Cruise, Newsflash

ATC Cruises en Cruise Plus gaan opnieuw hun eigen weg

ATC Cruises (All Travel Consultants), Cruise Plus en Reizen De Cauwer hebben een herstructurering van hun merkenstrategie doorgevoerd. TCC (Travel & Cruise Company) houdt als overkoepelende naam op te bestaan. Dit laat de afzonderlijke merken/brands (ATC Cruises, Cruise Plus en Reizen De Cauwer) toe om dit nieuwe decennium met nog meer autonomie en slagkracht in te zetten. De bedrijven blijven hun huidige activiteiten onverminderd verderzetten, onder dezelfde bedrijfsnamen en met dezelfde vertrouwde medewerkers.

Volgens ATC Cruises en Cruise Plus zijn er binnen de cruisemarkt de voorbije maanden heel wat verschuivingen gebeurd, een onrechtstreeks gevolg van onder meer het Thomas Cook-verhaal waarbij meerdere reiskantoren, niche-touroperators en ook cruise-aanbieders zich dienden te herorganiseren. De beëindiging van de Travel & Cruise Company is een rechtstreeks gevolg van die verschuivingen.

ATC Cruises en Cruise Plus/Reizen De Cauwer richtten een vijftal jaar geleden de Travel & Cruise Company (TCC) op met Dirk Van Duyse en Ben Scheefhals als gedelegeerd bestuurders. Deze samenwerking had veel positieve elementen, maar zorgde er ook voor dat de afzonderlijke bedrijven een stuk van hun identiteit verloren. In de nieuwe structuur gaan de drie opnieuw hun eigen weg, maar is er volgens Van Duyse en Scheefhals geen sprake van een scheiding. Zij zien het eerder als een verschuiving van een huwelijk naar een lat-relatie. De juridische structuur werd in drie gesplitst, maar het aandeelhouderschap wijzigt niet en her en der zullen we nog vormen van samenwerking zien, onder meer op het vlak van de website.

“Geen enkel van de drie bedrijven doet het slecht. De afzonderlijke ondernemingen willen in de toekomst flexibeler kunnen werken en terugkeren naar hun corebusiness. ATC Cruises wil zich opnieuw volop profileren als een B2B-speler en een motor voor nieuwe cruisers. Cruise Plus richt zich in de B2C-markt naar het absolute luxesegment. Reizen De Cauwer is het klassieke reiskantoor. We kunnen de situatie voor een stuk vergelijken met Royal Caribbean Cruises* waar alles enkele jaren geleden samen moest komen, maar waar men nu toch ook bezig is bepaalde zaken opnieuw te splitsen om de afzonderlijke brands een eigen drive te geven.”

*nvdr: RCCL heeft jarenlang de merken Royal Caribbean International, Celebrity Cruises en Azamara volledig onder eenzelfde dak gebracht. Vandaag zien we dat het cruiseconcern voor elk van de drie merken opnieuw een gescheiden sales- en marketingstructuur in de markt zet. In de Verenigde Staten en Australië functioneerden de drie brands al onafhankelijk van elkaar. In Groot-Brittanië kreeg begin dit jaar elk merk een eigen salesteam.

Comments