en fun met boeiende positieve mensen, kon Nantes geen betere congres-gaststad zijn. De open #BETravelCongres geest heeft volgens mij gewerkt en ik durf dus enkel te hopen dat iedereen er volop van genoten heeft en heel wat heeft opgestoken om zo met een pak nieuwe energie en ideeën aan de slag te kunnen. Ik wil dan ook van de gelegenheid gebruik maken om iedereen nog eens extra te bedanken. Het VVR-team, de voltallige Raad van Bestuur, de sponsors zonder wiens hulp dergelijk project niet te realiseren is, de sprekers en last but not least, de enthousiaste deelnemers.”

Annick Heirman (Sunny Cars): “Het VVR Congres in Nantes was niet alleen heel geslaagd, positief en leerrijk, maar voornamelijk enorm inspirerend zowel dankzij enkele topsprekers alsook dankzij de mooie mix van deelnemers. Sunny Cars keerde dan ook tevreden, met de nodige dosis extra kennis en nog beter gewapend voor de toekomst huiswaarts. Wij zijn blij te hebben mogen bijdragen aan dit topcongres! Voor herhaling vatbaar…”

Gisèle Jamin (Atout France): “Bijzonder tevreden dat de Belgische reisprofessionals onder de indruk waren van de bestemming. Nantes en zijn omgeving bieden talrijke mogelijkheden voor culturele programma’s, natuurlijke escapades en gastronomische hoogstandjes. Bovendien is de stand en de regio vlot bereikbaar vanuit België.”

Kathleen De Sutter (Europareizen): “Jong, dynamisch en fris!  Dat de VVR aan een échte revival begonnen is, hebben ze in Nantes bewezen. Een memorabel congres door zijn inhoud en originele locatie.”

Wim David (Silverjet): “Wie Nantes verliet zonder nieuwe contacten, inzichten, inspiratie,… kan nog altijd voor de Rode Duivels supporteren!”

Thierry Coppejans (TUI): “Voor TUI was het meteen een zeer geslaagd VVR-congres met een mooie mix van inspirerende sprekers, netwerkmomenten en ook tijd om Nantes te ontdekken. Hét ideale moment waarin we ons engagement konden onderstrepen om samen met de beroepsverenigingen de sector verder te professionaliseren.”

Paul Geyssens (regional president Uniglobe): “Voor mij was het congres en de centrale rol van de reisagent een openbaring. Interessant! Ik herinner mij vooral de uitspraak van Robrecht over het belang van de data-info, morgen belangrijker dan een gewone financiële portefeuille, en de uitspraak van Jan, “we onderschatten met z’n allen soms te veel de korte termijn en onderschatten vaak de evoluties op lange termijn.”

Antoon van Eeckhout (stichter & huidig penningmeester VVR): “In alle bescheidenheid: het VVR congres was zoals alle vorige: goed georganiseerd, boeiend, leerrijk, maar met één belangrijk bijkomend punt, aangebracht door Koen van den Bosch: openheid ook naar niet-leden.”

Comments