Aviation

Air Belgium kan midden april van start gaan

Air Belgium heeft vandaag van het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) zijn ‘AOC’-vlieglicentie gekregen. De eerste vlucht van Charleroi naar Hongkong vindt plaats op 16 april a.s. Air Belgium, een volledig nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij, wachtte al sinds het najaar 2016 op een vlieglicentie (AOC). Vermoed wordt dat onderzoek naar de aandeelhoudersstructuur van Air Belgium, dat werd opgericht door een aantal Aziatische investeerders, ervoor zorgde dat de toekenning van de licentie ruim anderhalf jaar op zich heeft laten wachten. Volgens een EU-verordening moet een Europese luchtvaartmaatschappij voor minstens de helft eigendom zijn van Europese ondernemingen. Vorig jaar raakte bekend dat de Waalse investeringsmaatschappij SRIW en de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) elk 12,5% van de aandelen in Air Belgium verwierven. Het kapitaal van 20 miljoen euro werd onlangs nog vergroot. CEO Niky Terzakis bezit 20% van de aandelen. Air Belgium gaat vliegen vanaf de luchthaven Charleroi. Uitbater BSCA beloofde om de Waalse luchthaven de komende jaren aan te passen zodat er lange afstandsvluchten kunnen plaatsvinden en passagiers in comfortabele omstandigheden kunnen ontvangen worden. Ook de start- en landingsbaan wordt op termijn verlengd zodat de Airbus A340’s van Air Belgium met volle capaciteit kunnen opstijgen. Vooralsnog wordt er enkel naar Hongkong gevlogen, vier keer per week. Later komen daar nog zes andere bestemmingen in China bij. Air Belgium heeft momenteel twee Airbus A340’s, een aantal dat tegen de zomer dubbel zo groot moet zijn. De maatschappij mikt in het eerste jaar op 500.000 passagiers en wil daarvoor samenwerken met Aziatische en Europese luchtvaartmaatschappijen.