Aviation

Namibische overheid trekt 144 miljoen euro uit voor Air Namibia

Air Namibia kan voor de komende drie jaar opnieuw rekenen op staatssteun. Daardoor komen de vliegoperaties niet langer in het gedrang. Verspreid over de komende drie jaar trekt Hon Calle Schlettwein, de Namibische minister van Financiën, circa 2,1 miljard Namibische dollar (N $) of omgerekend ongeveer 144 miljoen euro uit om de maatschappij in de lucht te houden. Het gaat om N$ 740 miljoen voor dit en het komende jaar; N$ 676 miljoen voor de periode 2019/20 en N$ 698 miljoen voor de periode 2020/21. Op die manier kan Air Namibia een deel van zijn schulden vereffenen. De mededeling over de nieuwe staatssteun werd dinsdag 13 maart door woordvoerder Paul Homateni Nakawa van Air Namibia verspreid, kort na de publicatie op deze Aviation Newsletter (zie hieronder) van de onheilspellende vooruitzichten voor de Namibische luchtvaartmaatschappij.

 

Air Namibia in slechte papieren, financiële steun noodzakelijk

Air Namibia heeft dringend vers kapitaal nodig, zoniet ziet de toekomst van de staatsmaatschappij er erg slecht uit. De toestand is de jongste weken nog verslechterd doordat de cashflow zienderogen achteruit gaat en zelfs de banken terughoudend zijn om nog leningen te verstrekken. Mandi Samson, sinds augustus 2015 waarnemend managing director van Air Namibia, zoekt een oplossing in financiering vanuit andere landen, zoals bijvoorbeeld Zuid-Afrika. “Ook dat is niet ideaal, maar als het hele land zegt dat men ons niet kan helpen, moeten we het geld wel elders gaan zoeken”, aldus Samson. Volgens de directrice is er bij de overheid een gebrek aan vertrouwen, ook vanwege het ontbreken van jaarverslagen. Samson kan niet zeggen hoeveel geld de carrier precies nodig heeft. Wel is zeker dat de maatschappij hoge schulden heeft uitstaan bij o.a. Namibia Airports Company, meer dan N$ 250 miljoen of 21,1 miljoen US dollar. Volgens bestuursvoorzitter Gerson Tjihenuna van Air Namibia beïnvloedt de penibele financiële situatie niet alleen de toekomst van de luchtvaartmaatschappij maar ook die van de 700 werknemers. De bevoegde minister zegt dat de overheid zich strikt aan de wet moet houden en dat financiering niet langer zomaar kan worden toegestaan. Overigens heeft Air Namibia de afgelopen vijftien jaar geen jaarverslagen meer gepubliceerd. Het laatste jaarverslag dateert van het boekjaar 2003/4. Opgericht in 1946 beschikt Air Namibia over een vloot van 10 toestellen: twee Airbus A330-200’s, vier A319’s en vier Embraer ERJ135’s waarmee op zestien bestemmingen wordt gevlogen waaronder Frankfurt.