Analyse

ANVR Congres in Belfast: “Een wereld te winnen”

Het thema van het ANVR-congres, dat van 21 tot en met 24 november in Belfast plaatsvond, was “Een wereld te winnen”. Een fascinerend thema met boeiende sprekers, die de meer dan 200 deelnemers uitnodigden om 4 dagen lang na te denken over de toekomst van de reisbranche. Er is inderdaad nog steeds een wereld te winnen, maar de manier waarop blijkt complexer dan ooit.

Het jaarlijks congres van de beroepsorganisatie van de Nederlandse reisbranche had dit jaar normaal moeten plaatsvinden in India, maar die plannen vielen in maart in het water. Door snel te schakelen, vond de ANVR Tourism Northern Ireland bereid om het congres te hosten. Belfast werd hierdoor de gaststad van het congres. Met zijn harde geschiedenis en hoopvolle toekomst, kon de hoofdstad van Noord-Ierland als geen ander symbool staan voor het centrale congresthema “Een wereld te winnen”.

Door Peter Van Oyen

Drie dimensies

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR en dagvoorzitter tijdens het congres, duidde in zijn welkomstwoord waarom hij en zijn team gekozen hadden voor het integrerende congresthema. Volgens de dagvoorzitter moest je het thema “Een wereld te winnen” zien als een positief en aansporend motto. Er is voor de toeristische industrie nog steeds een wereld te winnen, maar dat kan alleen maar als je die wereld beschermt én koestert. De reiswereld kan hierbij een belangrijke rol spelen. Om die wereld te winnen (en niet te verliezen), moeten we er wel eerst voor zorgen dat de toeristische bestemmingen ook voor toekomstige generaties nog aantrekkelijk zijn. Het eerste deel van het congres stond dan ook in het teken van duurzaamheid en de bestrijding van ‘overtoerisme’.

Daarna werd de dimensie ‘innovatie’ aangesneden. Als de toeristische branche in een veranderende wereld wil overleven, dan zal men zichzelf voortdurend moeten heruitvinden. Enkele goed uitgekozen sprekers zorgden voor inspiratie bij de congresgangers met hun uiteenzettingen over vernieuwende concepten.

Tenslotte ging het congres ook dieper in op het thema werk en privé. De congresgangers werden door de sprekers uitgedaagd om na te denken over het toekomstige werken in de toeristische branche.

Florerende bestemmingen

Het congres werd op gang getrokken door Anna Pollock. Ze zette meteen de toon met inspirerende ‘Food For Thoughts’. Volgens haar moeten we bestemmingen en bezoekers zien als een levend systeem. Dat het voor deze geroemde expert met een zeer lange staat van dienst in het toerisme anders moet, is heel duidelijk. Zo vindt Anna Pollock onder meer dat het toerisme ‘terug naar de basics’ moet en dat een “bestemming alleen maar kan floreren als de gemeenschappen hierdoor versterkt worden.”

‘Overtoerisme’

De volgende sprekers waren Ko Koens en Albert Postma, die verbonden zijn aan Celth (Centre of Expertise leisure, tourism en hospitality), dat ontwikkelingen in de sector signaleert en onderzoekt en samenwerkingen initieert tussen onderwijs en bedrijfsleven. Ko Koens en Albert Postma schreven een belangwekkend rapport “Overtourism? Understanding and managing urban tourism growth beyond perceptions”. Tijdens hun uiteenzetting vroegen de sprekers zich af hoe je toeristen in stedelijke bestemmingen beter kan sturen ten voordele van de lokale bevolking en de toerist zelf.

Briljante mislukkingen

Paul Iske sneed het luik ‘innovatie’ aan. Deze hoogleraar ‘Open Innovation en Business Venturing aan de University School of Business and Economics’ is tevens oprichter en ‘Failure Officer’ van het instituut voor Briljante Mislukkingen. Doel hiervan is begrip kweken voor de complexiteit van innovatie en ondernemen. De spreker heeft naar eigen zeggen één missie: organisaties slimmer, innovatiever en ondernemender maken met als motto ‘slim en leuk buffelen’. Voorwaarde vindt hij wel om de georganiseerde domheid in bedrijven te vermijden.

Tesla van de hotelwereld

Een schoolvoorbeeld van een succesvol nieuw concept in de reisindustrie is CitizenM, een nieuwe hotelketen die spraakmakend was in de hospitality wereld. Co-founder Michael Levie legde uit waarom dit Nederlandse hotelconcept furore maakt in de wereld. Hij gelooft dat het succes te danken is aan het onderscheidend vermogen in een concurrentiële wereld. Zo vindt hij dat je CitizenM zou kunnen zien als de ‘Tesla van de hotelwereld’. Techniek en gebruik van data vormen de rode draad in de CitizenM-beleving. Verder maakt de echte klantbeleving CitizenM zo succesvol. Het gaat volgens Michael Levie om lifestyle, gastvrijheid, ontzorging en het wegnemen van frictie.

Employee Experience Index

Dat de beleving van de klant hand in hand gaat met de beleving van de medewerker, is nog lang niet ingeburgerd. Vaak ontbreekt die balans volkomen in (toeristische) organisaties. Nog steeds wordt er veel tijd, energie en geld in de klant gestoken, terwijl dit ontbreekt op medewerker niveau. De sprekers Marliek Coppens en Jeff Mulder vinden dat dit anders moet. Ze ontwikkelden hiervoor de Employee Experience Index, die volgens Marliek Coppens en Jeff Mulder verklarend en voorspellend kan worden als het gaat om beleving van de medewerkers, verloop en verzuim.

Toekomstgericht inrichten van werk

Marjolein ten Hoonte (directeur arbeidsmarkt en MVO bij Randstad) vroeg zich in haar uiteenzetting af hoe de reissector, met zijn permanente focus op productontwikkeling, omgaat met het inrichten van de werkvloer. Ze hield de congresgangers een spiegel voor hoe men de sector aantrekkelijker kan maken voor de werknemers en hoe men het werk zodanig moet inrichten dat er een balans is tussen werk en privé.

Focus op leiderschap

Al ruim 25 jaar is Luud Berings een zeer succesvol leiderschapsexpert, trainer en coach met klanten over de hele wereld. Hij volgt en verklaart trends in management en leiderschap en geeft hiervan praktische vertalingen aan mensen en organisaties. De organisatoren van het congres vroegen aan deze spreker om samen met de congresgangers na te denken over interactie. Dat leidde tot een levendige tussenkomst met inbreng van de zaal. De congresgangers kregen op die manier beter inzicht in leiderschap en leiding geven.

Filosofie voor de waan van alledag

Het congres werd filosofisch afgesloten met Lammert Kamphuis, docent aan de ‘School of Life’ in Amsterdam. Lammert Kamphuis schreef in 2018 het boek ‘Filosofie van een weergaloos leven’, waarin hij in 18 thema’s laat zien hoe filosofie behulpzaam kan zijn in het alledaagse leven. De filosoof bewees in zijn verhaal op een sprankelende manier dat filosofie inderdaad wel eens nuttig kan zijn in de waan van alledag.

Tijdens het congres werden ook andere tussenkomsten geprogrammeerd dan de klassieke spreekbeurten. Zo mocht studente Lotus van Cooten, Travel Talent 2019, zichzelf komen voorstellen.

Daarnaast ondersteunt de ANVR met de speciaal hiervoor in het leven geroepen stichting ‘Travel4School’ ook jaarlijks een project op de congresbestemming, waarbij de focus ligt op de jeugd. De keuze viel dit jaar op het Integrated Education Fund, dat kinderen met een protestantse en katholieke achtergrond wil samenbrengen in ‘integrated schools’. Baroness May Blood mocht namens dit Noord-Iers jeugdproject een cheque van 2.500 euro van het ANVR ontvangen.

Tot slot vermelden we graag dat beide congresdagen werden afgesloten door Arjen van Hijum, die de nodige relativering bracht met zijn onnavolgbare columns. In het dagelijkse leven is hij één van de oprichters en directeur van Store Support, een organisatie die zich bezig houdt met het meten van klant- en medewerkersbeleving.

Laatste woord

Het laatste woord geven we echter aan enkele van het achttal landgenoten, die aan het ANVR Congres deelnamen. Hoe evalueerden zij het congres?

Luc Coussement, Guest Experience & Service Design Director bij TUI Destination Services en tevens President of the Board of ABTO: “Ik tracht elk jaar naar het ANVR Congres te gaan. Dit is een congres dat steeds stof tot nadenken en inspiratie biedt. Je vindt op het ANVR Congres ook steeds alle actoren van de Nederlandse reissector, die hun strijdbijl voor eventjes in Schiphol achterlaten en vrij en vrank met elkaar over de sector discuteren. Het is een fantastisch concept, waarbij de content steeds primeert. Eigenlijk ben ik een beetje jaloers op dit succesvolle concept, want ik zou iets dergelijks ook in België willen opzetten, waarbij gans de reissector samenkomt om samen te brainstormen over de toekomst. Maar bij ons ligt dat nog steeds moeilijk. Een eerste aanzet was wel de Belgian Travel Summit die dit jaar voor het eerst in Ras Al Khamaih werd gehouden. Voor het eerst verzamelde de Belgische reisindustrie zich voor de eerste editie van dit gemeenschappelijk congres van de vakverenigingen ABTO, BTO, CLIA, FBAA, UPAV en VVR. We zitten nog ver van de meer dan 200 deelnemers die het ANVR-congres kan aantrekken, maar de eerste stap is gezet. Al besef ik wel dat de weg nog lang zal zijn om het niveau van het ANVR-congres te evenaren.”

Bruno Vandevelde, Business Development Manager Benelux Travelport: “Het was de eerste keer dat ik deelnam aan het ANVR Congres en het is mij zeer goed bevallen. Als ik kan, ben ik er volgend jaar terug bij. Het is in ieder geval voor herhaling vatbaar. Zeer positief vond ik de professionaliteit en de goede organisatie van het congres. Ik kon ook de openheid en de toegankelijkheid van de congresgangers appreciëren. Het congres heeft mij inhoudelijk erg geïnspireerd en ik kan veel items goed gebruiken in mijn nieuwe functie als Business Development Manager voor de Benelux”.

Noord-Ierland en Belfast

Het ANVR- congres werd gehost door Tourism Northern Ireland en Visit Belfast. Deze organisaties zorgden onder meer voor een ontvangst (en welkomstdiner) van de groep in het indrukwekkende Titanic Belfast. De welkomstlunch was in Cultra Manor, een landhuis met uitzicht op Belfast Lough. Het congres zelf werd op 2 locaties in Belfast gehouden: in het ICC Belfast en in het 5* Culloden Estate. Een halve dag konden de congresgangers deelnemen aan diverse excursies, zoals een bezoek aan de Antrim kust met de beroemde Giant Causeway of een Black Cabin Tour in Belfast langs de wijken die het het hardst te verduren kregen tijdens de ‘Troubles’. De congresgangers logeerden in het Grand Central Hotel Belfast.

 

Comments