Aviation

Air Belgium ziet nog een toekomst in China

Air Belgium heeft nog steeds plannen om een aantal steden in China met België te verbinden. Dat is gebleken na een bijzondere vergadering van de raad van bestuur donderdag. Eerder waren er berichten in Franstalige media dat de financiële toestand van de Belgische maatschappij precair is. Tijdens de vergadering heeft het management updates van zijn actieplan en businessplan voorgesteld. “De continuïteit van het bedrijf is niet in gevaar”, klonk het achteraf. “De komende weken worden er meetings gepland om de aandeelhouders te informeren over de vooruitgang.” Air Belgium schortte begin oktober de enige lijnverbinding tussen Charleroi en Hongkong op als gevolg van een geschil met de Chinese touroperatoren onder leiding van U-Tour waarmee de maatschappij een samenwerkingsakkoord had afgesloten. “Een tijdelijke onderbreking die niets verandert aan onze strategie van lijnvluchten naar China”, benadrukt topman Niky Terzakis. Afgelopen week werd nog een strategische overeenkomst ondertekend met de Chinese groep HNCA (Henan Civil Aviation Development & Investment), een groep die ook aandeelhouder is de Luxemburgse vrachtmaatschappij Cargolux. Hoewel er voorlopig nog geen details zijn over de aangekondigde hervatting van de lijndiensten in maart, zijn er wel onderhandelingen met een nieuwe touroperator aan de gang. Mogelijk wordt er een verbinding opgestart naar Zhengzhou, de hoofdstad van de provincie Henan. En dus blijft de strategie van het jonge Belgische bedrijf onveranderd: eerst vluchten naar China, daarna naar de Verenigde Staten. Intussen worden de vier Airbus A340’s van Air Belgium ingezet voor vluchten in opdracht van andere luchtvaartmaatschappijen, zoals British Airways.