Aviation

Air France-KLM stelt strategische prioriteiten voor

Air France-KLM maakte vandaag zijn strategieplannen voor de komende vijf jaar bekend. Alle plannen die de Nederlands-Franse maatschappij uit de doeken deed, zijn er volgens topman Benjamin Smith op gericht om de leidende positie in Europa weer terug te winnen. Details over de uitvoering werden niet gegeven. Air France-KLM vatte de plannen samen in vier strategische prioriteiten. Ten eerste moet de effectiviteit van de onderneming worden verbeterd en moeten de drie merken KLM, Air France en Transavia duidelijker in de markt worden gezet. Het uiteindelijke doel is om op de middellange termijn een winstmarge van 7 tot 8% te behalen. Verder wil de luchtvaartonderneming zich meer gaan richten op de divisies die het meest winstgevend zijn. Ook moeten stappen gezet worden met het verzorgen van klanten, loyaliteitsprogramma’s, de onderhoudsdivisie en de vrachttak. Daarnaast kijkt de maatschappij naar overnamekansen, als deze zich voordoen. In de eerste negen maanden van dit jaar was bij Air France-KLM sprake van een marge van 4,8%. Daarbij presteerde KLM met een marge van 8,5% al volgens verwachting. Bij Air France kwam de winstmarge tot en met het derde kwartaal uit op 2,1%. Volgens waarnemers loopt AF-KLM op bepaalde gebieden achter bij rivalen als Lufthansa en British Airways-moeder IAG. De strategie-update betekent voor KLM dat de Nederlandse maatschappij zijn leidende positie op Schiphol moet versterken. KLM moet daarbij het leidende merk worden voor passagiers die van en naar Europa willen reizen. Het Nederlandse Transavia moet zijn leidende positie bij de lagekostenmaatschappijen verstevigen, terwijl Air France in Frankrijk moet uitgroeien naar een sterkere positie op de eigen thuismarkt.