Analyse, Studiereis

ANA Kyushu famtrip: non-stop flights versterken toerisme Japan

All Nippon Airways (ANA) heeft handig ingespeeld op de toenemende belangstelling voor het land van de rijzende zon. Sinds 2015 is er weer een dagelijks non-stop verbinding met Tokio. Een gouden zaak voor de luchtvaartmaatschappij en tot tevredenheid van de in Japan gespecialiseerde touroperators en reisagenten. ANA Airlines nam ze op sleeptouw naar het minder bekende eiland Kyushu.    

Door Luc De Smet

Non-stop

Het zat ANA aanvankelijk niet mee met die rechtstreekse route tussen Brussel en Tokio Narita. Nauwelijks goed op dreef en het vooruitzicht om meer stoelen aan te bieden, of de aanslagen in Brussel kelderden alle ambitieuze plannen. Maar gaandeweg heeft de markt zich hersteld en gezien de stijgende belangstelling voor Japan en de vraag van de zakenwereld, is beslist om vanaf dit winterseizoen de ruimere Boeing 787-9 in te zetten in plaats van de 787-8. Er is nu iedere dag een vlucht met een capaciteit van 212 passagiers in Business, Premium Economy en Economy. Naoko Hamada (ANA Sales and Marketing): “De resultaten zijn bevredigend. We halen nu een bezettingsgraad van zo’n 85 %. In vol winterseizoen was het voorspelbaar dat er minder vraag zou zijn, maar het gaat opnieuw de goede kant op en de vooruitzichten zijn positief. We hebben nu zo’n 70% Japanse klanten en 30% locals en dat zien we in de toekomst wijzigen tot 60/40. Om meer zetels te verkopen, moeten we de belangstelling voor Japan opdrijven, vooral in het winterseizoen. Ten onrechte denken velen dat er in de winter niets te doen is in Japan en daarom organiseren we deze famtrip naar het westelijke eiland Kyushu. Want er is meer dan Tokio en Kyoto. We pakken uit met nieuwe projecten en we zijn ook sponsor van het Belgische Olympische team en het Belgische Paralympische team bij de Olympische spelen in Tokio 2020.”

Japan is hip

Een non-stop verbinding is van levensbelang voor een reisbestemming en met Japan gaat het hard, zo weten alle deelnemers aan de studiereis naar Kyushu, het westelijke en onbekender eiland waarvan bij velen alleen de naam Nagasaki en de atoombom, een belletje doet rinkelen. “Japan doet meer inspanningen om toeristen aan te trekken en we zien de belangstelling ieder jaar toenemen. De formules die we nu aanbieden geraken met een sprekend gemak volzet,” zegt Evy Moens (Imagine Travel) bij haar zevende verkenning van Japan. Japan is ook een goede winterbestemming omdat het land zoveel te bieden heeft. “Japan is op één of andere manier weer hip,” denkt Jantje Mooibroek (Tenzing Travel Nederland). “Veel mensen kiezen voor Japan omdat het meer dan China aansluit bij het Westen maar toch een heel andere cultuur is. Het is een mix van Oost en West en daar voelen velen zich vertrouwder mee. Er is ook een grote nieuwsgierigheid naar Japan.” “De Europese reiziger voelt zich snel thuis in Japan,” constateert Victor Lynas (BTS Travel). “De accommodatie voldoet zeker en de prijs van gewone hotels blijkt best mee te vallen. Vooral die non-stop vlucht heeft het toerisme een boost gegeven.”

Vooroordelen

Maar ondanks alles leven er nog veel vooroordelen over de bestemming Japan. De taal zou een hinderpaal zijn, de afstanden zijn immens en Japan zou peperduur zijn. “Dat blijkt best mee te vallen,” vindt Ilse De Gruyter (Master Tours). “Velen komen dan ook snel terug omdat ze gebeten zijn door de Japanse cultuur.” De trip door Kyusho leerde dat Japan helemaal niet zo duur is als gedacht. Zonder moeite is een degelijke lunch van minder dan 10 euro te vinden. Tokio is duur en staat geregeld bovenaan het lijstje duurste wereldsteden, maar daarbuiten vallen de prijzen wel mee. De afstanden in Japan zijn inderdaad niet te ontzien maar anderzijds zijn er uitstekende verbindingen met trein en vliegtuig. “De trein is prijzig maar met een Japan Rail Pass kan ook dat vooroordeel naar de prullenmand. En ook de vluchten vallen best mee,” weet Laurence Daniels (7PLUS). “Ik heb hier met sprekend gemak binnenlandse vluchten geboekt die nauwelijks 50 euro kosten. Dat valt heel goed mee.” Charlien Sabbe (Asia Tours): “Ik durf de mensen ook aanraden om met een huurwagen rond te toeren. Dat is echt niet zo moeilijk als het lijkt, al is links rijden niet voor iedereen weggelegd. Het kan en het laat toe om Japan beter te ontdekken.” De kennis van het Engels laat soms te wensen over maar daar tegenover staat een ongekende vriendelijkheid en behulpzaamheid waarbij met handen en voeten de toerist weer op de goede weg wordt gezet. “Ik had nooit gedacht dat de mensen zo vriendelijk konden zijn,” zegt Anne De Brabander (Omnia Travel). “Stonden we wat verweesd in het metrostation te staren naar al die karakters en meteen kwam er iemand ons vragen waar we naartoe gingen. Even later zaten we op de juiste trein in de juiste richting.” “Mensen zijn ten onrechte bang voor het taalprobleem,” zegt Elsie Quaeyhaegens (Elsie Travel), “Het valt heel goed mee.”

Cultuurshock

In Japan is het vooral genieten van de cultuurshock. Onze kennis van de Japanse cultuur is in vele gevallen niet denderend maar het is niet zo dat we op een andere planeet terecht komen. Nancy Deprez (Travex): “Er is veel interesse voor Japan. Mensen zoeken iets anders en weten dat ze hier een band voelen met het Westen.” Laurence Daniels (7PLUS): “Klanten die kiezen voor Japan doen dat niet in het wilde weg. Er is over nagedacht en de meesten weten wat ze willen. Ze zijn zich bewust van de problemen en het is aan onze reisagenten om ze daarbij te helpen.” De drukte in de steden, de  dichte bebouwing en het razend verkeer verschillen niet veel van de thuissituatie. Maar vooral de netheid en de voorkomendheid van de Japanners is verbazend. “Het is verrassend dat hier geen blikken en papieren rondslingeren. Alles is zo netjes en zo punctueel, zo gedisciplineerd,” aldus Katleen De Peuter (Travel Expert). “Het was een bijzondere eerste kennismaking met Japan.” Tijdens de famtrip lieten de deelnemers zich ook onderdompelen in de Japanse eetcultuur en gingen ze zich ook verbazen aan het Japanse bizarre uitgangsleven van de grootsteden. Opzichtige neonreclame, gesprekspartners in de vorm van piepjonge meisjes die zich op straat voor een uur aanbieden voor gezelschap en niets meer dan dat, bars en clubs waar geen westerlingen worden toegelaten en straten gevuld met zwaar beschonken zakenlui die met de collega’s de werkdag met veel te veel drank en eten hebben afgesloten. Ook dat is Japan en al lijkt het soms Brussel of Parijs, het blijft een mysterieuze parel in het Oosten.


ANA Kyushu Fam Trip

Bestemming: Kyushu Japan
Wanneer: 17 – 23 februari 2019
Carrier: All Nippon Airways (ANA), Boeing 787-9
Deelnemers: Evy Moens (Imagine Travel), Ilse De Gruyter (Master Tours), Laurence Daniels (7PLUS), Anne De Brabander (Omnia Travel), Charlien Sabbe (Asia Tours), Nancy Deprez (Travex), Viktor Lynas (BTS Travel), Katleen De Peuter (Travel Expert), Elsie Quaeyhaegens (Elsie Travel), Jantje Mooibroek (Tenzing Travel Nederland)
Begeleiding: Naoko Hamada (ANA), Minami Koh (ANA)
Verblijf: ANA Crowne Plaza Fukuoka, Luke Plaza hotel Nagasaki, Ryokan Sansuikan, Remm Kagoshima, Hotel Grand Palace Tokio

ANA Airways brengt Europa naar Japan maar Aux Armes de Bruxelles wil Japan naar Brussel halen en chef Callenaere verraste de Japanse gasten op de Belgian Nights (21 februari) met zijn Belgische keuken. Cedric Callenaere (Chef Aux Armes de Bruxelles) geflankeerd door Thierry Scheers (Aux Armes De Bruxelles), Anne-Marie Aucoutorier (InterContinental Hotels Group Japan) en Vincent Schepens (ANA)

Bekijk alle foto’s via de TM-Website. 

Comments