Analyse

ANVR-Congres: ‘People, Purpose, Passion’

Door Mario De Wilde, senior reporter Travel Magazine

Jaarlijks organiseert ANVR diverse netwerkmomenten voor haar ‘Ondernemers in reizen’, waaronder het ANVR-Congres. Tijdens dit topevent, dat altijd op een buitenlandse bestemming plaatsvindt, wordt een relevant thema vanuit verschillende invalshoeken belicht en is er alle ruimte om te netwerken. Een delegatie van zo’n 200 reisprofessionals uit Nederland (en slechts drie uit België) namen vorige week deel aan de verschillende debatten. Thema dit jaar was ‘people, purpose, passion!’ Opvallend was dat dit jaar gekozen werd voor de minder bekende Portugese regio, tussen Aveiro en Coimbra.

Frank Oostdam: “people, purpose, passion! Essentieel voor een succesvolle toekomst”

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: “Die slogan hebben we heel bewust zo gekozen, omdat deze begrippen essentiële bestanddelen zijn voor een succesvolle toekomst. Deze drie p’s zorgen namelijk voor verbinding. Hoe succesvol je als reisonderneming in de toekomst zal zijn, wordt meer en meer bepaald door de mate waarin jij er als bedrijf in slaagt de juiste (ver)binding met consumenten en klanten, met producten en bestemmingen én ook met je medewerkers tot stand te brengen.” De toespraken en lezingen werden gedurende vier dagen afgewisseld met enkele excursies in omliggende steden.

Warner Rootliep (KLM Cityhopper): “Brexit zal voor langere paspoortcontroles zorgen”

Op Schiphol Airport hadden we een korte babbel met Warner Rootliep, sinds vorig jaar de topman van KLM Cityhopper. Met nog een half jaar te gaan voor de Brexit, is het ook hem koffiedik kijken wat de gevolgen hiervan zullen worden. Rootliep: “Met 17 bestemmingen in Groot-Brittanië is KLM een heel grote speler over de plas. Veel Britse reizigers verkiezen nog steeds Schiphol boven het drukke Heathrow om over te stappen, en dat voor alle vluchten. Eigenlijk worden we door veel Britten nog steeds beschouwd als de derde luchthaven van Londen. Nu hanteren we een regeling dat onze vluchten op Schiphol gemiddeld een halfuur na aankomst weer klaar zijn voor het vertrek. Door de nieuwe en strengere paspoortcontroles zal die tijdslimiet vanaf mei 2019 niet meer kunnen.”

Dirk De Waegeneire (Adagio Tours): “De passie in ons vak is een must”

Dirk De Waegeneire van Adagio Reizen (specialist in Portugal en de Azoren) was een goede luisteraar tijdens de lezingen. Dirk: “Een reeks van goede sprekers deed ons nadenken over people, purpose, passion. Laat me beginnen met Purpose. Waarom zijn we in die business, welk type bedrijf willen we zijn, hoe past wat wij aanbieden in een bredere context van de maatschappij? Het congres gaf een verfrissende verbetering waar we ons vroeger over bogen. Why/What: waarom doen we wat we doen en wat is de relevantie van deze aanpak? Als je de purpose hebt ‘herontdekt’ voor je bedrijf, moet je dat nog gedragen krijgen door al je medewerkers en bij uitbereiding ook je klanten. Verbinden is het sleutelwoord. Geloofwaardigheid en duurzaamheid zijn hier ook uitvoerig aan bod gekomen. Of zoals spreker Ap Diksterhuis onderstreepte dat het wetenschappelijk bewezen is dat reizen goed is voor ons geluk en well-being. De Passion tenslotte blijft belangrijk. Die passie voor het vak is een must en moet aangewakkerd blijven. Kortom, ik heb me goed geamuseerd op dit congres dankzij een reeks excellente sprekers.”

Herman Konings: “Lokale handel herleeft en ook reiskantoren scoren”

Een van de meest opgemerkte sprekers was Herman Konings. De Vlaamse trendwatcher reist de hele wereld rond en op het ANVR-Congres gaf hij mee dat reiskantoren een steeds mooiere toekomst hebben. Konings: “De mensen van vandaag hebben veel minder tijd dan pakweg 25 jaar geleden, maar straks gaan die babyboomers op rust en beschikken die over heel veel tijd en vooral ook geld om te spenderen. Die willen dan niet meer online boeken maar ontvangen worden in een reisbureau. Ze zijn ‘fygitaal’ opgegroeid. Dat menselijke contact en die analoge ervaring mogen geenszins onderschat worden. Het is geen toeval dat de lokale handel herleeft: mensen vinden opnieuw hun weg naar de groenteboer om de hoek. Of ze kloppen weer aan bij een traditioneel reisbureau. Ook het succes van foodtrucks, lokale marktjes en coöperaties valt hierdoor te verklaren. Amazon opent alweer fysieke boekhandels en voor het eerst sinds 2002 hebben opnieuw meer Belgen een reisbureau bezocht. Dus ja, ik ben er zeker van dat het reiskantoor zeker nog een mooie toekomst heeft.”

Harm Kreulen (KLM): “100-jarige met een grote toekomst”

Harm Kreulen (1960) is sinds 2011 directeur KLM Nederland en op de voorjaar van de honderdste verjaardag van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij had hij hoopgevende cijfers op het ANVR-Congres. Keulen: “KLM is de op twee na grootste werkgever in Nederland, we hebben een omzet van 10 miljard, een gezonde cashflow, we investeren 1,2 miljard per jaar of 3 miljoen per dag en hebben een mooie bezetting op onze vliegtuigen van 89%. We zetten ook steeds meer in op schonere, stillere en zuiniger toestellen. Straks openen we op Schiphol een gloednieuwe lounge die tweemaal zo groot zal zijn als de huidige. Het wordt waarlijk een pareltje met een à la carte restaurant, kapperszaak, hotel en nog veel meer faciliteiten. Hopelijk vindt Schiphol de mogelijkheden om oplossingen te vinden voor een uitbreiding. Daarmee zijn alle partijen gediend.”

Mark De Vriendt (Garantiefonds Reizen): “Dit congres levert vaak a-ha momenten op”

Een bijna vaste afspraak op het jaarlijkse ANVR-Congres heeft Mark De Vriendt, general manager van Garantiefonds Reizen. Mark De Vriendt: “Elk jaar slaagt ANVR er in de hele reissector samen te brengen om even uit de dagelijkse werkzaamheden te treden en via boeiende sprekers naar nabije en verdere toekomst te kijken. En ook om aan zelfreflectie te doen. Dat werkt motiverend, je krijgt altijd – bewust of onbewust – tips mee om jezelf of je organisatie te verbeteren. Ook interessant om te horen is telkens hoe deskundigen van buiten de sector denken over de reissector. Dat geeft vaak verrassende a-ha-momenten. Laat dit jaarlijks congres vooral een toonbeeld van sectoreenheid zijn richting de buitenwereld, niet in het minst in de persoon van de charismatische directeur-entertainer Frank Oostdam.”

 

Comments