Aviation

Belgocontrol ziet toekomst in luchthavens zonder verkeerstoren

Verkeerstorens op of rond luchthavens hebben wellicht hun langste tijd gekend. De toekomst moet gezocht worden bij de digitale verkeerstoren die nog meer (veiligheids-)voordelen biedt dan de klassieke ‘tower’. In de digitale versie kijkt een luchtverkeersleider niet meer door een raam naar buiten maar ziet hij op een reusachtig scherm een 360-graden beeld waarop alle operaties live te volgen en te sturen zijn. De schermen krijgen de beelden “in real time” door via een beveiligd camerasysteem. Belgocontrol wil de digitale verkeerstorens ook in ons land introduceren, wellicht eerst voor de luchthavens van Charleroi en Luik, later ook voor die van Antwerpen, Oostende en Wevelgem. Brussels Airport zou als laatste aan de beurt komen. Door met camera’s te werken en die beelden door te sturen naar een beveiligde controlekamer, hoef je de operaties ook niet meer dicht bij de luchthaven uit te voeren. De digitale verkeerstoren laat ook toe om meerdere luchthavens tegelijk vanop afstand te controleren. TM Aviation News bracht onlangs met ceo Johan Decuyper van Belgocontrol een bezoek aan Hungarocontrol, de Hongaarse luchtverkeersleiding die al bijna een jaar de zogenoemde digitale verkeerstoren gebruikt als back-up. Beginnende verkeersleiders worden er nu aan de band opgeleid.