Analyse

Belgische delegatie op 10de editie APG World Connect

Door: Luk De Wilde – aviation reporter

In het prestigieuze Fairmont Hotel in Monaco vond van 31 oktober tot 2 november de 10de editie plaats van APG World Connect, het internationaal luchtvaartcongres dat dit jaar “Connecting with the Airline Customer” als centraal thema had gekozen en daarvoor op ruim 400 deelnemers kon rekenen.

APG of Air Promotion Group, een wereldwijd netwerk van luchtvaartdiensten en in de Benelux vertegenwoordigd door Air Agencies, is hét ontmoetingspunt voor alle belangrijke spelers in de luchtvervoerssector, waaronder grote reisbureaus, luchtvaartmaatschappijen en reis- en luchtvaartprofessionals.

Namens Air Agencies Belgium konden Pascal Van de Moortel (sales & marketing representative) en APG-boardmember Kees-Jan van der Velden (Air Agencies Nederland) rekenen op de aanwezigheid van o.m. Jona Demuysere (airline distribution manager TUI), Ingrid Tahon en Géraldine Demaeseneer (BSCA-luchthaven Charleroi) en Marco van Ieperen, voormalig managing director van Travelport Benelux, en nu head of airline partnerships bij het Tsjechische Kiwi.com.

Tim Clark

Jean Louis Baroux, oprichter en ceo van APG World Connect, wist voor deze feesteditie Tim Clark, ceo en president van luchtvaartmaatschappij Emirates, naar Monaco te halen.

Clark onderstreepte dat luchtvaartmaatschappijen in de toekomst nog meer aandacht zullen moeten schenken aan de passagier. “In alles wat we doen moet de reiziger een centrale plaats bekleden. Enkel dan is er nog ruimte om te ontwikkelen en verder te groeien. De olieprijzen zijn de jongste maanden sterk gestegen. Dat zet elke airline voor grote uitdagingen inzake netwerk- en/of vlootuitbreidingen. Alles moet nu tegen het licht gehouden worden. Maar het reizigerscomfort zal altijd de rode draad vormen.”

In een exclusief gesprek met TM Aviation News zei Tim Clark nog dat Emirates voorlopig geen vluchten naar Brussel plant met de Airbus A380. “We hebben nu twee dagelijkse vluchten met de B777 en dat willen we zo nog een tijdje houden. Met de gestegen olieprijzen is de viermotorige A380 een pak duurder dan de tweemotorige B777. Vòòr 2020 zal de A380 dan ook niet ingezet worden tussen Dubai en Brussels Airport.”

Pieter Bootsma

Nog een opgemerkte spreker was Pieter Bootsma, vp commercial Air France-KLM. “Het is de bedoeling dat we op termijn als airline onze passagiers een complete reiservaring kunnen bieden, inclusief vluchten natuurlijk, maar ook hotelovernachtingen en allerlei activiteiten op hun bestemming”, aldus Bootsma.

De Nederlander pleitte om de distributiesystemen aan te passen aan de snelle veranderingen in het klantgedrag. Hij benadrukte ook de noodzaak om aanwezig te zijn daar waar de reizigers zijn, op de sociale netwerken bijvoorbeeld. “Dat is tegenwoordig een noodzaak als wij onze klanten willen helpen bij het maken van hun keuzes. De klant verwacht dit ook van ons.”

Air France-KLM is al erg proactief bezig met zijn klanten, o.m. met apps, bots, tools, etc. Allemaal met de bedoeling om de reiziger inspiratie en een rijk en gevarieerd aanbod te bieden. Op de langere termijn is het de wens dat Air France – KLM met zijn Skyteam-partners een platform kan creëren om klanten volledige reizen te verkopen, met vervoer, accommodatie, autoverhuur en activiteiten op hun bestemming.