Analyse, Aviation

Atlantia-groep van familie Benetton moet Alitalia helpen redden

Met het aantrekken van de miljardairsfamilie Benetton, vooral bekend om hun kledingmerk, heeft de saga rond het failliete Alitalia een nieuwe wending genomen. Atlantia, het bedrijf van de Benettons, is ook een belangrijke exploitant van tolwegen en luchthavens in Italië.
De Benettons zijn ook eigenaar van de cateringgroep Autogrill, in ons land bekend als uitbater van onder meer de vestigingen van Starbucks.
Samen met Delta Air Lines is Atlantia door de Italiaanse staatsspoorweg Ferrovie dello Stato (FS) aangetrokken om de noodlijdende luchtvaartmaatschappij van de ondergang te redden. Alitalia stapelt sinds 2002 de verliezen op, virtueel is de maatschappij al ruim anderhalf jaar failliet maar kan men blijven opereren dankzij een overbruggingskrediet van 900 miljoen euro. Bij de Europese Commissie loopt een onderzoek naar wat men noemt ‘verborgen financiële staatssteun’.
De vierde grootste investeerder naast FS, Atlantia en Delta, wordt het Italiaanse ministerie van Economische Zaken dat er voor kiest om eerst een businessplan te laten opstellen om te bepalen welke richting Alitalia uit moet.
In het verleden heeft Atlantia al twee keer geld geïnjecteerd in de luchtvaartmaatschappij. Hoeveel geld er nu ingepompt wordt, is niet bekend. Volgens Italiaanse media nemen FS en Atlantia elk zo’n 35% van het kapitaal voor hun rekening, Delta Air Lines en het ministerie elk 15%.
De anti-establishment Five Star Movement van de Italiaanse vice-premier Luigi Di Maio, die regeert in een populistische coalitie, is eerder al erg kritisch geweest over Atlantia, wiens dochteronderneming Autostrade de leiding had over het onderhoud van de grote hangbrug die vorig jaar in Genua instortte. Bij die ramp kwamen meer dan 40 mensen om het leven.
Mede-vice-premier Matteo Salvini, hoofd van de extreemrechtse Liga, heeft wel al zijn steun uitgesproken voor Atlantia, dat hij omschrijft als “een serieuze industriële partner met een omzet van enkele tientallen miljarden euro’s”.
Alitalia, met ongeveer 11.000 werknemers, verliest ongeveer één miljoen euro per dag. Van de 900 miljoen euro overbruggingskrediet die de Italiaanse overheid in 2017 toestopte, blijft nog slechts 430 miljoen euro over.
De nieuwe eigenaars gaan nu een businessplan uitwerken voor de noodlijdende luchtvaartmaatschappij. Dat kan maanden duren. Naar verwachting zal dit resulteren in het schrappen van honderden arbeidsplaatsen (mogelijk meer dan 1.000), loonvermindering, een kleiner netwerk en minder vliegtuigen. Van het nieuwe bedrijf wordt verwacht dat het zich richt op het stimuleren van langeafstandsvluchten terwijl niet-rendabele routes worden geschrapt.

Luk De Wilde