Analyse

ATF 2019: goede Travex beurs, Vietnam boven

Door Gilbert Roels (senior reporter)

In de Vietnamese havenstad en toeristische topbestemming Halong Bay vond van 14 tot 18 januari de 38ste uitgave van het ASEAN Tourism Forum plaats. Met zoals gewoonlijk tijdens de eerste dagen een aantal conferenties met de nationale toeristische diensten en de bevoegde ministers van de tien ASEAN-landen. En daarna de tweedaagse TRAVEX, de vakbeurs met aanbieders uit de regio en een aantal internationale buyers en media. Organisatoren van dienst waren de Vietnam National Administration for Tourism (VNAT) en TTG Asia Events, dat instond voor de coördinatie van de sellers, buyers en media tijdens Travex. Officiële carrier was Vietnam Airlines, in nauwe samenwerking met de partners van SkyTeam Alliance. Zo vloog Travel Magazine met Qatar Airways via Doha naar Hanoi en konden we genieten van de uitstekende service en perfecte connectie in Doha. De samenwerking tussen VNAT en TTG Asia Events verliep vrij vlot en zorgde in elk geval voor een veel beter geslaagde Travex dan vorig jaar in het Thaise Chiang Mai. Belangrijkste reden daarvoor was dat er gevoelig meer hosted buyers waren uitgenodigd. Zodat de 700 sellers (verspreid over 250 standen) er niet werkloos moesten bijzitten, zoals vorig jaar vaak het geval was. Ook het aantal uitgenodigde toerisme-journalisten lag een stuk hoger dan vorig jaar. Zowat 1200 personen namen deel aan dit ATF. Daarvan 362 uit 53 landen als hosted buyer, ruim honderd meer dan voor de ATF in Chiang Mai vorig jaar. Wat de media betreft waren er 145 journalisten uit 33 landen op de afspraak, meer dan het dubbele van vorig jaar.

Thema van deze ATF was ASEAN, The Power of One. Waarmee men nog maar eens wou focussen op de gehele Zuidoost-Aziatische regio als een globale bestemming op zich.

Vietnam

Waar tijdens elke ATF het grootste deel van de standen wordt ingenomen door aanbieders uit Thailand, was dit voor het eerst sinds mensenheugenis in Halong Bay niet het geval. Niet minder dan negentig Vietnamese aanbieders waren present tegenover een zeventigtal Thaise sellers. Dat Vietnam als bestemming de grootste groei van de ASEAN-landen kent, is een feit. In 2018 telde het land 15,5 miljoen bezoekers, een stijging met 20 procent tegenover 2017. Meteen is het toerisme uitgegroeid tot het belangrijkste economisch product van het land. De Chinezen staan met bijna 5 miljoen bezoekers aan de top, gevolgd door de Koreanen met 3,5 miljoen. Het Belgische aandeel blijft beperkt tot zowat 31.400 bezoekers. Vraag blijft of dit alles niet te snel gaat. Van het kleine havenstadje Halong Bay blijft nog weinig over. Er zijn nu al een vijftigtal hotels, waaronder de mastodont FLC Halong Bay Resort, en men blijft maar bijbouwen. Ook Indonesië doet het goed. Men hoopt dit jaar de kaap van de 20 miljoen bezoekers te halen, wat van het toerisme vanaf 2020 meteen de belangrijkste economische sector van het land zal maken. Cambodja van zijn kant focust dit jaar op een stijging met 12 procent. In 2018 telde men 6,2 miljoen toeristen.

Belgische buyers

Slechts een drietal Belgische buyers bezochten dit jaar het ATF. Van twee van hen kregen we commentaar.

Alain De Backer (Hotelplan): “Het Quang Ninh congrescentrum voldeed aan de vereisten voor een beurs als deze. Voor de ministerconferenties, lunches en diners waren er steeds verplaatsingen met de bus, wat niet zo praktisch was en voor tijdverlies zorgde. Maar het eten met veel Vietnamese specialiteiten was lekker en verzorgd, wat veel goed maakte. Halong heeft nog veel toeristisch potentieel en dat ziet men aan de woonuitbreiding, de in opbouw zijnde hotels, de geplande luchthaven ‘Van Don’ en de zo goed als helemaal afgewerkte nieuwe snelweg naar Hanoi en de luchthaven van de hoofdstad. Thailand en Vietnam zijn de landen met de grootste expansie op dit moment. In Thailand blijven de prijzen van hotels en diensten tamelijk stabiel, in Vietnam noteren we stijgingen. Zelfs bij landen die recent met een crisis te maken kregen zoals Myanmar (politiek) en Indonesië (natuurrampen) blijft de stemming positief en is er een groei van het toerisme. De Vietnamese sellers waren zeer tevreden met deze ATF in eigen land omdat ze zo nieuwe potentiële markten konden bereiken als Canada, Nieuw-Zeeland, India en Oost-Europa.”

Altijd aanwezig, zij het in de loop der jaren in verschillende levens, is het ATF monument Antoine Noens (Easy Tours): “Halong Bay stad… een hele vreemde gewaarwording voor wie de Bay vroeger ervaren heeft. Waarom een bouwwerf laten zien wanneer er in Vietnam zoveel mooiere plaatsen zijn? Ik twijfel eraan of de kopers op deze beurs ooit Halong (stad) zullen promoten bij hun klanten. De nieuwe luchthaven zal ervoor zorgen dat de bedden wel vol geraken en dat er dag-cruises worden verkocht. Want er zijn plannen om de nachtcruises te bestraffen met een overnachting fee van 50 USD per persoon en dus 100 USD per kajuit. Wat duidelijk maakt dat de stakeholders van de Halong Bay hotels iets te zeggen hebben in de pricing policies van de Bay…. Wat wel positief is, zoals in de rest van Vietnam, is de welwilligheid van de vele ‘trainees’ die echt willen leren en weten hoe belangrijk het is om te glimlachen in de hospitality industrie. Een mooi land met toffe bevolking, laat het zo blijven. De organisatie van deze ATF was niet echt honderd procent maar in vergelijking met Hanoi 9 jaar geleden was het honderd procent beter. Jammer ziet men nog buyers die om handtekeningen komen vragen voor dag 2 op dag 1 van de beurs. En jammer dat de sellers daarin trappen. Of willen die ook de handtekeningen laten zien aan diegenen die voor de stand betaalden? Standen die overigens duurder zijn dan die van ITB Asia… hoe kan dat nu?

Volgend jaar staat Brunei op het programma. There we go for a tournée minérale!”

Brunei

Het 39ste ASEAN Tourism Forum vindt volgend jaar van 12 tot 16 januari plaats in Bandar Seri Begawan, de hoofdstad van Brunei, het eerste ASEAN-land van het alfabet. En in 2022 krijgt Cambodja de eer om de 40ste editie te organiseren. Slogan volgend jaar is ASEAN – Together towards a next generation of travel. Het Brunei Tourism Development Department doet voor het Travex secretariaat opnieuw een beroep op de professionele knowhow van TTG Events. Info: www.atfbrunei2020.com.

Comments