Aviation

Air France-KLM kan kosten Franse stakingen niet goedmaken

Air France-KLM heeft het afgelopen jaar financieel minder goed gepresteerd dan het jaar voordien. Vooral de stakingen bij Air France zadelden de luchtvaartcombinatie op met aanzienlijke kosten. Verder liet een hogere brandstofrekening zijn sporen na. Het totale operationele resultaat van 1,3 miljard euro betekende een daling van 591 miljoen euro op jaarbasis. De nettowinst kwam uit op 409 miljoen euro. Stakingen zorgden voor een kostenpost van 355 miljoen euro. KLM sloot het boekjaar af met een operationele winst van bijna 1,1 miljard euro. Bij Air France was sprake van een operationele winst van 266 miljoen euro, in vergelijking met een jaar eerder bijna 600 miljoen euro minder. Financieel directeur Frédéric Gagey spreekt van een ‘opvallend goed resultaat’ voor KLM. Verder viel de groei van Transavia op. De lagekostendochter verwelkomde ruim 7% meer passagiers, wat zich ook positief vertaalde in de resultaten. De totale passagiersgroei van Air France-KLM bedroeg bijna 3% en kwam uit op 101,5 miljoen reizigers. De omzet viel met ruim 26,5 miljard euro circa 2,5% hoger uit. Volgens de nieuwe topman van Air France-KLM, Ben Smith, is er de afgelopen vijf maanden ‘goede vooruitgang geboekt’ met het herstel van het vertrouwen bij het personeel van zowel Air France als KLM. Pieter Elbers werd dinsdag op de valreep herbenoemd als topman van KLM, maar lijkt binnen de groep wel macht te hebben verloren. “Pieter Elbers heeft geweldige resultaten behaald,” aldus Smith. “We hebben een goede discussie in de groep gehad over zijn aanblijven en ik ben erg tevreden dat hij hier naast me zit. De steun die hij in Nederland kreeg is indrukwekkend. Dat overkomt niet veel ceo’s in de luchtvaart, zeker niet vanwege het personeel.”