Inflight Report

Air Transat: Brussel-Parijs-Montréal (TGV-Air)

Luchtvaartmaatschappij: Air Transat
Route: Brussel-Parijs-Montréal (TGV AIR-formule)
Toestel: A330
Reisklasse: Club Class
Periode: maart 2018

Alain Voisot, senior reporter Travel Magazine
Moodlight in Economy Class

Achtergrond

Air Transat, gesticht in 1987 en verkozen tot beste leisure airline in de wereld in 2018, is een privémaatschappij met Montréal als thuisbasis. De carrier opereert voornamelijk in en naar de Caraïben, en het zuiden van de Verenigde Staten. De vloot van Air Transat omvat 34 toestellen waaronder wide body Airbus-toestellen en enkele Boeing 737 die binnenkort worden vervangen door A321neo LR-toestellen. Vanaf 3 mei zal één van deze nieuwe toestellen ook van en naar Brussels Airport vliegen. Op dit moment hebben ze er vier A330-300, A330-200 en een nieuwe A310-300. Air Transat biedt directe vluchten aan tussen Europa en Canada tijdens het zomerseizoen van april tot oktober. De hoofdlijnen van deze seizoensgebonden dienst zorgen voor een verbinding tussen Amsterdam, Brussel, Bazel en Montréal, Calgary, Toronto en Vancouver. Er zijn wekelijks drie vluchten uit Brussel richting Montréal en Toronto, en één vlucht per week richting Québec. Daarnaast zijn er nog twee vluchten per week richting Calgary, en evenveel vluchten per week naar Vancouver, allen via Montréal.

Brussel-Parijs-Montréal

Met vertrek in Brussel-Zuid kunnen uw klanten gebruik maken van de welgekende formule ‘TGV AIR’. Eenmaal aangekomen in CDG, tussen het TGV-station en Terminal 3, moet je een hele weg afleggen – soms slecht bewegwijzerd. De terminal zelf is aftands en kan zeker een make-over gebruiken, de terminal is eigenlijk een internationale luchthaven onwaardig. De directie van de Parijse luchthaven lijkt niet begrepen te hebben dat het hoog tijd is om dezelfde hoge kwaliteit en service te bieden als Air Transat biedt. T3 in de luchthaven CDG is enkel goed om low cost te ontvangen. Aan het werk, CDG!

Check-in en security

De check-in balies worden bemand door vriendelijk en efficiënt personeel. In de Club Class hebben reizigers recht op twee bagages van 32 kilo en daarbovenop nog een handbagage. De passage langs de Franse douane verliep dan weer iets minder vlot, deze is simpelweg een schande en bevestigt de incompetentie van de omkadering in T3. De security checks zijn rommelig en druk. Slechts één van de acht loketten was open en de wachtrij gaf je zin om te sakkeren ‘à la française’. De automatische poortjes werkten wel. Dat is het minste wat je mag verwachten. Het staat buiten kijf dat CDG grote problemen heeft, we zitten hier bijna op het niveau van London Heathrow 20 jaar terug.

In Montréal staan er tientallen paaltjes om elektronische passpoorten te scannen. Daarna wordt een ‘mysterieus’ document afgeprint die je enkele momenten later terug moet afgeven. Hier worden de veiligheidscontroles op de bagage én de personen weloverwogen waardoor vier personen tegelijkertijd gecontroleerd en gescand kunnen worden. Het personeel is meertalig, efficiënt en gastvrij.

Club Class Stoelen – 91 cm

Opstappen en afstappen

Zoals in een regionale luchthaven werden we naar het vliegtuig gebracht met een autocar. In Montréal daarentegen, komen ze wél tegemoet aan de internationale eisen en standaarden.

Seat

In de Club Class heft iedereen toegang tot het gangpad dankzij de 2-2-2 configuratie. In economy class is de configuratie 3-3-3.

Service

De vlucht van CDG naar YUL (iets minder dan zes uur) is een voorbeeld van gepersonaliseerde, à la carte-service. De klanten die genieten van de Club Class kunnen hun menu op voorhand reserveren. De kwaliteit van de maaltijden bevindt zich zonder twijfel in het hoogste segment. De ‘Québécoise’ vriendelijkheid en gemoedelijkheid is waar Air Transat duidelijk het verschil maakt met het gros van de airlines.

De vlucht

Een ‘polar’-dekentje wordt aangeboden samen met het gebruikelijke tasje met amenities. Tijdens de vlucht zorgt de uitstekende selectie van inflightentertainment ervoor dat uw klant zich geen seconde verveelt.

Bagage

In Parijs kwam de bagage met de (gebruikelijke) vertraging aan, maar zonder onderscheid in de bagage met prioriteit en de bagage uit de economy class, zoals op veel plaatsen vaak het geval is. In Montréal lag alle bagage reeds op de band binnen twintig minuten en verliep alles in normale omstandigheden.

Onze mening

Air Transat blijft stevig overeind staan als leisure-airline. Het concept TGV Air, dat welbekend is in de Belgische reisindustrie, werd hier in de verf gezet. We kunnen ons inbeelden dat het concept in de toekomst nog beter wordt met een nog betere dienstverlening en afhandeling van de bagage.

 

Comments