Reisindustrie

ASL Fly Executive: dé norm tussen lijnvlucht en privévlucht

© Gerrit Op de Beeck

Hoe de zaken gaan? “Redelijk druk”, zegt Philippe Bodson (56, foto) ons die middag op de tarmac van de Antwerpse luchthaven. “We kunnen het maar net bolwerken.” Deze Limburgse ondernemer en CEO van de ASL Group was al bezig in de booming business van de privé- en zakenvluchten. Sinds 2018 concentreert hij zich ook op ‘grotere capaciteit’, zeg maar de markt tussen de 15 en 50 seats, maar dan in ‘luxueuze uitvoering’. “Luxe zit in ons DNA. Gebruik makend van die expertise, hebben we een Embraer 135 omgebouwd – anders gezegd: veel mooier gemaakt”, lacht Philippe. “Alle plastic details gingen eruit. We introduceerden lederen zitjes en stroomaansluitingen. We verwijderden de overhead bins – dat creëert een beter ruimtegevoel – en we dreven de pitch op. De cabine werd ook super geluidsdempend gemaakt met speciale isolatiematerialen. Kortom: we investeerden 1 miljoen euro extra. In eerste instantie vlogen we vooral charters voor voetbalploegen, automerken, officiële delegaties, enzovoorts. Maar toen stak corona de kop op, en zocht ik een nieuwe toepassingen. Dat resulteerde in het opentrekken van dit ‘product’ tot een lijndienst. Voorheen moest je altijd het ganse toestel nemen, nu kan je per stoel reserveren.”

De formule sloeg aan. In de zomer van 2020 werd een vlucht Brussel-Ibiza opgestart, weliswaar zeer seizoensgebonden, maar de bezetting was +90%. “Hierop voortbouwend starten we deze winter met Antwerpen-Innsbruck, vanaf 15 januari 2022“, zegt Philippe. “En Ibiza – 30 juni tot en met 18 augustus – wordt deze zomer opgetrokken naar twee vluchten per week op woensdag en zaterdag. Uiteraard denken we ook al aan de verdere toekomst. Malaga zou nummer drie kunnen worden, of Marrakech.” Globaal ziet Philippe Bodson drie belangrijke afzetmarkten voor dit type toestel: de high level leisure-bestemmingen, events & beurzen (filmfestivals, kunstbeurzen, voetbaltornooien, enzovoorts) en nieuwe zakenlijnen. “Dat zou bijvoorbeeld Antwerpen-Zürich en Antwerpen-Kopenhagen kunnen zijn”, denkt Philippe hardop. Of hij ook interesse heeft in de historische verbinding Antwerpen-Londen City, die misschien vrij komt nu Air Antwerp haar toestel in Zweden onderbracht? “Spontaan antwoord ik ja, al moet er nog onderzocht worden wat het actuele potentieel is”, aldus Philippe.

ASL Fly Executive is luxueus (Philippe gebruikt het woord VIP niet, maar spreekt steeds over Premium) en kleinschalig. De formule biedt topcatering (via een eigen zusterbedrijf) en champagneservice, en heeft Rituals-producten aan boord. De verplaatsingen gebeuren bovendien erg praktisch, van lounge naar lounge (in Brussel de Protocol Lounge), dus zonder de grote terminals te gebruiken… Dit concept heeft volgens Philippe een enorm potentieel, zeker in deze (post-)corona tijden. “Dit soort vlucht kent zijn gelijke niet in Europa”, weet hij daarover. “Dus gaan we het gestaag uitbouwen. Daarvoor rekenen we op de steun van de reissector want, voor alle duidelijkheid, wij betalen een ‘good old’ commissie uit (lacht). Dat geldt trouwens ook voor reisagenten die klanten hebben voor puur privévluchten, ook dat segment verkopen wij met commissie. Met een aantal reiskantoren hebben we trouwens al beloftevolle contracten getekend.”

Dat het loeihard gaat bij ASL kan Philippe Bodson alleen maar bevestigen. “Alles tezamen hebben we binnenkort 50 toestellen beschikbaar”, zegt hij. “Van eenvoudige vierzitters tot langeafstandsprivéjets. Maar mijn persoonlijke focus gaat naar Fly Executive. Ik denk dat we met dit luchtvaartproduct een zeer interessante niche in handen hebben die we graag verder willen uitbouwen. Connecting Europe in style!”

Robrecht Willaert & Gerrit Op de Beeck

 

Comments