Aviation

Austrian Airlines moet ook de broeksriem aanhalen

Bij Austrian Airlines verdwijnen de komende jaren zo’n 800 van de 7000 banen. Het zusterbedrijf van Brussels Airlines in de Lufthansa Group ziet zich daartoe verplicht, onder meer door de sterke concurrentie van lagekostenmaatschappijen op de luchthaven Wenen. Ook easyJet, LEVEL en Lauda hebben een grote basis op de Oostenrijkse luchthaven. Om de concurrentie aan te kunnen dient Austrian zich aan te passen aan de lage ticketprijzen. En daardoor draait de maatschappij flink verlies. Vanaf 2021 moet er jaarlijks zo’n 90 miljoen euro bespaard worden, onder meer door een verbeterde productiviteit en maatregelen die de efficiëntie verbeteren. Austrian Airlines is wel van plan om vast te houden aan de eigen strategie: goede service bieden en degelijke verbindingen. Eén van de komende maatregelen is dat alle activiteiten van de carrier op de luchthaven van Wenen geconcentreerd worden. Achttien Bombardier Q400’s worden de komende jaren vervangen worden door tien Airbus A320’s. Er zal ook meer worden samengewerkt met Eurowings, eveneens onderdeel van de Lufthansa Group.