Analyse

ASEAN Tourism Forum 2018 (Chiang Mai, Thailand)

In de Thaise stad Chiang Mai vond van 22 tot 26 januari de 37ste editie van het ASEAN Tourism Forum plaats. Zoals gewoonlijk waren er tijdens de eerste dagen een aantal conferenties met de nationale toeristische diensten en de bevoegde ministers van de tien ASEAN-landen, aangevuld met vertegenwoordigers van Korea, Japan, China en Rusland. Daarna volgde de tweedaagse vakbeurs TRAVEX, met aanbieders uit de regio en een aantal internationale buyers en media. Organisatoren van dienst, met name de Tourism Authority of Thailand (TAT) en het Thai toerisme-ministerie, zorgden voor een degelijk conferentie-gedeelte en een spetterend openings- en sluitingsspektakel. Alleen met de TRAVEX, de travel exchange tussen sellers en buyers, liep het grondig mis. Wat TRAVEX betreft, had de organisatie duidelijk bespaard op hosted buyers, waardoor de verhouding tussen sellers en buyers niet in balans was. Gevolg: lege standen en sellers die tevergeefs op klanten wachten. Vanuit België waren er slechts vier buyers aanwezig, waarvan eentje zelfs niet-hosted. Om het botweg geweigerde Silverjet niet te vergeten.

In totaal telde ATF twaalfhonderd delegates. Daarbij slechts 240 buyers tegenover meer dan 300 sellers, die vaak met meerdere personen aanwezig waren. Een bekende DMC uit Cambodia vertelde ons dat hij duizend dollar betaalde voor een tafeltje in de Cambodia-stand en van de organisatie slechts tien afspraken toegewezen kreeg. Een grotere tafel in de Singapore stand kostte 3000 dollar. Een afzonderlijke basis-stand, zoals die van Burasari, kostte al vlug 4000 dollar. Vraag is dus of de sellers dergelijke bedragen gaan blijven betalen als zij geen garantie krijgen, of onvoldoende, degelijke buyers. Wij en vele anderen kregen de indruk dat het hele ATF-gebeuren vooral een praatshow is voor politici, officials en personeel van NTO‘s. Die samen de helft van de ATF-deelnemers uitmaken. Concrete resultaten? Er wordt al meer dan tien jaar gepraat over de één visum-politiek voor de tien landen. Maar er is nog steeds geen oplossing. En die komt er ook niet zolang dure visum-landen als Vietnam deze geldkraan liever niet willen dichtdraaien.

Belgische buyers

Slechts vier Belgische buyers, waarvan één in Thailand gevestigd, waren aanwezig. Travel Magazine was er als enige BeLux-vakblad, voor het eerst in 25 jaar niet-hosted. Ook over de omslachtige aanmeldingsprocedure waren de Belgische buyers niet te spreken. De Tourisme Authority of Thailand deed als ATF-secretariaat niet alleen erg moeilijk, na de registratie kregen de buyers nog eens een formulier van een Belgisch consultancy bureau om tekst en uitleg te geven.

Michaël Faes (Connections): “Voor mij was de zakelijke zijde van ATF zeer succesvol en mijn afspraken waren nuttig en productief. Van de buyers hoorde ik een ander verhaal. De organisatie van shuttles en lunches kon wel een pak beter. Bij Connections zien we op Zuidoost-Azië een mooie groei van 17%. De extra stoelen van THAI, Cathay en Emirates zorgen natuurlijk voor interessante prijzen en beschikbaarheid. Beste leerlingen van de klas zijn Vietnam (plus 70%) en Indonesië (plus 20%).”

Benilda Rebong (Aseana Travel): “ATF TRAVEX blijft een belangrijk evenement omdat je er veel collega’s ontmoet. Voor mij was deze ATF goed georganiseerd. Ik heb met succes al mijn geplande meetings afgewerkt, wat wellicht tot business zal leiden. Ik heb ook heel wat product-updates meegekregen, en ik ontmoette nieuwe DMC ’s uit de Filippijnen, Laos, Cambodja, Vietnam, Indonesië en Thailand. Ik ontdekte een aantal nieuwe hotels die interessant kunnen zijn voor onze klanten. Het aandeel van de boetiekhotels neemt alsmaar toe, wat belangrijk is voor wie op zoek is naar authentieke vakanties en unieke ervaringen. Sommige sellers beklaagden zich over te weinig afspraken met buyers en een té kalme TRAVEX. TAT moet wel meer inspanningen doen bij de organisatie van een dergelijke beurs.”

Dirk Reynaerts (Dewi Travel): “Ik heb de indruk dat deze editie minder succes kende. Het aantal hosted buyers werd drastisch verminderd en de gezellige drukte zoals vroeger, bleef weg. Blijkbaar vraagt ATF steeds hogere tarieven voor deelname aan de beurs, met als gevolg dat alleen de grotere hotelketens en high-end hotels nog vertegenwoordigd zijn. Veel kleinere boetiekhotels schrappen hun deelname, wat jammer is voor het product dat Dewi Asia Tours, Dewi Travel en onze touroperator Ninamu voorstellen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het bijwonen van dit prestigieuze evenement de moeite loont. Laat ons hopen dat de hoteliers, de DMC ’s, de toeristische federaties, de pers en de buyers deze jaarlijkse gebeurtenis blijven steunen met het prachtige vooruitzicht van een ATF in Halong volgend jaar.”

Alain De Backer (Hotelplan): “Het was een goede keuze om ATF dit jaar in Chiang Mai te laten plaatsvinden, dankzij de bereikbaarheid. De beurs was overzichtelijk, de transfers en accommodatie in orde. De voorwaarden om als buyer gehost te worden, waren strenger en de kosten hoger. De verhouding sellers/buyers was dit jaar niet goed. Normaal moeten er dubbel zoveel buyers als sellers zijn, in Chiang Mai was het omgekeerd. Daarenboven waren de prijzen voor een standplaats een stuk hoger dan in het verleden. Vele sellers stellen zich de vraag of er geen overaanbod aan Azië-gerichte beurzen is: ATF, Thailand Travel Mart Plus, Cambodia Travel Mart, ITB Asia, PATA Travel Mart,…. We hebben vastgesteld dat de grote hotelketens als Accor, Marriott, Melia, Mövenpick en andere heel wat expansieplannen voor Azië hebben. Vooral dan in Thailand, Myanmar en Vietnam. Maar heel wat hotels haakten ook af voor deze ATF wegens de te hoge deelnamekost.”

Antoine Noens (Easytravel): “Uitgenodigd worden voor deze ATF had heel wat voeten in de aarde. Ik had het TRAVEX-secretariaat vooraf om een dertigtal specifieke afspraken gevraagd, maar kreeg er amper tien toegewezen. Daarentegen kreeg ik tien afspraken aan de Filippijnen-stand. Vermits Easytours deze bestemming niet aanbiedt, was dat dus zinloos.”

Thai Airways en Suvarnabhumi

Travel Magazine en de buyers maakten gebruik van Thai Airways International, de officiële ATF carrier, om naar Chiang Mai te vliegen. We waren eensgezind tevreden over de uitstekende service aan boord. Op de Suvarnabhumi luchthaven van Bangkok liep het echter niet zo vlot. De in 2006 geopende luchthaven kan het steeds drukker wordende passagiersverkeer niet meer aan. Suvarnabhumi is na een goeie tien jaar zowel te klein als verouderd. Naar verluidt zijn er plannen voor uitbreiding maar niemand kon ons bevestigen wat en wanneer.

Vietnam

Het 38ste ASEAN Tourism Forum vindt volgend jaar van 14 tot 18 januari plaats in Vietnam, het laatste ASEAN land van het alfabet. Daarna beginnen we opnieuw met de B van Brunei en de C van Cambodja. Na twee edities in Hanoi, opteren de Vietnamezen nu voor de baai van Ha Long, het Unesco-paradepaardje van het land in de noordelijke Quang Ninh provincie. Thema in 2019 wordt “ASEAN – the power of one”. Plaats van actie is het nieuwe Quang Ninh Exhibition of Planning and Expo Center. Gastheer is de Vietnamese nationale dienst voor toerisme. En die doet voor Travex secretariaat beroep op de professionele knowhow van TTG Events, wat wellicht mistoestanden met buyers en media zoals dit jaar zal vermijden. Info: www.atfvietnam2019.com.

Gilbert Roels, senior reporter Travel Magazine

Comments