Reisindustrie

ATTR: zomer 2019 en reis-intenties 2020

Op woensdag 16 oktober vond bij Bowling Stones in Wemmel het ledenevent van ABTO plaats. Luc Coussement, voorzitter van ABTO, nam er de tijd om de cijfers van de zomer 2019 uit het ABTO Travel Trend Report (ATTR), uitgewerkt in samenwerking met GfK, toe te lichten. Het report – op basis van 850 respondenten – beloofde interessante cijfers, want voor het eerst is het mogelijk om te vergelijken met vorig jaar. Daarnaast gaf Luc ook een preview van de reis-intenties 2020, op basis van de nieuwe trimestriële: GFG – Travel Intentions Report. We delen graag enkele belangrijke resultaten uit het ATTR-onderzoek.

Pakketvakanties in de lift

Vooreerst blijkt dat de boekingsmaand november quasi even belangrijk is als de traditionele boekingsmaand januari. Qua aantal vertrekken winnen de maanden april en juni aan belang t.o.v. de periode juli-september. De top 5 bestemmingen voor de Belgen (zomer 2019) zijn Frankrijk, België, Italië en Spanje. Nederland vervolledigt de top 5. Het is opvallend dat Italië een serieuze sprong voorwaarts maakt (van 7,2% naar 11,5% marktaandeel), en dat ten nadele van Spanje die naar de vierde plaats zakt. Met een stijging van het marktaandeel van 2% (tot 22%) t.o.v. vorig jaar, wint de nummer één Frankrijk ook dit jaar aan populariteit. Bovendien zijn 63% van de reizigers op Frankrijk repeaters. Opvallend: in vergelijking met de zomer van 2018 zitten de pakketvakanties in de lift met 2%-punt. Ook het aandeel van reizigers dat een accommodatie en transport samen boekt, stijgt (3%-punt). Voor de zomer van 2018 boekte 37% van de respondenten zijn vakantie offline. Voor de zomer van 2019 (S19) boekte 38% van de respondenten offline, m.a.w. een kleine stijging. De belangrijkste reden om voor een bepaalde transportpartner te kiezen bleef voor S19 de prijs, gevolgd door een directe verbinding en vervolgens de reputatie van de aanbieder. Het totaal gespendeerde bedrag van het reisgezelschap (accommodatie en transport) steeg van € 2388 in 2018 tot € 2285 in 2019. Qua transportmodi wint vooral coach/bus aan belang (+5%-punt). Leisure-activiteiten en cultuur blijven de belangrijkste activiteiten op vakantie. Opvallend: accommodatie only en B&B’s gaan erop achteruit, half & full board en

all-inclusive winnen aan belang. Qua vertrekluchthaven wint Brussels Airport aan belang (+2%-punt tot 64%), net als Eindhoven (van 2 naar 4 %-punt).

Reis-intenties 2020

ABTO wierp met het Travel Intentions Report, in samenwerking met het Garantiefonds Reizen, een blik op de reis-intenties voor het najaar van 2019 en 2020. Daaruit blijkt dat in augustus van dit jaar nog steeds 46% van de 850 respondenten aangaf om in 2019 nog op reis te willen gaan, ondanks het feit dat ze die reis nog niet geboekt hebben. Wat 2020 betreft, geeft 52% aan dat ze buiten het seizoen op reis willen gaan. Qua bestemmingen staat Europa op één met 66% marktaandeel, gevolgd door Afrika (8%), Amerika (5%) en Azië (4%). 17% weet niet naar welk continent ze op reis willen gaan. Wat de specifieke bestemmingen betreft geeft 15% van de respondenten aan om voor Frankrijk te kiezen, gevolgd door België, Duitsland, Spanje en Marokko. Het maximale gemiddelde budget dat de respondenten willen spenderen voor het hele gezelschap is € 2554 euro (€ 714 gemiddeld per persoon). Tot slot: slechts 20% boekt een reis met een ‘beschermd’ karakter, maar 50% van de respondenten geeft aan garanties en veiligheid heel belangrijk te vinden.

Comments